Gå til innhold
Arkivverket

[#20832] Anene til Ørjan Gregoriussen

Gjest Knut Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg var litt rask til å sende her, og lurer også på om Ørjan Gregussens sønn Jens Ørjansen er den samme som gle gift med Inger Andersdatter i Hemnes kirke søndag mellom nyttår og 3.Kongersdag 1711 i kirkeboka. Dette er en venninnes aner.Jeg har jo tidligere skrevet en god del om barna til Ørjan Gregussen og har fra tidligere hans sønn Gregus gift med Ane Andersdatter blant mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

I følge mine egne opptegnelser ble Ørjan sin sønn Jens (f. ca 1666) gift med Inger Andersdatter. Jens ryddet gården Storforshei. Etter hva jeg har så giftet Jens seg i 1710, men jeg har kun en sekundærkilde som kilde. Jeg har ingen Marithe som datter til Ørjan, men en ukjent datter, kan dette være Marithe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Jeg har jo kirkeboka på fjernlån enda, og kan se etter om Jens og Inger giftet seg i 1710 og ikke i 1711.Når det gjelder min ane Marit Ørjansdatter Jamtli født ca 1670 som ble gift med Erik Nilsen Hauknes så passer det iallefall veldig godt tidsmessig at hun var datter av Ørjan Greissen. Nå skulle jeg absolutt hatt bygdeboka for Rana tilgjengelig, men håper jo å få den snart(står på venting for lån av den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har følgende barn til Ørjan; Karen med ukjent fødselsårstall, Gregus f. ca 1650, Ørjan f.ca 1657, Nils f. ca 1664, Ole f. ca 1665, Jens f. ca 1666 og så en ukjent datter av Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mine opplysninger om Marit Ørjansdatter Jamtli ser jeg at jeg har fra nyhetsgruppe i slektsforskning 08.06.2004 under tittelen 'Karen Brennås' startet av Otto Jørgensen 24.05.2004. Arnfinns konklusjon var at Karen ikke var fra Brennås, men en datter av Erik Nilsen Hauknes og Marit Ørjansdatter Jamtli født ca 1670. Der har iallefall ikke jeg fått med meg noen aner av henne når jeg skrev inn i Brothers Keeper.Nå ser jeg jo også at det er NN Ørjansdatter jeg har notert som datter av Ørjan Gregussen Jamtli, men ut fra opplysningene overfor her regner jeg Marit som den som sannsynligvis er den tidligere ukjente datteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har sett i kirkeboka for Hemnes og i 1711 er det innført: Søndag imellem N. Aars og H. 3 k;dag Lenger nede står det: Ægteviet Jens Ørgesøn, Inger Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg ser ut fra diskusjonen det er henvist til at det er tvil om hvilken Ørjan som er far til Marith. Finnes det noen kilde som kan knytte Marith til Ørjan? Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det eneste jeg kunne tenke meg er hvis det står noe under Hauknes i Rana, for hun ble jo gift Erik Nilsen Hauknes. Hvis det hadde stått noe under Jamtlia burde jeg oppdaget det tidligere. Kanskje noen har tilgang til bygdebok for Rana, og kan slå opp under Hauknes? Jeg får den jo snart på lån selv da, og jeg er vel litt for utålmodig i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Hei! Har sett etter i bygdeboka under Hauknes bruk II. Det står bare at Erik Nilsa (1680 - 1729) var gift med Marit Ørjansdatter,og at de hadde barna Ola f.06, Håka f.11 og Ane f.12 Noen andre barn er ikke nevnt her.Heller ikke hvor Marit kom fra. Hilsen Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret Gunhild. Med ditt svar som utgangspunkt skal jeg sjekke kirkeboka i morgen, som jeg fremdeles har på fjernlån. Kanskje har de glemt Karen de som skrev bygdeboka?Karen Eriksdatter var jo gift med Jens Fordelsen Lillevannet, og siste barnet jeg har funnet som døpt var Greis døpt 2.søndag i faste 1745, så Karen kan