Gå til innhold
Arkivverket

[#20694] Iver Lemmich Juul Wohl - Hvideseid

Gjest Niels H. Wind
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Aasen

Hei igjen Niels. Takk til deg også, for ny info (for meg) vedrørende første mannen til Aarsella. Jeg glemte en ting under folketellinga 1900 for Kristiania. Hjørdis Elisabeth = flerårig syk. God helg. Mvh Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

I mine navneregistre for Kviteseid, fant jeg viede: Petra Sophie Louise Wohl og Peder Magnus Tofte. Her har vel presten skrevet feil på fars fornavn: 'Jens'. LenkeSiste vielse 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels H Wind

Hei Gro. Ja det må være en fejl af præsten eller den der fører ind, idet:Petra Sophie Louise Wohl: * 6.9.1881 i Kviteseid med Agent Peder Magnus Tofte, f. 8.5., db. 14.6.46 i Porsgrund, (Opholdsst. London) som Søn af Murermester Gunder Andersen Tofte (f. c 1801 i Holden) og Hustru Anne Marie Trondsdtr.(f. c.1811 i Porsgrund og Datter af Jørgen Anders. Tofte,. f. Holden) Fadd. Anne Marie Aamanssen,Ida Caroline Mo, Anders Halvorsen, Anders Olsen, Andr. E.A. Tofte, Niels Chr. Aamansen. K. 12.4.1863, 1ste Søndag eft. Paaske i Porsgrund Peder Magnus Tofte, Søn af Murmester Gunder A. Tofte og Hustru Anne Marie Aamansen med Karakteren Mg God og Vacc. Att. 16.8.1846 . (ved giftermaal staar hendes Fader i Kirkebogen som Jens Lemmich Juul Wohl!). Ved Tillysningsdagene staar Lyst i Moss Kirke 14., 21., og 28.8.1881 og at Tillysningen var forlangt af Bruden. Faderen er Iver Lemmich Juul Wohl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Niels Wind

Til Anders J. Moen. Hej igen - har du nogen ide om hvornår og hvor Helene Vilhelmine og Peter Jenson Jebsen indgik ægteskab og om de fik nogen barn? jeg har ledt flere steder men finder dem ikke. Hilsen Niels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

De hadde to barn:Descendants of Peter Jensson Jebsen 1 Peter Jensson Jebsen b: 30.05.1888 in Bergen, Hordaland d: 31.12.1965 in Bergen, Hordaland .. +Helene Vilhelmine Iversdtr. Hjort Wohl b: 23.02.1892 in Eidsberg, Østfold 2 Wilhelmine Katrine Petersdtr. Jebsen b: 08.03.1917 in Bergen, Hordaland d: 12.05.1958 in Bergen, Hordaland 2 Jens Peterson Wohl Jebsen b: 10.08.1919 in Bergen, Hordaland .. +Christina Marie Tapper Jeg kjenner ikke dato for ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Jens Tore Jebsen

Ang. identiteten til Helene Wohl, så er det min bestemor. Hun var gift og skilt med min bestefar Peter Jebsen fra Bergen. De hadde to barn Jens Wohl Jebsen som lever og en søster Vilhelmine Wohl, som døde barnløs i 1958. Helene Wohl hadde en søster Thora og brødrnen Andreas og Morten. Helene Wohls foreldre er Kathrine og Iver Wohl. Iver Wohl er sønn av Lemich Juell Wohl født på Lesja den 12.11.1801. Kathrine Wohl er født lind den 21011869 datter at Andreas Lind og Vilhelmine født Hjort. Jeg har mer nøyaktig dokumentasjon ang. korrekt skrivemåte, som jeg kan skaffe tilveie. Jeg har forøvrig en salmebok fra 1754 og der står det 'Lemich Juell Wohl født på Lessøe Jernverk i året 1801 den 12 november. Jeg kan kankje svare på spørsmål dersom noen ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Wind

Hei Jens Tore Jebsen. Det var Iver Lemmichs bror Richard Andreas Høyer Wohl der var grundpillen for den danske del af familien. Om du sender en mail til niwialphakrølldottuknetdotdk skal jeg gerne sende hvad jeg har om den del af slægten. jeg er tilbage i 1600-tallet med Ivers far-far og med mange detajler frem til i dag. hilsen Niels wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Jeg kom over denne, hvis dere ikke har den fra før:Fra en avskrifdt av Larvik kirkebok 1871-1883 Viet 29 jun 1875 Ungk., skibsfører Peter Christian Jonas Wohl, f. 1851 Hvideseid, Bosted: Tønsberg. Far: Jonas Wohl, og pige Emilie Marie Hansine Felumb, f. 1853 Laurvig. Far: Guldsmed FelumbLenkeMvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Wind

Hei Gro Berit Sternang Tak for indlæg. Jo, den har vi kendskab til. De blev ligeledes gift 29.juli 1875 i Trinitatis Kirke i København da Emilie Maries far Guldsmed Felumb var født i København.Til Jens Tore Jebsen. Ret interessant med den salmebok fra 1754. Iver Lemmich Wohls far,(Helene Vilhelmine Wohls farfarsfar (oldefar) Jonas Wohl var i sit 1ste ægteskab gift med Sophie Magdalene Høyer fra Trondheim. Hun blev født 1.12.1724 og denne salmebok kunne være een hun fik da hun blev 30år gl. Årsaken til min formodning er at der her i Danmark på Sjælland hos familie/efterkommere til Wohl er en stor Kiste (rejsekiste/kuffert mærket S M H 1.12.1754, altså een hun fik til sin 30års fødselsdag og 2 1/2 halvt år før hun giftede sig med Jonas Wohl. Ved du iøvrigt hvornår og i hvilket sogn i Bergensområdet dine bedsteforældre blev gift og i hvilket sogn deres barn blev døbt? (i 1917 og 1919) samt i hvilket sogn Iver H. Hjort Wohl og Cathrine Lind blev gift i 1890?Jeg formoder det var Osloområdet med har ikke fundet kirkesognet venlig hilsen Niels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Niels Wind

Til Jens Tore Jebsen Hei igen - håber du har kirkesognet for sine bedsteforældres vielse samt barn døbt som indlæg 36. Håber at høre fra dig venlig hilsen Niels wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Niels Wind

Jens Tore Jebsen - i fortsættelse af indlæg 33 hvor du skriver at Helene Wohl havde 1 søster (Thora)og 2 brødre (Andreas og Morten) vil jeg gerne vide om du ved hvornår og hvor Morten blev født? Han finder jeg ikke indtil videre. Takker på forhånd Niels wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.