Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#20249] Hvor ble det av Anna Marie Rudilahti (Rytilahti) bosatt i Hammerfest 1871?

Recommended Posts

Gjest Erling Hoel

Ane (Anna) Marie Rudilatti (Rytilahti) var født 19. okt. 1847 i Kemi, Finland. Kom til Vadsø i år ????. Bosatte seg siden i Hammerfest. Har funnet henne i folketellingen fra 1865 i Vadsø. Hun fødte i 1871 min bestefar Otto Marenius. Jeg kan ikke finne spor etter henne etter dette årstall. Kan noen hjelpe meg med dette?

Gjest Tor Andersen

Høyreklikk i adressefeltet; Kopi; Skriv innlegget; Høyreklikk i dette; Lim inn; DA oversetter til 'Lenke' etter lagringDu kan med fordel bruke flere vindu når du gjør dette.Dessuten kan du skrive lenke i søkevinduet opp til høyre. Da finner du flere måter å gjøre dette på.

• 7 måneder senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Har lett etter Anne Marie Rudilahti, men har ikke vært i stand til å finne henne. Er heller ikke i stand til å finne Otto Marenius i 1875-tellinga, holder det derfor som mest sannsynlig at Anne Marie har tatt med sønnen og flyttet sørover. 1875-tellingen er lagt ut komplett på Digitalarkivet for Nord-Norge, mens det lenger sør kun er et utvalg som er digitalisert.Otto Marenius har en (halv)-bror, Hilmar Peter Olsen, som bor hos mormoren i Hammerfest i 1875, se [url="http://draug.rhd.isv.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1875&spraak=norsk&kommnr=2001&kretsnr=001&bostnr=0050&leilnr=00>Lenke Han skal være født i Vadsø i 1870, men uheldigvis eksisterer ikke lenger kirkebøker for nevnte tidsrom for Vadsø. Jeg har imidlertid funnet konfirmasjonen hans i Hammerfest i 1884. Der står det at han er født 27 Feb 1870, bopel Hammerfest. Foreldre Frihandler?? Kristian Henriksen og Anne Marie. Dette gjør det jo litt vanskelig å forstå hvorfor han bruker etternavnet Olsen i 1875.I FT1900 finnes begge brødrene i Oslo: Lenke

Gjest Odd Villy Ovesen

Glemte i farta at Kristian Henriksen er Ottos far, det er nok derfor presten i Hammerfest har oppgitt han som far til Hilmar også. Hilmar Petter er imidlertid født i Vadsø, og det er nok en eller annen Ole som er hans far (han bruker Olsen som etternavn ennå i år 1900).

Gjest Erling Hoel

Hei Odd Villy, For å ta det siste først, fortalte min bestefar, Otto Marenius at Hoel-navnet kom fra Gausdal og at han bodde der i noen tid før han kom til Oslo. Det siste sporet som er sikkert er at Anne Marie og Otto var i Trondheim og fikk bekreftet dåpen i domkirken i november 1871. De er ikke i folketellingene for Trondheim i 1875. Når det gjelder Hilmar, Ottos bror, kjenner vi historien hans ganske godt. Problemet vårt er: Hvor ble det av Anna Maria Rudilahti (Rytilahti) som innvandret fra Finland ??? Hilsen Erling

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.