Gå til innhold
Arkivverket

[#20504] Vilhelm Orning

Gjest Peter Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Svein (18): På din hjemmeside har du registrert at Bernt Orning (1680-1729) var gift to ganger, først med Anna Pedersd. Lange død 13.4.1725 og andre gang 5.april 1727 med Birgitte Sophie Alette Heidenmarch.Samtidig oppgir du at eldste barn i andre ekteskap, Jens Jacob, var født 17.2.1726.Etter dette var altså Jens Jacob født vel ett år før foreldrene ble gift og samtidig 'farlig nær' dødsdatoen til farens første kone.Er dette riktig forstått av meg?Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Til innlegg 51Takk for opplysningen TorgeirDette er nok en trykkfeil..Jens Jacob er alt å dømme født 17 feb 1728 Vennlig hilsen Svein Ernstsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Til innlegg 46 Torkel FagerliAng skifte etter Owe Orning....Spekulasjon..Kan det være så enkelt at de opplysninger som kommer frem i skiftet er feil.. At barna som er nevnt under Wilhelm skal være under Berent Andreas Orning,, Han hadde to barn som het det samme og den Blancheflor stemmer med alder. ???????????Venlig hilsen Svein Ernstsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Svein (52): Da er den saken oppklart.Anna Lange Orning gift Thulesius var forøvrig den første som ble gravlagt på Vår Frelsers gravlund i Kristiania.Ellers regner jeg med at du kjenner til at Ole Andreas Thulesius er av Aspaætta (i tillegg til alt det andre han er 'berømt' for.) Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Til innlegg 54 Torgeirang Ole Andreas Thulesius så er han et ukjent kapittel for meg...fortell,fortell,Vennlig hilsen Svein Ernstsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Vet ikke om dette er rette forumet, men her er kortversjone(e): Ole Andreas Knutsen Thulesius var sønn av Knut Olsen som igjen var sønn av Ole Audensen (1637-1719), prest i Tromsø. Ole Audensen var på sin side sønn av Sunndalspresten Auden Eriksen (oppr. fra Kvalvåg.) Og Audens far var selve stiftsskriveren Erik Audensen på Kvalvåg. Og da er du midt inne i Aspaætta.Etternavnet Thulesius tok Ole Andreas etter sin onkel, Fosnespresten Nils Thulesius.Om Ole Andreas' liv og levned som tredjeprest ved Domkirka i Kristiania er det skrevet en masse.Kilder: N.A. Ytreberg: Tromsø bys historie; Tore H. Vigerust: Aspaseminaret/rapport; Konradine Dunker: tittelen husker jeg ikke; og flere andre, bl.a. i NST.Dette får klare seg i denne omgang. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

For de interesserte Wilhelm Orning,Birgithe Althand og de to døtrene.Etter at Wilhelm Orning døde, reiste Blancheflor og Riborg nordover til slektninger i Giæver-familien.Blancheflor var hos Søren Schieldrup, Hadsel ,Mælboe gård, registrert der i 1764 og 1765. I 1768 var Blanceflor hos presten Peter Albrecht Angel og kona Birgitte Marie Giæver , Vinje og Malnes, Bøe prestegård. I 1768 var Balnceflor fadder (kirkebok) , Dverberg,Andøya og har sansynligvis flyttet hit. Balncflor giftet seg med Jørgen Petter Bye (Gjestgiver og bygdefarskipper) og var bosatt i Risøyhamn.Søstra Riborg er allerede registrert i Kvæfjord 1758. Så det kan hende at Blanceflor hadde vært på Mælboe gård en tid. (Det kan tenkes at hun er konfirmert der) I kirkebok Andøya ble Blanceflor begravet i 1819 , 83 år gammel. Da skulle hun være f. omk 1736. Iflg. FT 1801 var hun 63 år , da skulle hun være f. omk 1738. Kirkeboken for Vestby i Akershus viser at Leutnant Wilhelm de Orning og Birgitha Margaretha Alton døpte datteren Blance Flor Catharina der 31. juli 1746. Leutenant Wilhelm de Ornings Frue ble introdusert i Vestby 11. september samme år. Leutenant Orning 'fra Sogn' ble begravet i Vestby, Akershus 22. april 1748, 56 år gammel. Ang…..Beret (Bergithe) Margrethe Althand Hun bodde sammen med datteren Riborg og mannen Peder Hansøn på Myhre,Andøya i 1764 og 1768 (ekstraskatten). Under merknad: 'Beret Margrethe Ordning Leiútnants Enke er fattig og haver ingen Pension mens