Gå til innhold
Arkivverket

[#20193] Tobakksfabrikant i Oslo: Christian Hugo Gyllensværd


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Hei Dag.Jeg har vært utenlands noen dager, og har derfor ikke vært på nett.Atter en gang tusen takk for flott informasjon. Det er strålende! Jeg skal selvfølgelig komme med det jeg sitter på om Syversen-slekta. For å være sikker på at jeg er presis, skal jeg dobbelsjekke noen forhold i nyere tid med min svigerfar. Kommer tilbake etter jeg har snakket med ham....Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Fane/Fanden-slekten ble nevnt tidligere her: Jeg kan varmt anbefale 'Follominne' årbok for 2002. Der er det en lang artikkel om slekten med hovedvekt på treskjærerkunsten deres. FLOTTE bilder av utskårne kanner, pokaler o.l. Dessuten et bilde som angivelig skal forestille Halvor Tordsen Fane (ca. 1600-1657).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Tore! Det kunne som sagt være interessant å vite hvor lenge denne slekten bodde på Bekkelaget. I ft. 1865 ser det ut som Syvers etterkommere bor der enda. Og utparsellering er ikke begynt. Eier på denne tiden var konditor Orsa fra Sveits,bosatt i Kristiania, han bodde ikke på Bekkelaget, men hadde sikkert sommersted der.Korrektur her til mitt innlegg nr.10, Christian Berntsen solgte bnr. 1 (Elisenborg), men beholdt bnr. 2. Det ser da ut, om man leser Sollieds 'Akersgårder' som om hele gården går ut av slekten. Det finnes også et gammelt hus i Ormsundveien som etter tradisjonen skal ha blitt bygget av Syvers svigersønn Hans Haug, som bor der i 1801.Vet du noe om dette eller om det finnes flere tradisjoner om denne slekten, som ikke har stått på trykk i bøker om Bekkelaget? mvh Dag B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A. Andersen

Det er i første etterkommere etter Bernt Syveresens datter Severine f. 1821 jeg har detaljerte opplysninger om . Det bor en mengde av oss noe lengere syd ved Oslofjorden. Er dette interessant.( Fiskere, og fiskehermetikkfabrikker) Forøvrig mener jeg det bodde etterkommere på Bekkelaget så sent som på 1950 tallet. Familiene Solbakken og Guldbrandsen. Kristoffersenfamilien på Ulvøya er vel også av samme familie. Disse antagelig etterkommere av Bernt Syverens søster på Bleikøya. Mvh. Tore A. Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Takk for dette, detaljerte opplysninger er ikke nødvendige i dette forumet. Jeg kan referere de forskjellige grenene slik de fremkommer i Syvers skifte (1813) 1. Bernt 25 år 2. Marte Kirstine gm. Johannes Pedersen, Lille Bekkelaget 3. Maria gm. Gulbrand Christophersen, Blegøen 4. Magdalena gm. Hans Haug, Vateland 5. Margrethe, enke etter Solberg i Christiania 6. Karen Dorthea gm. Ole Gregersen 7. Sophie Catherine gm. Johan Helgesen. Med Gulbrandsen mener du etterkommerte av nr. 3 Gulbrand C. Blegøen ? Jeg vet at hans yngste sønn Johan Gulbrandsen f. 3.5.1815 slo seg opp som fiskehandler i Kristiania.Det virker som denne grenen har beholdt Gulbrandsen-navnet og ikke brukt patronymikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A. Andersen

Hei igjen. vil fortsette litt med utsagn vdr. familien syversen på Bekkelaget.Du nevnte at noen hadde tillagt Syver Christiansen å være godt kjent med de mere intellektuelle i Christiania. Dette har jeg ingen kjennskap til.Derimot har det vært kjent for familien her, at Bernt Syversen hadde studenter i losji. Severine Berntsdatter fikk sin skolegang hjemme ved hjelp av disse. Forøvrig har vi også kjennskap til mye av historiene rundt Syver Christiansen og hans opphav. Jeg har aldri sett noe av dette på trykk uten i en meget tvilsom artikkel i Nordstrand Blad fra 1941. Forøvrig kan opplyses at Severine Berntsdatter døde hos sin datter og svigersøn i Engelsviken i 1903. Samtidig vil jeg spørre om Bernt Syversens kone, jeg vet ikke meget om henne .Var hennes far Svend Ottesen på Finstad i Ski (Krågstad)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.