Gå til innhold
Arkivverket

[#20504] Vilhelm Orning

Gjest Peter Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Alma Lorentsen

Til innlegg 72 vedr. Christian Orning, bosatt i Eid, Nordfjord i 1801.Innbetalt til Den almindelige Enkekasse: [url="http://www.fogsgaard.org/enkekassen/vishust.php?nr=1809>LenkeOpplysning her om at han er født i Sund 1737. Kan vel stemme med Christian, født i Sund 1737/1738. Moren Marthe Hansdatter introdusert april 1738: LenkeVed skifte etter faren i 1740 var han 2 år: LenkeGiftemål i 1787 i Gloppen med Ovidia Magdalene Tonning: LenkeOvidia Magdalene dør i 1793: LenkeBarn med Ovidia Magdalene Tonning: Christiana Ovidia, f. 1774: Lenke Anne Elisabeth, f. 1776: Lenke Christiana Ovidia, f. 1777: Lenke Samuel Baar, f. 1779: Lenke Dorthe Margrethe Baar, f. 1781: Lenke Martha Gezine, f. 1783: Lenke Frederica Jacobina, f. 1788: Lenke Hanna Sophie, f. 1791: LenkeBarn med Malene Iversdatter Kvien: Christiane, f. 1798: LenkeHadde han 6 barn før han inngikk ekteskap med Ovidia Magdalene? Og det ser ikke ut som han giftet seg med Malene Iversdatter Kvien, da folketellingen forteller at han var enkemann etter 1. ekteskap.Til innlegg 50 vedr. Christian Daniel Orning, Lokøy:Her nevnes barna til Christian Daniel Orning og Marthe Hansdatter: Hans Christian (1732 – 1762), Gjertrud (1735), Blanceflor (1737 – 1744) og Christian (1735?). Denne Gjertrud som er nevnt her skal vel heller være Gierche, som er riktig navn ifølge skiftet etter faren og søsteren.Gierche (1735 – 1774) gifter seg i Bergen i 1762 med Mathias Morthorst Smith ( – 1769): Lenke og de får barna: Hans Christian (1762 – 1762) Lenke Gierche Christine (1764 – 1829) Lenke Øllegård Justine (Josine) (1766 – 1848) Lenke Matthilda (1768 - ) LenkeØllegård Justine ble gift i Karlsøy, Troms med Knud Blanche Mortensen Hegelund. De har stor etterslekt. De kaller et av barna Gierche Kirstina Lenke Datteren Synneve Knudsdatter Lenke fikk en sønn og kalte ham Hans Christian Orning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Guttorm Flygel

Hei.Noen som vet opphavet til Riborg Ornings andre mann Ingebrigt Mikkelsen Giæver? Var han i slekt med Riborg, hennes bestemor het jo Elen Giæver?Mvh Guttorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Foreldrene til Ingebrigt var Mikkel Ingebrigtsen og Else Olsdtr, som bodde på Myre i Andøy. Jeg kjenner ikke til at Ingebrigt sjøl brukte slektsnavnet Giæver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Peter S. Lunga

