Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#20024] Ole Torkildsen Tuen, f. 1758 Os Hordaland

Recommended Posts

Gjest Lars Johannessen

Er det noen som har kjennskap til hvor det ble av Ole Torkildsen Tuen, f. 1758 i Os? Han var sønn av Torkild Monsen Jarland, fra Samnanger, og Udna Pedersdatter Frøland. I følge bygdeboka for Os måtte de fleste av barna flytte da faren Torkild døde i 1759. Det står ikke hvor de flyttet. Jeg lurer på om denne Ole kan være identisk med han vi finner igjen som konfirmert i Sund her? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Sunk1767&variabel=0&postnr=482&fulle=true&spraak=n>Lenke og som gift her?

• 2 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Torkel var bror til min 5. tippoldemor og Udna var sønnedatter til min 7. tippoldeforeldre og datterdatter til et annet par av 7. tippoldeforeldre. I Samnangerboka står det at de flyttet til Kuven i Os.mvh Kjellaug

Gjest Lars Johannessen

Hei Kjellaug. Takk for info. Hvis det er samme Ole Torkelsen som er gift på Heimark i 1790, så er han min 3. tippoldefar, dvs at Torkel blir min 4. tippoldefar. Ole får en datter som han kaller Udna (f. 1794). Hun er i 1801 til oppfostring på Stangeland i Sund, hos Torkel Pedersen Stangeland. Det tyder på at også Oles bror, Peder Torkelsen, ble bortsatt her.

Gjest Lars Johannessen

Du finner de tre andre barna på FS ved å søke på Torkel Tuen eller Thuen. Det er: Brita, døpt 19.12.1747, Peder, døpt 18.01.1750, og altså Ole, døpt 05.02.1758. Ifølge bygdeboka for Os (Indre Tuen) måtte som nevnt de fleste barna flytte ut av Os da Torkel døde i 1759. Bare Brita ble boende i Os, hun døde ugift i 1832. Jeg får lete videre etter om denne Ole er min stamfar..

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.