iallefall ikke være født før 1700. Jeg har også en datter Dorethe født ca 1750. Navnet Greis kan jo også tyde på oppkalling av en slektning fra Jamtlia, for det navnet er vel ikke akkurat så utbredt.Opplysningen bygdeboka om at Karen var fra Brennåsen er feil, for den Karen som var fra Brennås var det skifte på allerede i 1754. Hun var også gift med en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan jo også nevne at da Karen Eriksdatter og Jens Fordelsen Lillevannet ble trolovet 3.søndag etter påske 1737 var Lars Nilsen Høgnes en av forloverne. Det står ikke noe der om hvor Karen Eriksdatter var fra, og giftermålet finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Dette er hva jeg har notert meg angående Karen Eriksdatter og Jens Fordelsen:1 Jens Fordelsen ————————————————————————————————————————————— Født: 1712, Fagerli, Nord Rana, Nordland Død: 15 aug 1778, Lille-Alteren, Nord-Rana, Nordlandnord Rana, Nordland Far: Fordel Jonssen (1692-1765) Mor: Dorthea (Dordi) Gregusdatter (1686-)Karen Eriksdatter og Jens Fordelsen Lillevannet ble trolovet 3.søndag etter påske 1737. Partner: Karen Eriksdatter Født: 1707 Død: 12 jul 1768, Litlvatnet, Nord-Rana, Nordland Gift: 30 jun 1737Barn: Erich (1738-1803) Fordel (1741-) Gregus (1747-1745) Diorthea (1750-)Andre partnere: Karen Olsdatter, Malla Nilsdatter1.1a Erich Jensen*1 ————————————————————————————————————————————— Født: 1738, Lillevann, Nord-Rana, Nordland Død: 1803, Lillevann, Nord-Rana, NordlandBode da i Lillevand.Partner: Anne Larsdatter Født: ca 1730 Død: 1777, Lillevann, Nord-Rana, Nordland Gift: 1760Barn: Jens (1764-) Karen (1764-) Jens (1767-) Maria (1770-)Andre partnere: Gjertrud Andersdatter1.1a.1 Jens Eiriksen ————————————————————————————————————————————— Født: 1764, Lillevann, Nord-Rana, NordlandDøde som barn!1.1a.2 Karen Eriksdatter ————————————————————————————————————————————— Født: 1764, Lillevann, Nord-Rana, NordlandPartner: Mons Hendrichesen Født: 1 Ab 1751, Lines, Rødøy, Nordland Far: Henrich Olsen (1710-1770) Mor: Marie Larsdatter (1715-)Barn: Marith (1787-) Elen Anna (1793-1851) Karen Bergitha (1798-1834).Dette er jo også i min slekt fra Rødøy.Med vennlig hilsen en tidlig morgenstund!Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Øystein Lillegaard (innlegg 54) nevner barna til Ørjan Gregussen. Blant disse nevnes Ørjan, f. ca. 1657. Hvor ble det av han? Finnes han omtalt i Rana Bygdebok eller andre steder? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Ørjan Ørjansen er omtalt under dokumentert innformasjon om Ørjan Gregusssons familie i våre forfedre side 11 nr. 2-2002. Her må det være en trykkfeil for det står at Ørjan Ørjansen født 1657- død 1657 (76 år).Om den ukjente datteren fortelles det at hun var to ganger gift. En sønn fra hennes første ekteskap var Anders Lien, hennes andre ektefelle var Niels Nielsen og de bodde på gården Lien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har prøvd å finne Ørjan Ørjansen i folketellingen for 1701, samt død i 1733 og i skifter, men så langt så har jeg ikke funnet ham. Årsaken til at jeg prøvde med kirkeboka for 1733 var at det står at han ble 76 år og jeg har lett i flere sogn i nærheten. Dersom han var 76 år i 1733 må han ha vært tvillingbror til Karen eller født omtrent samtidig som henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har også Ørjan Ørjansen, f. 1657 i Tapperskaret, men jeg har ikke klart å finne han i noen skifter. Enten døde han som nyfødt eller så må han ha forlatt området.