Hei. I innlegg 46 gjør Torkel Fagerli et forsøk på å oppsummere de opplysninger vi har om Vilhelm Orning. Konklusjonen blir, så vidt jeg kan se - at den Vilhelm Danielsen Orning som nevnes i skiftet etter broren Owe Erich og som hadde barna Bernt Andreas og Blanceflor (22 år) ikke samtidig kan være den Løytnant Vilhelm Orning, gift med Birgitte Margrethe Althand og som har barna Blanceflor og Riborg (i 1748 neppe mer enn 10 år).I Personalhistorisk Tidsskrift rekke 8, bind 4 fra 1925 ([url="http://www.wangensteen.net/>http://www.wangensteen.net/) se 'Lidt om den norske slægt Grønvold,' argumenterer E. A. Thomle for at det er Morten Grønvold og Elisabet Ornings sønn Wilhelm (Willum), som blir Løytnant i Vesterlehnske Inf.Regiment. Wilhelm nevnes i 1701-mantallet for Søndre Bergehus Amt (Lenke), 6 år gammel og vil aldersmessig passe bra med den Lieutenant Orning som dør i Vestby i 1748, 56 år gammel. Skulle hypotesen stemme skiller vi mellom de to Wilhelm Orninger, som er fettere på morssiden gjennom henholdsvis Blanceflor Catharina Orning (gift med Daniel Anderson) og Else Elisabeth Orning (gift med Morten Grønvold) - begge døtre av Admiral Bernt Orning og Sidsel Juel.1. Wilhelm Danielsen Orning gifter seg i Garnisons Sogn, København, 2. desember 1717 med Margreth Dorthe Eylers. De får sønnen Bernt Andreas og datteren Blanceflor Catharina (som ble døpt i Domkirken, Bergen 20. august 1727) som nevnes i skiftet etter Owe Erich Orning i 1748. Den 22 årige Blanceflors passer aldermessig godt overens med hun som døpes i 1727. Wilhelm passer også med den som Vigerust nevner i Bergen i 1729 (Lenke) og gravlegges i samme by i 1730 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Bare en kort kommentar til alder som korporal. Det var slett ikke uvanlig med en 14-årig underoffiser på den tiden, hvis han var av høy stand (gjerne offiserssønn) og eslet til en offiserskarriere. Det var jo stort sett ikke noen formell utdannelse som offiser før langt ute på 1700-tallet. Utdannelsen var mer som en 'lærlingutdannelse', der en gutt som skulle bli offiser var med i et kompani, som regel et kompani der kompanisjefen var en slektning (ofte faren) eller venn av familien, og hadde kompanisjefen som læremester. De ville ha underoffisersgrad og 14-årsalderen var ganske typisk for å starte som det. Ofte ble disse 'offiserslærlingene' kalt frikorporaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Peter (82).Fint at tråden holdes vedlike, slik at nye vinklinger og kanskje også nye debattanter kan komme til!Når det gjelder Wilhelm (Willum) Mortensen Orning (1695-1751 Etne) har jeg tidl. notert at han var Rittmester (Capt.) i Brockenhuus reg. 29. feb. 1747, premierløytnant i Oplandske Dragonreg. 1735-42, og fenrik ved Oberst Brockenhuus' Dragon-Rgmt. 1721-29.han skal ha vært gift:1) med 'en luudfattig dame, men af gambel, ypperst Adelsæt, Magdela Løwenbalck',2) med 'en riieger (sic.) och formuffende Fogeds Encke, huis 'Ende' han saae', og deretter3) med 'den fager Unger-Møe, nafnlig Eline Rawensberg, som aff sær Adelsbloed war', også kaldt den 'skiønne'. Barnløs udi alle 'Ægte-Senge').MULIVIS var han den løitnant Orning som var g.m. Riborg Petersdatter Arentz, idet hun KAN være hans hustru nr. 2.Sannsynligvis var hun imidlertid gift med Wilhelm Orning i Neshavn.P.S. Det er rel. lenge siden jeg fordypet meg i denne problemstillingen, men håper likevel å ha tilført debatten noen nye momenter som kanskje kan sjekkes ut--.mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lunga

Hei.Flott med interesse. Tar jeg ikke feil her mister, blander du Vilhelm Mortensen med den tredje fetteren som også heter Vilhelm, nemlig Vilhelm Fredrik Orning, sønn av Fredrik Christian (Berntsen) Orning. Det er forresten påfallende så vanskelig de skal gjøre det for oss ved å ha tre fettere, med samme navn i samme generasjon. Thomle gjør oss imidlertid den tjeneste å skille dem fra hverandre ved å avvise påstandene i 'Slægts-krøniker' og påpeke at Vilhelm Mortensen aldri har vært i Dragonenes rekker, se artikkelen fra 1925 om Grønvold: ([url="http://www.wangensteen.net/thomle.htm>http://www.wangensteen.net/thomle.htm). Thomles kilde er vel sansynligvis Olai Ovenstads utmerkede militærbiografier hvor følgende står å lese om Dragonen Vilhelm Orning: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lunga

