Gå til innhold
Arkivverket

[#20056] Flakstad, Lofoten

Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Maren Kristine Johnsdtr. f. ca. 1835 ble gift med Amund Torkildsen Blagereidet 5. aug. 1855 i Moskenes Kirke.Marens foreldre skal være John Fredriksen og Johanna Johannesdtr. Er det noen som vet mer om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

John Fredrik Johnsen ble viet i 1823 i Flakstad kirke med Johanna Helene Johannisdtr. Han var 28 år og hun 23 år ved vielsen.Barna som jeg har notert er:1) Maren Lind, f. 07.04.18242) Karen Pernille, f. 26.03.18283) Arent Mathias, f. 04.02.18314) Kirsten Marie, f. 02.07.18355) Maren Kirstine, f. 23.06.18376) Johan Fredrik, f. 03.04.18387) Johan Lund, f. 26.03.18408) Hanna Pernilla, f. 26.03. 18409) Marcus Johan, f. 11.04.1865 ( John fikk dette barnet (uekte) som enkemann med Johanne Tostine Mathisdtr.Familien var bosatt Strømsnes (eller Næs som det står ved en del av barnefødslene).Johanna Helene Johanisdtr. er født 17.01.1802 av foreldre Johannis Bertelsen (f. 1749) og Abelona Larsdtr. (f.1761). Familien var bosatt Næsland og de fikk 10 barn.Jeg finner ikke John Fredrik som født i KB for Flakstad – kan være døpt i Buksnes. Sjekk i FT1801, her finner du han sikkert. Sannsynligvis har nok familien/foreldrene røtter fra Strømsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Takker for disse opplysningene. Har foretatt søk på John Fredrik over hele Norge på FT 1801, uten hell. Hvis noen har forslag så er jeg 'lutter øre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Waagens prestegjeld 1801: John Fredrik Jacoben, 4 år. John Fredrik stemmer, men ikke Jacob(s)en. Alderen er noenlunde riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg ser at Jon Fridrik Johnsen blir konfirmert i Flakstad kirke i 1815. Han står som nr.2 på kirkegulvet og oppgitt alder er 18 år (dvs. født 1797).Ser vi på FT1801 finner vi Jon Jonsen som fostersønn, 4 år gammel, hos Anders (el. Andreas) Mortensen gm Karen Jonsdtr., Næsland. Familien har da ingen egne barn.Etternavnet til Karen er imidlertid Pedersdtr. Dette navnet er brukt ved vielsen i 1798 og ved barnefødsler i 1801 og 1802.Men hvem kan da foreldrene til Jon være?Ser en på ekteparene i perioden 1792 til 1800 i Flakstad finnes det kun en Jon, nemlig enkemann John Olsen som gifter seg med enke Ane Marie Jacobsdtr. i 1792. Jeg kan ikke finne noen barn etter ekteparet.Ser en på skiftene så holdes det skifte etter enkemann Joen Joensen Sunde, Olenielsøyen, ca.1796/1797. Jeg har ikke notert arvinger i dette skiftet.Dvs. ikke mye å bli klok på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.