Gå til innhold
Arkivverket

[#20821] Så var det von Ahnen atter en gang! :-)


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Maren Kathrine Prebensdatter Vogn og Kristoffer Kristoffersen hadde en sønn som het Kristoffer. Han giftet seg med Berte Johanne Andersdatter. Er det noen som vet hva barna deres het, og evt. når de ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Til innlegg 25: sannheten er vel at vi ikke vet sikkert. Dessverre er ikke hennes alder oppgitt ved begravelsen, og noe skifte etter foreldrene er, så langt jeg vet, ikke bevart. Årstallene du nevner baserer seg sannsynligvis på gjetninger.Som du sier var eldste barn født ca. 1698, og yngste barn var født ca. 1712. Da kan vi vel antyde at hun er født mellom 1667 og 1678. Mitt tips er likevel at hun var født 1668/70. Ekteparet fikk barn som perler på ei snor, og det var nok kun naturen som satte stopp. Dernest var Hans Nilsen Vogn født 1669 +/- 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

ja...alderen hennes er vel kun basert på gjetninger...så riktig alder får vi vel aldri vite sikkert.Jeg har satt at hun var født i 1670....og det er vel kanskje ikke så langt fra sannheten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei Berit :-)Mener du Anne Sofia von Ahnen? Datter av Preben v.A og Else Urne?Hun har jeg fått oppgitt fødselsåret til å være 1633 og dødsfallet hennes til å være ca. 1695. Hennes datter Margrete Sofie antas å være født rundt 1670...og da var vel moren litt vel ung i 1658?Men jeg er langt fra sikker...hun hadde jo to sønner også..som jeg vet om: Ditlev Christian og Preben von Buchwald...Prebens fødselsår har jeg fått oppgitt til å være 1683, men om Ditlev var eldre eller yngre enn søsteren...se det sier soga intet om :-)MvhAnne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Anne :)Sender over det jeg har notert meg.Else Knudsdatter Urne f. ca 1595 Aarsemarke, Maribo. Danmark – d. omkr. 1643. Else ble gift 1 gang 1603 med oberstløytnant i Det Akershusiske infanteri regiment Christian Von Hadeln f. omkr. 1587 Aarsmarke, Maribo, Danmark– d. før 28.oktober 1628 På disse har jeg registrert 5 barn: 1.) Lorentz Von Hadeln f. 1623 Fiskum, Norge 2.) Knud Von Hadeln f. 1625 Fiskum, Norge 3.) Predbjørn Von Hadeln f. 1627 Fiskum, Norge 4.) Jørgen Von Hadeln f. 1627 Fiskum, Norge 5.) Jørgen Rudolph Von Hadeln f. 1629 Fiskum, NorgeElse ble gift 2 gang ca (1628?) med Preben von Ahnen f. 18.september 1606 Rügen, Pommern, og døde 15.november 1675. Gravlagt i Trondheim. Preben var en Pommersk adelsmann og ”Amtmand” i Bratsberg amt. Preben var brorsønn av Claus Von Ahnen, og var fra 1669 amtmand i Bratsberg amt. Han eide betydelig jordegods i Norge, hvoriblandt Ulefos, Fossum og Hollens jernverker i Bratsberg. Han arvet etter sin farbror betydelige eiendommer i Norge. Før det var han i Pommern (Niederhoft) amtmann Nordland/Troms.Preben var sønn av godseier Staffen von Ahnen f. ca 1575. Han eide godsene Nederhof og Berutel. Staffens bror var som nevnt Claus von Ahnen og var f. omkr. 1560. Han døde i 1627 og ble gravlagt i St. Halvards kirken i Oslo. I 1614 gikk Eiker, Drammens len over til Claus von Ahnen etter Lorentz von Hadeln, som hadde mistet lenet, da han falt i unåde hos kongen. (Jeg har ingen ektefelle til Claus von Ahnen. Heller ingen opplysninger om eventuelle barn.)(Lorentz von Hadeln var far til Christian von Hadeln.) Claus von Ahnen kjøpte i 1617 godset Fiskum i Eiker. Det var tidligere eid av Ove Giedde/Gjedde. Foruten Eiker len hadde han også Sem gård i Asker. Claus var Kjøgemester hos Christian IV. Lorentz Von Hadeln f. ca 1565 Tyskland, kom til Danmark 1596, og han ble straks etter sendt til Norge av kong Christian den 4de, for å føre oppsyn med det nyanlagte sølvverk på Kongsberg. Ble i 1603 utnevnt til lensherre over Sembs krongods og Eikers len. Skulle som sådan også bestyre et nytt jernverk på Eiker og Drammens toldbod. Falt i unåde hos kongen og mistet lenet, som i 1614 overgikk til Claus Von Ahnen.Når det gjelder Else og Preben von Ahnens barn har jeg skrevet opp følgende: 1.) Merethe von Ahnen f. ca 1630 – d. 1650 (Hun døde visstnok i forlovelsestiden m. Gabriel Akeleye.) 2.) Anne Sophie von Ahnen f. ca 1633 (gift med Johan Richard von Buchwald f. 24.januar 1629) 3.) Iver von Ahnen (Stiftamtmann i Trondheim, gravlagt Domkirkegården, Trondheim) 4.) Aleksander Robe Pappenheim von Ahnen f. ca 1640. Han døde 2.mars 1677 i slaget ved Rønneberga, Skåne, Sverige.Hvorvidt dette er korrekt aner ikke jeg. Jeg fikk det tilsendt for noen år tilbake som en tilleggsopplysning, da Else Urne og Christian von Hadeln er mine 8-tipp oldeforeldre, og jeg ønsket å få på plass hvilke andre barn Else fikk med Preben.Håper dette ikke forvirrer.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Takk til Jan som ga meg nøyaktig dato for ekteskapet til Hans og Anne :-)Rigmor...:-) Jeg har kopiert det du skrev...og skal sjekke det opp mot det jeg har selv fra tidligere-Dersom det forvirrer så maser jeg på deg igjen! :-)Takk skal du ha!MvhAnne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var nok Anne som var gift med Buchvald som jeg mente, og reagerte ikke på alderen da det ikke var så galt om hun var fca.1658. Hun kunne da ha fått Margarete som igjen var gammel nok til å bli gift i 1699. Jeg hadde også inbilt meg at Anne var datter av Karen Wind. Dette er da tydeligvis feil. Jeg ser du nå har fått mange fine opplysninger om disse folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

KristianJeg har ikke kildenotatet tilgjengelig. Men kan si såpas at det var i ei tingbok. Der ble det lagt frem dokumentasjon som viste dette. Tror det var en attest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigmor (32): Iver von Ahnen må vel være fra Preben's (Predbjørn) 2. ekteskap med Karen Iversdatter Vind (1626-1705), som såvidt jeg vet også fødte Helvig og Else (f.1658).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Du har så rett, så rett Per :)Iver von Ahnen var sønn av Preben von Ahnen og Karen Iversdatter Vind.IKKE Preben og Else som jeg skrev.(32)Takk for at du irettesatte meg så raskt Per. Får håpe at resten jeg har klort ned er korrekt.Nå går jeg i skammekroken.Et skamfullt *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.