Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#20429] Holmedal/Kinn/Sogn og Fjordane

Recommended Posts

Gjest Svein Hansen

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Janikke Olsdatter født 1852 i Holmedal. Man finner henne i 1900 tellingen i Kinn gift med Torbjørn Horten født 1845. Hadde hvert fin om noen hadde opplysninger om Janikke og hennes familie fra før hun ble gift.Svein

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/106154-20429-holmedalkinnsogn-og-fjordane/
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Svein -Noe tallmateriale eller statistikk over husdyrholdet i Fjaler rundt 1865 har jeg ikke, men om du klikker deg frem i folketellngen og ser på andre gårder i kommunen, så kan Bakke se ut til å ligge på et gjennomsnitt.Jeg vet ikke hvor grundige undersøkelser du ønsker å gjøre i forb. med disse familiene/slektene på gårdene Bakke og Holmedal, men om det er mye, så tror jeg det kan være lurt av deg å låne bygdebøkene for Fjaler. Disse to gårdene tror jeg må være beskrevet i bind 1 (Holmedals sogn) av Fjaler gards- og ættesoge. Holmedal hører idag (etter 1990) til Askvoll kommune. Om du ikke har så mye å spørre om, så kan du jo også forsøke her på DA, - det finnes vel kanskje noen som har disse bøkene og som kan gjøre noen oppslag for deg.Ellers, så kunne jo jeg sikkert gi deg et ti-talls lenker til fødsler, giftermål, dødsfall m. v., men dette klarer du helt sikkert å søke deg frem til selv her på DA. Du har jo en bra 'fartstid' her, ser jeg. Du kan jo også benytte Fylkesarkivet i S&Fj. sin database. Og skulle du allikevel ha behov for hjelp med søk, så får du gi et ord, så hjelper jeg/vi deg gjerne.Mvh. Arne.

Gjest Kenneth Bratland

Ole Mathiassen (1816-1895) og Oline Larsdatter Bakke (1820-1900) er mine tipp-tipp-oldeforeldre. Ole Bakke var bl.a. ordfører i Fjaler (Ytre Holmedal), og har skrevet en dagbok om slekten og sitt liv på 1880-tallet. Dagboken er på ca. 110 dataskrevne sider. Hvis du ønsker å vite mer kan du ta kontakt med meg på kennethbratland@hotmail.com

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.