En ting til. Thomles kilde kan ved nærmere ettersyn ikke være Olai Ovenstad fordi Thomle skrev i 1925 og militærbiografiene til Ovenstad først kom i 1948. Jeg holder imidlertid Thomle for å være bedre opplyst, samt mer vitenskaplig, metodisk og nøyaktig enn Fr. Grønvold og jeg mener fortsatt at den eneste sansynlige kandidat for far til Riborg og Blanseflor er den Vilhelm Orning som er sønn av Morten Grønvold og Elisabeth Orning.Peter, igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk, Peter,Jeg har neppe tid til å fordype meg i dette før etter nyttår, men du har rett i at kilden var Slektskrøniken.Men, Wilhelm Fredrik Fredriksen Orning har jeg tidl. notert som oberstløytnant 1. Søndenfjelske drag.reg., major 1755, kapt. 1748,løytn. ca. 1739, og kornet 1729 g. 16. okt. 1639 på Toten m. Anne Agathe Zitlov Lorentzdatter Kaas. Stemmer ikke dette heller?Jeg har tidl. også notert en (fjerde) navnebror Friedrich Wilhelm Orning (1702-1753), premierløytnant 1735-42 v. Oplandske dragonregiment. Hvem var nå han, da?Fint om du kort kunne oppsummere navn m. patronym, f.år, dødsår, titler og hustru for hver av de fire!På forhånd takk, mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lunga