opholder sig hos Daatteren som er gift med en bonde.'Moren til Bergithe Althand, som var Elen Catrine Giæver døde 1757. Jeg antar at Blanceflor og Riborg dro nordover før 1757, og at Bergithe Althand reiste nordover etter at Elen Giæver døde.Ribor bor hos sin slektning Tarald Andreas Gievert, i Kvæfjord. Hun giftet seg i 1763 med Peder Hanson ,og flyttet til Andenes. Konfirmert i Kvæfjord 1758 ( ut fra konfirmasjonsår og info fra kirkebok skulle Riborg være f. ca 1743. Et av barnebarna til Blanceflor ble døpt Wilhelm Orning (Jacobsen Helm). Vennlig hilsen Svein Ernstsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Blancheflor Orning (Andøya) ble konfirmert i Hadsel 1765 og alderen er oppgitt til 19 år..(Flora fra Hadsel-gård 19 år)Dvs hun ble født i 1746Vennlig hilsen Svein Ernstsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Rettelse til innlegg 58 ( Melboe-gård )Blancheflor Orning (Andøya) ble konfirmert i Hadsel 1765 og alderen er oppgitt til 19 år.. (Flora fra Melboe-gård 19 år)Dvs hun ble født i 1746Vennlig hilsen Svein Ernstsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Jeg kjøpte den 'berømte' boka 'Slægts-krøniker' på et loppemarked i Larvik for 10 kroner for en del år siden (den virker uberørt av menneskehånd). Grønvold skriver der at Erik (Eriksen) Orning til Eide og Mæhre var gift med Mette Christensdatter Harbue og at de bl.a. hadde sønnen Mathias (Mads) Orning f 1626 gift 1. med Anne Margrethe Budde. 2. med Hildegard v. Wargas, dtr av general v. W.Jeg kan slå opp i boka, dersom det er ønskelig. Her er bl.a. admiral Bernt Orning til Vatne 'avbildet'. Bildet (beskrevet som delvis ødelagt) kan jeg avfotografere og sende dersom noen er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Erik (Eriksen) Orning er jo ikke registrert som bosatt på Mæhre, så da blir det vel kanskje interessant å finne ut hvor Eide ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Kortversjonen fra boka: Erik (Eriksen) Orning til Eide og Mæhre i Sparbu Præstegjæld, som formentlig var født i Skotland ved Juletider 1609. (så litt om militær karriere). Han var meget tidlig udi Ægteskaff (19 Aar gl.) med Mette Christensdotter Harbue og havde 2' Sønner: 'nafnlig Mathias (Mads) der var Capitaine ved samme Regiment osv og Søfren Eriksen Orning f 1630 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 60. Nå ble jeg nysgjerrig for jeg har ikke hørt om boken med slektskrøniker. Hvis det ikke er for tidkrevende, ville det være fint om du kunne gjengi navn på slektene - kanskje kan det være godbiter der for flere av forumets brukere. På forhånd takk. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så smart å spre informasjonen fra boka så lenge den inneholder helt opplagte feil? Originalkilder forteller hvem som var bosatt på Mæhre, og det var ingen Erik. Beatha Elisabeth von Gorgas har selv skrevet navnet sitt med egen hånd - hun vet vel selv hva hun heter? Og det gjør vel også fogden og sorenskriveren som har skrevet navnet hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Lunga

jeg har også brukt slægtskrøniker en del (finnes på deichman i oslo), og det hadde vært interessant å vite hva de åpenbare feilene er. jeg er ikke rutinert i faget slegtsforskning og det hadde vært interessant å få vite mer om de åpenbare feilene i Orningætta (med inngiftede slekter) fra dyktigere og mer seriøse folk enn Grønwold(forfatteren). Som jeg påpekte i mitt første innlegg blir en instinktivt kritisk når en støter på Inger til Austrått og den Norske Sverreætta. Som amatør er det vanskelig å skille kli og hvete og det finnes svært få seriøse slektsforskere som organiserer materialet sitt og gjør det tilgjengelig på internett. Derfor er det nesten umulig for amatørene å ikke ende opp med grove og åpenbare feil i trærne sine, når det finnes så mange gale hypoteser overalt. Så er det noen som vet med sikkerhet hva som er feil eller usikkert i Orningættas stamtavle, bakover til den skandinaviske adel og de skandinaviske kongehus så si ifra!peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Jeg leste kritikken for en del år siden, og aldri har jeg sett ei bok bli så til de grader dømt nedenom og hjem, som denne. Det var vel antakelig i NST (Norsk Slektshistorisk Tidsskrift).