Gå til innhold
Arkivverket

[#20352] Ole Gulbrandsen og Mari Christensdatter Røsum i Gran

Gjest Bjørn Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Christensen

Er det noen som kan gi meg noen tips?Prøver å finne foreldrene til Ole Gulbrandsen og Mari Christensdatter som bodde på Røsum i Gran (i alle fall i perioden 1795 -1803).Forsøker også å finne hvilken forbindelse disse har til Torgrim Torkildsen og Anne Ulrichsdatter på Øvre Tingelstad. Ole og Mari var faddere til flere av deres barn. og Torgrim og Anne er faddere til noen av Ole og Mari's barn samt at Ingeborg Ulrichsdatter Hoele også er fadder til Ole og Maris barn.Har tidligere også etterlyst aner til Torgrim Torkildsens mor, Mari Christensen uten hell, men prøver igjen om det skulle være noen der ute som vet noe om henne, Hun var gift med Torkild Torgautsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Mari Christensdtr. ble født ca. 1767. Dåpen er ikke å finne i kirkeboka for Gran. Hun ble antakelig døpt i Hurdal som dengang hørte til Eidsvoll prestegjeld og disse kirekbøkene er gått tapt ved brann. Mari ble født på Nordgarden i Skrukkelia. Faren var Christen Jensen og moren var Anne Larsdtr. Anne var gift første gang med Ulrich Andersen Nordgarden som ble født ca. 1717 på Nordgarden og døde samme sted 1763. Anne ble født ca. 1729 på Amli i Hurdal og døde i 1793 på Tingelstad i Gran. Anne og Ulrich hadde følgende barn: Anders (død ung), Jon (overtok Nordgarden, solgte den senere), Inger (gift med Hans Jonsen Hole i Gran), Anne (gift med Erik Torgrimsen Tingelstad, de er mine aner) og Andes (død 4 år). Anne og Christen ble gift i Gran 16.2.1764, han ble da oppgitt å være fra Lunner. De hadde bare et barn, datteren Mari. Anne og Christen flyttet til Tingelstad i Gran og Christen bodde der i 1801. Du kan finne mer om slekten til Anne Larsdtr. i Hurdal bygdebok bind II. Anne Ulrichsdtr. Tingelstad var gift første gang med Erik Torgrimsen Tingelstad og andre gang med Torgrim Torkildsen Tingelstad. Anne hadde 5 barn i første ekteskap, bl.a. min ane Kirsti Eriksdtr. som ble gift med Hans Christian Olsen Berger, graver ved Søsterkirkene i Gran og bosatt på Sannedammen, en plass under klokkergarden. Anne Ulrichstr. hadde 4 barn med Torgrim Torkildsen. Ta kontakt med meg på adressen ole.arild.vesthagen@c2i.net hvis du ønsker mer om min del av slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Ole Arild!Tusen takk for alle tiders hjelp. Jeg får se å få låne Hurdal bygdebøker på biblioteket. Tar kontakt via mail senere ang. anene til Anne Ulrichsdatter.Har du noe peiling på hvor ovennevnte Ole Gulbrandsen stammer fra eller Torkild Torgautsen/Mari Christensdatter gift med Torkild.Tar gjerne imot tips fra andre som kanskje kan vite noe om disse personeneBjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Anne Larsdatter er datter av Lars Olsen Amli og Mari Olsdatter. Han er bruker av Arstun 1719-53.Han flyttet til Aarstun i 1738 og brukte Knai som underbruk. Side 237 Hurdal bygdebok 2.Faren Ole Larsen og Rønnoug Isachsdatter finner du på side 69.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Takk for dette Hans. Jeg må få lånt meg Hurdal Bygdebok.Tar stadig vekk imot tips fra andre som kanskje kan vite noe om hvor Ole Gulbrandsen stammer fra eller Torkild Torgautsen/Mari Christensdatter gift med Torkild.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Hans!Har funnet følgende i Family Search: En Torchel Torgautsen, gift 22. mai 1736 med Ingeborg Endresdatter på Gran på Hadeland.De hadde barna: Aase, f. 1737, Joen, f. 1739, Marie, f. 1742, Joen, f. 1745, Endre, f. 1747, Hans, f. 1749, Anders, f. 1752En Torchel Torgautsen og Mari Christensdatter ble gift 9. august 1754 på Gran på Hadeland.De hadde barna: Christen, f. 1755, Christen, f. 1756, Ingeborg, f. ca. 1758, Torgrim, f. 1761, Tornille, f. 1765.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Hans!Takk for svar. Jeg vil sjekke ut disse to nærmere.Er det andre som vet noe om disse to tar jeg gjerne imot tips. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.