Ja, jeg kan jo forsøke å oppsummere hypotesen min på nytt i lys av de nye Vilhelmer som har kommet til overflaten. Litt kopiering her fra innlegg 82#1. Vilhelm Danielsen Orning. Fødselsår vites ikke, men han er sønn av Daniel Anderson og Blanceflor Katarina Berntsdatter Orning. Gifter seg i Garnisons Sogn, København, 2. desember 1717 med Margreth Dorthe Eylers. De får sønnen Bernt Andreas og datteren Blanceflor Catharina (som ble døpt i Domkirken, Bergen 20. august 1727) som nevnes i skiftet etter Owe Erich Orning i 1748. Den 22 årige Blanceflors passer aldermessig godt overens med hun som døpes i 1727. Wilhelm passer også med den som Vigerust nevner i Bergen i 1729 ([url="http://www.vigerust.net/by/bergen_fornavn19uvw.html>Lenke) og gravlegges i samme by i 1730 (Lenke) Karriere vites heller ikke, yrke nevnes ikke i skiftet etter broren Owe Erich, men han har vel muligens valgt en sivil karriere som brødrene.#2. Wilhelm Mortensen Grønvold (Orning) blir født ca. 1692/95. Sønn av Morten Haagensen Grønvald Else Elisabeth Berntsdatter Orning. Gifter seg med Riborg Arentz (omkring 1719) er Sekondløytnant ved Bergenhusisike nasjonale infanteriregiment 26. april 1717. Korporal siden 1712. Etnesiske kompani 2. Vesterlenske nasjonale infanteriregiment fra 28 oktober 1718, forfremmet til premierløytnant 28. oktober 1719. Plassert ved Skånevikske kompani fra 1. januar 1721. Der sto han til han tok avskjed 1. oktober 1734. - Alt dette er vel etter Ovenstad, selvom han har blitt blandet med Vilhelm Danielsen Orning. Vilhelm Mortensen, Overtok 1736 Neshamn gjestgiveri på Tysnes, giftet seg 1740 med Birgitte Margrethe Althand som han fikk døtrene Riborg og Blanceflor med. Wilhelm dør i 1748 i Vestby og de etterlatte drar nordover noen år senere.#3. Wilhelm Fredrik Fredriksen Orning, f. Ca. 1704 i Hobøl. Sønn av Frideich Christian Berntsen Orning og Rebecca Margarethe Matheson. Uoff. Ved Fortifikasjonen i 3 år. Så uoff. Ved 1.Opplandske nasj. Dragonregt. i 8 år. Sek.lnt. i fenr. stilling ved oberst Brockenhus nasj. 1. Opl. dragonregt.s 'Vesterlenske' (Akerske) komp. 16.5.1729. Pr.lnt. ved samme regt.s Totenske komp. 23.9.1735. Søkes 4.4.1742 tilstått perm. til Danmark 'for at afhente en Arvepart,som i Roschilde Closter effter hans Kones Faster, afgagne Freucken Kaas er ham tilfalden'. Regt.et kalles fra 1741: '1.S.fjeldske nasj. dragonregt.' Kpt.lnt. ved dette regt.s V.Romerikske komp. 19.11.1742. Kpt.s kar. 1.2.1747. Virk.kpt. og chef for regt.ets N.Oplandske landv.komp. 24.5.1749. Fikk Totenske linjekomp. 15.7.1750, byttet dette med Skedsmoske komp. i 1751 og dette igjen med Gjerdrumske komp. i 1756. Blev tersmaj. 10.9.1755, sek.maj. 13.11.1756. Obl. av dragonene 26.7.1758, men fremdeles i sek. maj.s stilling. Utsatt på vartpenger 200 rdl. årl.fra 1765. Utjenestedyktig. Bodde på Smestad i Gjerdrum. Blev igjen ansatt ved samme regt., nu som chef for Akerske komp. og med obl.s grad, men ikke i sek.maj.s stilling, 1.5.1769. Efter ansøkn. meddelt avskjed 11.2.1773 med 270 rdl. årl.pens. Død 8.10.1784 i Asker. Gift 16.10.1739 på Toten med Anne Agathe Zitlow Kaas, f. 1714 på Toten, død 19.9.1804 i Asker,datter av kpt. Lorentz Kaas og Anna Dorthea von Hadelen. 6 barn. Som enke søker hun 6.11.1784 om pens. Alt dette er direkte fra Ovenstad. Hvis du sammenstiller disse opplysningene, med det du har notert i innlegg 87 om Wilhelm Fredrik Fredriksen Orning og i innlegg 84 om Wilhelm Mortensen Orning passer vel egentlig det meste du har registrert om deres karrierer på det Ovenstad skriver om Wilhelm Fredrik Fredriksen Orning. Konklusjonen min er at det er Fr. Grønvald som roter og Thomle og Ovenstad som har rett. Hva Slægts-krøniker skriver om Wilhelm Mortensen Ornings tre ekteskap, høres dette ut som Fr. Grønvalds frie fantasi.#4. Noen Fredrik Vilhelm Orning, f. 1702 finner jeg i diverse internettbaser som sønn av Morten Grønvald, hva er din kilde? At han skulle være sønn av MG finner jeg imidlertid ikke belegg for i Thomle. Min teori er at #4 er et resultat av sammenblanding, ettersom Vilhelm #3 visserlig, ifølge Ovenstad er premierløytnant i Totenkompaniet av det oplandske dragonregiment fra, nettopp 1735. Folk med svært like navn og kompliserte karrierer kan det være lett og blande sammen og jeg finner faktisk også en ved navn Fredrik Vilhelm Orning, men han er f. i 1720.#5. Fredrik Vilhelm Berntsen Orning, født i 1720. (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hjertelig takk, Peter!Jeg skal studere dette nærmere på nyåret for i dag starter hjemreisen for juleferie.Vil for egen del bare trekke frem en eldre sekundærkilde, det gjelder Arentz i Wilhelm Lassens: Norske Stamtavler, Christiania 1868. På siste side, nest nederst står: e2. Riborg (Petersd. Arentz), f. i Kvinnherred 1671 28/12, d. i ... Gift 1) i ... med Jens Hansen Smith, forvalter på Halsnø Gods (altså feil for Peter Jensen Smith, ref. div. innlegg tidl i debatten), 2) i .... med Løjtnant ....Orning.Sistnevnte vil vel i det minste si at han var løytnant allerede da de inngikk ekteskapet, altså e. 27. juni 1719 da 1. ektemann døde.Lassens hefte er hovedkilden for Otto Delphin Amundsens slektsbok (nevnt tidl. i debatten), der denne ulykkeligvis har uteglemt Riborg og hennes ekteskap helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Bare kort til innlegg 89 # 4: Ved Oberstløytnant Bernt Mortensen Ornings (Grønvold) barns dåp i Nes, Akershus, oppslag 156-157, 1729, D 15 Maij: Same Dag blev ved Næs døbt Ob: Leutn: Ornings Daatter kaldet Anne Lange, faddere vare Vact(?)mæster WILHELM FREDERICH ORNING, Petter Martinus Orning, Mette Margrethe Heidemarch (konens søster), Mette Hedvig(?) Orning och Maren Hallen(?).Ellers en rekke av slekten som faddere i Nes for Haagen Otto og Bernts barn: Lietn. Grønvold (1719), Margrethe Orning (1720), Major Orning, Leutnant Grønvold, Major Ornings Kone, Leutnant Grønvolds Frue, Jomfrue Margrete Orning (1721), Marqvart Otto Orning (1728) - og en Margrethe Grønvold som fadder for Haagen Ottos barn i Eiker i 1713, jeg går ut fra at disse tilhører samme slektsgren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lunga

