Gå til innhold
Arkivverket

[#20446] Helena Johan(ne)sdtr Dreyer, f. 1731


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvem var foreldra til Helena J. Dreyer? Noen av barna er og døpt Schelderup. Jeg vet heller ikke hvem hennes manns foreldre var.Tørris Olsen Sandblåst: Født i 1731. Han giftet seg i 1760 med Helena Johansdatter Dreyer, f. 25. mai 1738De fikk de følgende barn :1. Ingeborg Katrine, f. 1763, g. 1799 m. Peder Pedersen Hogsnes, f. 1774 fra Hogsnes, Bremsnes. Fisker, bosatt på Grip.2. Johannes Dreyer, f. 1767, g. 1799 m. enke Berit Knutsdatter Bjelvåg, f. på Sorset i Eide 1757. Tok over Bjelvågen i 1799.3. Oliver (4), f. 17. juni 1769. Gift 1796 med Ane Pedersdatter Dyrset (5), f. 1775.4. Gabriel, f. 17. juni 1772, g.1)1799 m. Marit Knutsdatter Kalvøy. 2) 1815 m. Ingeborg Nilsdatter Smenes. Bøksla Berget på Vevang. (br.nr. 7).5. Nils Dreier, f. 18. mai 1775, g. 1)1798 m. Marit Knutsdatter Sandblåst. 2) 1813 m. Marit Eriksdatter Sæterbuholmen. Bøksla Stor-Sandøya, br.nr. 1.6. Tørris, f. 22. juni 1777, overtok Vågen 1796. Gift 1801 med Lisbet Anna Pedersdatter Dyrset fra Pe-garden, f. 1778.7. Jonas Peter Schjelderup, f. 1779, g. 1807 m. Ane Knutsdatter Hoset, f. 1780, fra Rønningen på Hoset, Bådalen. Gbr. i Bertelgarden på Nekstad. Helena Johansdatter døde 10. mai 1780, og Tørris Olsen døde 18. desember 1805.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS finner jeg en Johannes Gabrielsen Dreyer, død i Trondhein 10 august 1773. Fødselsåret er oppgitt som 1714, men det trenger ikke å være rett. Dersom han var 2, 3 år eldre, kan han være en mulig far til Helena, for de har en sønn som heter Gabriel. Er det noen som har hørt om denne mannen?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På nettet finner jeg så denne familiesiden: LenkeDenne Johannes Gabrielsen Dreyer er gift med Anne Kristine Schelderup.Hennes mor heter Helene. Det virker jo ganske logisk at dette skulle være foreldra, men jeg har ikke vært borte i denne slekta tidligere og vet heller ikke om det som står på denne siden er rett. Men det er jo mye som taler for siden et par av barna til Helena og Tørris og blir døpt med Schelderup navnet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fikk vite dette på genealogi nyhetsgruppen, er det noen som har mulighet til å kikkke på dette i Trondheim?'I skiftesamlingen til Kjell Bugge er det et skifte etter Gabriel Dreyer 24101725 død mars 1719, enke Ingeborg Sørensdtr. Sønnen Nils bodde i huset. Barn: Nils Gabielsen Dreyer gift Gabriel Gabielsen Dreyer 12 år Johannes Gabielsen Dreyer 10 år Magdalene Marie Gabielsen Dreyer 21 år'Hvem var Gabriel Dreyer og hans kone Ingeborg?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Gabriel var 'dansk skolemester' i Trondheim. Det samme var sønnen Nils, som skal ha blitt skoleholder i Kristiansund i 1751, da han var en tilårskommen mann. Denne Nils hadde sønnen Gabriel, som ble sogneprest til Bolsø.De andre barna som nevnes vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha. Johannes som var f. ca 1709/1710 skal ha bodd i Trondheim.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Knut Olav Hoset

Hei Kjellaug, nå har jeg endelig vært på Riksarkivet og funnet litt om Helena Johannesdatter Dreyer! Hun var fra Trondheim og ble døpt i Vår Frue kirke 29. mai 1738. Foreldrene var Johannes Gabrielsen Dreyer og hustru Anne Kristina Jonasdtr. Schjelderup. Foreldrene giftet seg i samme kirke 28. mai 1737. Du finner mer om Schjelderupene på nettet, f.eks. her: http://www.nose.dk/Norge/schjelderup3.html#f2 Du reagerte på at Johannes skulle være født ca. 1714, men han var da omtrent 23 år gammel da han giftet seg og det skulle vel holde? Men jeg skal uansett tilbake til RA og se om jeg kan finne hans og Anne Kristina sin dåpen. Hvordan hun har havnet på Nordmøre og blitt gift der er vel en gåte vi aldri får svar på, eller...? Det kan vel ikke være tvil om det er samme Helena? Som du selv har bemerket bærer halvparten av ungene hennes navn fra hennes slekt. Skal si fra om jeg finner ut noe mer. Håper andre også har interesse for denne familien, så blir det kanskje slektsforskerdugnad? :-) Hilsen Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var hyggelig at dette ble bekreftet.Har jeg sendt deg det jeg fant om Anna Kristines forfedre?Kanskje det og hadde vært mulig å finne mer ut om Gabriel Dreyer som var født i Danmark.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser på Family Search at flere av barna til Helena og Tørris ble døpt på Kronstad, Møre og Romsdal.Er det mulig at Tørris Olsen Sandblåst kom fra M & R? Jeg finner Tørris og Helena gift på Bud i M & R 19/10-1760.Jeg fant en Tørris Olsen f. 31/7 - 1735 på FS, kan dette være samme personen?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hei igjen, Sandblåst er i Bud prestegjeld, nå i Fræna kommune. Bygdebok er ennå ikke kommet(jeg har skrevet til han som skal skrive bygdebok for området men har ikke fått svar enda). Tørris og Helena flytta til Averøya (Kornstad sogn i Kvernes prg.), derfor er noen av ungene døpt der. Bryllupsdatoen er riktig! Skal sjekke Tørris' fødselsdato neste gang på Riksarkivet. Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette går fremover-:) Da er det mulig vi får vite hvem hans forfedre var og.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.