Gå til innhold
Arkivverket

[#20984] Ole Halvorsen Aas. Klokker i Eidsvoll

Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg leter etter bakgrunnen til Ole Halvorsen, som var klokker og gårdbruker på Ås i Eidsvoll i 1801. Ifølge bygdeboka for Eidsvoll kjøpte han en del av Vestre Ås i 1800 - Åsengen eller senere Klokkerenga. Han var født ca 1755-død 1821, gift med Berthe Poulsdatter Berger. De hadde 5 barn hvorav 2 også ble klokkere. En av disse er min forfar.Jeg har hatt stor nytte av det materialet 'Eidsvollsmennene' har lagt ut her på DA, men nå har det sagt stopp for meg i det vanskelige Eidsvoll. Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Hvor Ola Halvorsson var fra, har jeg foreløpig intet svar på, men Berte var fra Bergerbråtan, gardsnr. 96, og datter av Pål Olsson og Barbro Larsdotter. Ola døde 11.01.1821 og dødsfallet meldt sorenskriveren samme dag. Han var 66 år og klokker på 'Aasengen under gd. Aas. Ejendomsplads'.I boet var det 1 hest, 5 kuer, samt endel løsøre 'uden at være behæftet med Gield'. Arvinger: 4 myndige og 1 umyndig,' 1 paa Dønnumeje, 1 paa Hamerstad- de øvrige paa Arvetomten'. Berte døde 12.05.1835 og dødsfallet meldt sorenskriveren samme dag. Hun var klokkerenke på Aasengen, 77 år. 4 myndige arvinger. Forøvrig er jeg interessert i det du måtte ha av etterslekt. Send gjerne e-post til oivindson@hotmail.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.