Hei Anita.Den Wilhelm Frederich Orning som nevnes som fadder i dåpen vil jeg tro er #3, Bernts fetter. De var forøvrig begge Dragoner i Akershusregimentet, hvis jeg ikke har blingsa. Fint forøvrig at mer kildemateriale kommer opp til overflaten.mvhPeter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Christian Arentz

Innlegg 89-90:Hei Peter,jeg skylder deg ikke bare en hjertelig, men også stor takk for den systematiske gjennomgangen du har foretatt for de ulike Wilhelmskandidatene. Selv har jeg ikke laget noen samlet oversikt, og det begynner derfor å bli vanskelig å sammenligne dem.Kanskje en tidslinje ville hjelpe her? F.eks. noe a la denne: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/hertugen.exe>http://da2.uib.no/cgi-win/hertugen.exe der man fører inn vitale data for hver enkelt, år for år, ektefeller og barn, skiftedatoer osv., og ikke minst militære løpebane.I debatt 67783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg undres på om noen har funnet ut hva som er opphavet til WILHELM-navnet i Orning-slekten? Som vi ser har de tre kjente barna til Bernt Orning og Sissel Juel alle kalt en av sønnene WILHELM. Jeg finner imidlertid ingen Wilhelm bakover i slekten til Bernt eller Sissel.**Blanceflor Catharina Orning og Daniel Andersen på Håbrekke, Strandebarm, har en sønn WILHELM Fredrik, f før 1693 på Kårhus, Vats, † 1730 i Bergen, skifte 1730. Gm Margrete Dorote Eylers i Kbh 1717. *** Else Elisabeth Orning og Morten Haagensen Grønvold har en sønn WILHELM, f 1694 på Stord, † 22.4.1748 i Vestby. Gm 1) Riborg Petersdatter Arentz, 2) Birgitte Margrethe Jochumsdatter Althand (2 barn) 19.7.1740 i Etne. *** Fredrik Christian Orning og Rebekka Margrethe Mathesen har en sønn WILHELM Fredrik, f ca 1703 † 1784 gm Anna Agatha Zitlow Kaas, f på Toten 1714 - † i Asker 19.september 1804. *Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Jeg har ikke noe endelig svar, men har ihvertfall en kobling til navnet Wilhelm: Sissel Børgesdatter Juel har iflg.Per Nermos hjemmeside,søstrene Mette Margrethe Børgesdatter JUEL og Anna Børgesdatter JUEL. Anne Juel var g.m. Eilerich Jensen WISBORG.Jeg tror at det må ha vært enda en søster, Christense, som var gift med en offiser Wilhelm Schott.Hvis dette stemmer, har vi kanskje bakgrunnen for navnet Wilhelm. Grunnen til min antagelsen er følgende: 1.okt. 1665 gifter Willum Schott seg med Christenze Juel seg i Domkirken i Bergen I NordHordaland tingbok nr. 27 (1699: 25b) finner vi følgende:Mogens Mit Horwigen Lood oplæsse et Kiøbe Bref til hannem udgifven, af Jomfruer Blanceflor Schot, Anna Maria Schot, og Margrete Catrine Schot, d/en 27 April 1699 paa 1/2 Løb smør og en Mehle Malt udj den gaard Mit Haarwigen, til Witterlighed, deres fader Cap/i/t/ai/n William Schot, Jacob Luden, Jentz Madtzen, og H: HolcKDe tre ”jomfruer”, er vel døtre av William Schott og Christence Juel.Senere i samme Tingbok refereres en sak knyttet til gården Lunggaard:..tter schiøde udsted, af S/a/l/ig/ obriste Eilrich von WeisBurg og Hans Frue Dattert Lunggaard d/en 3 April A/nn/o 1688 Huor paa de og Har Erhverfvet, S/a/l/ig/ Høy Loflig IHuKommelse Kong Christian Den Femtes, aller Naadigste Confirmation, dattert Kiøben Haffn d/en 16 9br: (november) 1689 Jomfr/u Blanceflor Schot, der Imoed i Retten Lader producere, hans Kongl/ig Ma/jestets Allernaad/igste Confirmation, paa Hindes *Maaster (moster/morsøster) Fru Anna Juels forschrifvelse til hende, dattert Kiøbenhafn, d/en 20 April 1700 at Indløsse huis som af Lunggaarden Her rører, foruden det at Lowen gifver hende, som en odels Baaren den Rettighed...Det bekreftes vel her at Anna Juel, gm ”obriste Eilrich von WeisBurg” er Blanceflors moster, og følgelig er Christenze Juel gm William Schott, også søster til Sissel Juel.13.okt 1701 døpes datteren til BlanceFlor Schott og Henric Cortz i KK i Bergen og får navnet Anna Christentze Juul. Hun er vel oppkalt både etter Blanceflors tante (moster) og mor.Kanskje noen hr interesse av å følge noen av disse sporene videre. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Takk Marianne,Da var Wilhelm Schott og Bernt Orning gift med to søstre, Christence Børgesdatter og Sissel Børgesdatter Juel.Bernt Orning: 'Han deltok i flåtens angrep på Marstrand i juni/juli 1677 som skibschef på orlogsskibet 'Glückstadt', og blev under kampen drept ombord der.' (Kilde lunga.org)Wilhelm Schott: 'Var med ved Marstrands erobring i juli 1677.' (kilde Ovenstad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