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk til alle som har vært til hjelp her.Til Birger: Jeg har jo en god del av det du skriver her, men noe manglet jeg.Blant annet fant jeg kun trolovelsen i 1737 i kirkeboka på Karen Eriksdatter og Jens Fordelsen. Jens Fordelsen ble døpt 24.06.1712, døde 18.03.1778 og ble gravlagt 1.påskedag 1778. Foreldre var Fordel Jonsen og Dorthe Gregusdatter Jamtli. Hvis Marit Ørjansdatter var datter av Ørjan Gregussen så må jo Dorthe Gregusdatters datter Karen og ektemannen Jens Fordelsen være ganske nært gikk det plutselig opp for meg her.Erik Jensen Lillevannet ble døpt 1.påskedag 1738, og gift med Ane Larsdatter Villen i 1760. Hun ble døpt 17.06.1731, og var datter av Lars Israelsen og Ane Andersdatter Berg. Hun døde i 1777, men jeg har dessverre glemt å skrive datoer her. Barn:1)Jens Eriksen født ca 1761, og død som liten.2)Karen Eriksdatter født ca 1764, og konfirmert i 1783.3)Jens Eriksen født 27.08.1767, og døpt 17674)Anne Maria Eriksdatter født 26.11.1770, og døpt 2. juledag 1770. Hun ble trolovet med Ola Davidsen Tørrbekkmoen 20.10.1791, og de ble gift 01.01.1792. Det er disse jeg skal videre på.Jens Fordelsen ble gift 2 med Milla Nilsdatter Gullvik, og jeg har ingen barn på disse.Jens Fordelsen ble gift 3 med Karen Olsdatter Bordvedaen, og de hadde disse barna:1)Andreas Jensen Lillevannet født 30.07.1769, og døpt 17692)Ola Jensen Lillevannet født 1771 og død 17723)Ola Jensen Lillevannet født 07.09.1772, og døpt 1772.4)Jens Jensen Lillevannet døpt 2.påskedag 1774.5)Karen Jensdatter Lillevannet født 31.12.1775(har skrevet henne som Karen Fordelsdatter, men plassert henne som barn her i slektsprogrammet).Hadde heller ikke om Karen Eriksdatter i Rødøy, så tusen takk.Ellers er jeg åpen for gode forslag for å få dokumentert at Marit Ørjansdatter kan være datter av Ørjan Gregussen. Holder jo på med kirkebøkene enda, men de starter jo først på 1704. Finner ikke Erik Nilsen Hauknes og Marit Ørjansdatter som gift i perioden 1704 til 04.03.1706 da sønnen Ola ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her gikk det vel raskt unna ser jeg, og Dorthe Gregusdatter var selvfølgelig mor til Jens Fordelsen Fagerlia(ikke til hans kone Karen).Hvis Marit Ørjansdatter var datter av Ørjan Gregussen, så var hun jo søster av Gregus Ørjansen. Gregus Ørjansen hadde datteren Dorthe som var mor til Jens Fordelsen Fagerlia. Marit Ørjansdatter var sannsynligvis mor til Karen Eriksdatter som var gift med Jens Fordelsen. Med andre ord så var Karen Eriksdatter Hauknes kusine av sin egen svigermor hvis jeg regner riktig her. Hun var altså gift med sin kusines sønn. Var dette lovlig? De burde jo hatt kongelig tillatelse for å gifte seg? Er det noen annen Ørjan i Rana som kan være far til Marit Ørjansdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Anne Lise.Min kilde er Per Hellervik´s notater. Og her er det mange spørsmål som jeg ikke kan ta på sparket. Dette fordi jeg holder på å reorganisere min maskin og fordi det alt er blitt sent. Jeg kommer derfor tilbake siden!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Birger Forsmo

Plutselig dukket jeg bort i denne debatten og hr. Vigerust tvil på det skriftlige utsagnet fra min slektning Per Hellervik om slekten som skulle være av kongelig ætt. Her er 1. siden av hva han har skrevet. /Users/birger/Desktop/stamtavle.PerHellervik.jpgBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det gikk dårlig med å legge inn bildet. Jeg prøver igjen. /Users/birger/Desktop/stamtavle.PerHellervik.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ikke gi opp. Kanskje går det an å legge inn bildet i morgen. Ørjan Gregussen er jo min forfar også, og derfor er alt angående han av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Hvis du sender bildefilen til min e-postadresse, som du har, så kan jeg godt legge den ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.