Gå til innhold
Arkivverket

[#20646] Anmeldelse ved dåp?

Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

I dag så jeg noe merkverdig i kirkeboken som kanskje noen kan gi meg et svar på. Min fars onkel var født 3/2 -1911 og døpt 30/4. I kirkeboken er det først skrevet 1 navnt under rubrikken for Barnets navn. Så er det skrevet hans navn Karl Olaf Manfred. Hans foreldre hadde ikke giftet seg ennå, og han er derfor uekte. Som anmerkning på gutten så står det (slik jeg greier å tyde det) anmeldt av barnets farfar. Hva kan denne overstrykingen av det ene navnet og anmeldelsen av farfaren bety??? Håper noen kan gi meg noe svar på det. Min oldefar hadde 3 barn med forskjelllige kvinner, Manfred var det 2. barnet med en og samme kvinne. Med andre ord så hadde han 5 barn utenfor ekteskap. Kan det være dette som har ført til anmeldelsen. Hvis det er noen som ønsker å tolke det som står i kirkeboken, så står det i kirkeboken for Værnes kirke i Stjørdal i Nord-Trøndelag. Denne kirkebokklippet finnes ikke på mikrofilmrullene, men på de 'arkene' du kan lese på maskinen (husker ikke navnet på dette) men er og finne på riksarkivet i Oslo.Med hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Når et uekte barn ble født så var det alltid noen som (an)meldte fra om forholdet. Det kunne også være moren som gjorde det. Ang. navnet så er det jo mulig at det første var en skrivefeil, eller at foreldrene hadde ombestemt seg ang. navnet i tiden mellom fødsel og dåp, men det blir jo bare gjetning.Mikrofis©h heter vel det du mener siden det ikke er filmruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.