94: Bernts far, Erik Ottesen Orning oppholdt seg 18 år i utlandet etter at han og hustruen Karen Andersdatter Mowat først måtte rømme landet ca. 1608 etter å ha inngått ekteskap i de forbudne ledd (hun var hans mors kusine). De skal for det meste ha oppholdt seg på Shetland hos Karens halvbrødre inntil de fikk kongens tilgivelse i 1627 og flyttet tilbake til Norge.Bernts søster Barbara er ant. oppkalt etter morfars mor Barbra Saint-Clair (Lady 'Raffuenshøg')Bernt, som skal være født ca. 1614, kan vel på samme vis være oppkalt etter morfars far Bertel Mowat. Jeg har tidl. notert at Bertel ant. var sønn av lord Movat of Bohquholly i Banffshire, Skottland, og at slekten Mowat opprinnelig skal ha kommet fra Normandie. Navnet var fra først av Montealt, og slekten kom ant. til England med William Erobreren.Foruten Wilhelm Erobreren, som senere miliætærslekter yndet å oppkalle sine sønner etter, går mine tanker også til en mulig oppkalling etter Wilhelm I av Oranien (1533-84), kong James VI (Jacob I) av Skottland (England) og prinsesse Anna av Danmarks senere svigersønns morfar. En tredje oppkallingskandidat kan event. være keiser Ferdiand IIs (1578-1637) svigerfar Wilhelm V. der Fromme (1548-1626).I det hele tatt var Wilhelm et svært utbredt og populært navn i mellomeuropa på denne tiden, med heller liten utbredelse i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ja og her på 'Bierget' ble de gjerne hetende Wilum, som jeg har mange av i slekten.Lungegården ble arvet av Børge Juels datter, Anna. Hun i sin tur testamenterte den til sin niese Blanceflor Schott, som forøvrig var den siste fra Lunge-slekten som eide Lungegården. Så da burde den forbindelsen være grei.Annas mann, Eilert Wisborg var forøvrig sjef for Smålenske kompani, - het det det? Han, Bernt Orning og Wilhelm Schott var nok da sammen ved Marstrand sommeren 1677.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Torkel Fagerli

De avskriftene som i dag er publisert, av tingbøkene for Sunnhordland, har interesse. Det fremgår her (1724, fol. 77b-79a) at løytnant Orning hadde en søster Zidselle Marie Orning.Det fremgår også (1729, fol. 126b), at tre av løytnant Ornings brødre var Bendt Orning, Haagen Otto Grønvold og F.C. Grønvold. Dermed skulle det ikke være noen tvil om at løytnant Wilhelm Orning hører hjemme i denne søskenflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(99:) Denne Zidselle Marie er såvidt jeg vet ikke blant de 13 barna av Morten Haagensen Grønvold og Else Elisabeth Orning (hvis mor var Sidsel Børgesdatter Juel) som er omtalt tidligere, av bl.a. Thomle. Er Zidselle Marie blant de eldste døtrene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.