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Til innlegg 65 Peter LungaJeg anbefaler 'Vår Felles Stektshistorie' av Odd Handegård,,, der står det en del om Orning-ætta.Vennlig hilsen Svein Ernstsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Til innlegg 66 A RønningDu ref. sikkert til ' Litterære Falsknerier' av Wilhelm Munthe. Utgitt av Cammermeyers Boghandel.Kritikken går ut på at det ikke er kildehenvisninger i boka. osv.. Personlig synes jeg at ritikken var vel hard.Vinnlig hilsen Svein Ernstsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg nr. 65:Jeg kjenner ikke til det som er skrevet om Orningætta bakover, men kjenner til det som står i originalkildene for Sparbu. Det kan godt tenkes at det finnes en Erik Eriksen Orning som er far til Mathias, men denne Erik er ikke bosatt på Mæhre i Sparbu: Mathias overtar denne gården etter sin svoger Reinholt von Howen, som igjen overtok den etter Sidsel Christensdatter, enken etter Søren Hansen. Søren Hansen satt på gården ihvertfall fra 1610 og til sin død. Før dette er det ingen regnskap som inneholder navn på brukeren, bortsett fra et sakefall i 1557/58 hvor Jon på Mæhre blir bøtelagt for å ha slått en bonde og for et øksehugg. Jeg har heller ikke funnet navn på brukeren av Mæhre i Herredagsdomsbøkene.Mathias kone nr. 2 heter Beatha Elisabeth von Gorgas. Hun har selv skrevet navnet sitt under 2 skjøter. I tillegg står navnet oppgitt sammen med Mathias i flere regnskaper. Tingbøkene nevner også Beatha flere ganger, og oppgir at hun er stemor til Anne Kierstine Orning. Anne Kierstine oppgir selv at hennes foreldre er Sl. Mathias Orning og Anne Margrethe Budde.I den korte teksten som ble gjengitt her fra boka 'Slægts-krøniker' er det altså 2 feil som kan tilbakevises ved hjelp av kildemateriale. Dermed ville jeg vært veldig skeptisk til resten av innholdet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Jeg har kikket på gården Eide i Skogn, som var den første prestegården under Alstadhaug kirke fra ca 1550. Den kunne vært aktuell, men ingen Orning er nevnt der i Skogn Historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Til innlegg 70 A RønningErik Orning til Eidet gm Harbou...Dette er nok gård Eide (Eio), Ølens sogn, Hordaland.Vennlig hilsen Svein Ernstsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Vites det om Christian Orning på Eid i Nordfjord er den samme som Christian Orning f 1735, sønn av Chrstian Daniel og Anna Hansdtr (50). Christian Orning på Eid hadde flere døtre som ble gift i Bergen rundt 1820.Her er han som enkemann i 1801Lenkemed tre hjemmeboende døtre.Konen skal ha hett Malene Iversdtr. Christian var kapteinløytnant.Takknemlig for svar.Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til 50.Christian Daniel Orning var gift med Marthe Hansdatter Bildøe, datter av Hans Andersen Bildøe og Gierche Ellertsdat Garboe, med nevnte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er vel hun som blir døpt her i 1705 LenkeDe fikk en datter til 1706, Maria, men da døde trolig Gierche i barsel.Har vært borti denne Hans Bildøen i en annen debatt, men husker ikke hvor og når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til 46,50,72 og 73. Det blir mykje trulig uten sikre beviser.Sitat innlegg 46. Den avdøde broren Christian Danielsen Orning. Owes enke visste ikke om han etterlot barn. Denne Christian er trulig identisk med han som vart gift med Marthe Hansdatter Bildøen. Hvis far var Hans Andersen Bildøy, sønn av Lensmann Anders Hansen Bildøy.Christian og Marthe som busette seg på Lokøy - Sotra, fikk blandt annet en sønn med navnet Christian, som trulig er identisk med han som er enkemannen på Eid i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.