Gå til innhold
Arkivverket

[#20504] Vilhelm Orning

Gjest Peter Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Tislevoll

Hei Arnstein (lenke 60)Hadde vært interessant med bildet av Bernt Orning til Vatne, vite om det er sikkert at det er rette personen som er avbildet eller hvor orginalbildet henger. Du kan vel legge det ut her om det er lov ?V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sogneprest i Boeslunde, Sorø, Alexander Poulsen Grønvold (Grønnevald) (1685-1724) var g.m. Anne Didriksdatter Grubbe (1695-1732) (se debatt 79479: 'Ætlinger av Holger Wind Grønvold', Lenke).Er det noen kjent slektsforbindelse til den Morten Haagensen Grønvold (1650-1717) på Stord som var g.m. Else Elisabeth Orning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Takk, ser bra ut, kan vel vera noko som ikkje viser her som er delvis ødelagt kanskje, på sidene ?V.h.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Arnstein.Bestefar hans Otte Thomassen Orning, f. ca.1545 og kona Anna Eriksdatter Orm er blant mine aner. Så Bernt blir søskenbarn til noen bakover i slekten. Kjekt å ha en del bilder av dem det finnes av.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(103:) Om noe skulle være (delvis) ødelagt her, så må det kanskje være dagsformen og/eller humøret til den avbildede. Med mindre 'avbildningen' er gjort etter 1677 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(102:) Er det noe kjent slektskap mellom sogneprest Alexander Grønvold, offiseren Morten Haagensen Grønvold og krigsråd Fridrik Johannes Grønvold (f. ca. 1765 ?) (g.m. Petronelle Jensdatter Flor fra Semb Hovedgård i Borre) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

(109) Krigsråd Friderik Grønvold er vel oldebarn av Morten Haagensen Grønvold: Morten - Friderik Christian - Bent Christian - Friderik Johannes. Iflg. Ovenstad fikk han i nov. 1790 tillatelse til ekteskap med jomfru Marthe Cathrine Bøchmann, men i 1801 er han logerende i Skien uten familie. Når giftet han seg med Petronelle?Sogneprest Alexander Povelsen Grønvold var sønn av Povel Zachariassen Grønnewald, provianthandler og kammerassistent Nyborg, Fyn, han kjøpte Hesselagergård og eide flere kirker og var gift med Øllegård Povelsdatter, de hadde foruten Alexander også barna Adam Levin (von Knudt?) og Birgitte. Jeg har ikke funnet ut om de tilhører den norske Grønvoldslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(110:) Krigsråd Fridrik Johan(nes) Grønvold (c1764 Larvik-1825 Borre) ser ut til å ha giftet seg ca. 1808 m. Petronelle Cathrine Jensd. Flor (c1787-1844). Før dette ser han ut til å ha vært g.m. 1) ca. 1790 m. Marthe Cathrine Bøchmann, 2) m. Fredrikke Wedel Wamberg og 3) (etter 1801 ?) m. Clara Zachariasdatter Wesseltoft (død 1807) som ble enke i 1791 etter Joachim Schweder Adtzlev i Gjerpen. (Krigsråden ser forøvrig ut til å være født året før faren Bernt Orning giftet seg for 2. gang (17 Des 1765) m. Christine Angel Elligers. Stemmer dette ?)Det forvirrer meg at to av Petronelles noe eldre søstre (Anne Karine og Maren Lorentze) var g.m. EN ANNEN (major) FREDRIK (Helle) GRØNVOLD (1767 Ås?-1834 Gullhaug, Lier), som i 1801 bor (som løytnant) på Semb i Asker.Noe annet som forvirrer meg er at jeg har notert at det var Semb hovedgård i BORRE, VF, som denne Fredrik Grønvold kjøpte i 1800. Året etter bor han på Semb i Asker !Far til de tre nevnte jentene skal være Regimentskvartermester, Generalauditør, Amtsforvalter, Jens Lorentz Larsen Flor f. 1731 i Stange (død når ?), som først var g.m. Maren Bolette Heegård (død 1787) og så pånytt før 1800 (?) m. en dame som nok lever i 1801 men som ikke listet i FT. Jeg har notert at Jens Flor kjøp Semb hovedgård i Borre i 1780, men jeg lurer nå på om det skal være Semb i Asker !? I 1801 bor han på Hougboe i Asker.Major Fredrik Helle Grønvold (1767-1834) skal være sønn av Fredrik Martinus Grønvold (1722-1803/1809) (bosatt på Skoftestad i Ås, AK, og senere på Gullaug i Lier, BU) og Karen Hellesdatter Holter fra Nes på Romerike. Fredrik Martinus er bror av krigsrådens far Bernt Christian Orning, slik at de to Fredrik Grønvold som la beslag på Flor-døtrene var fettere.Jeg har 'sett' at Bernt Orning (Grønvold) skal ha bodd på Ås, AK, rundt 1770, men lurer nå på om dette kan være feil, og skyldes en sammenblanding av de to nevnte Fredrik Grønvold (sønner av brødrene Bernt og Fredrik Martinus). Hvor bodde og døde ob.lt. Bernt Orning (Grønvold) (1729-1796) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.