Gå til innhold
Arkivverket

[#21054] Boka 'Hallingslekter'

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ønsker å kjøpe boka 'Hallingslekter' av Botolf Baklien, og lurer på hvor jeg kan få tak i denne. Jeg har hatt denne boka på fjernlån, og funnet ganske mye om mine aner i Hallingdalen. Derfor skulle jeg gjerne hatt den. Har vært i kontakt med Botolf Baklien selv, men fikk svar pr. brev om at han hadde tatt for lite opplag da den ble utgitt, og at han ikke hadde noe bok å selge. Så nå håper jeg at noen vet av noen som ønsker å selge den, eller vet hvor jeg kan henvende meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Du kan f.eks. legge inn ønske her !. www.antikvariat.net Har sett at den flere ganger dukker opp for salg. Fikk selv tak i den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg går inn på antikvariat. net får jeg bare beskjed om at jeg ikke kommer inn med mitt brukernavn og passord. Jeg gikk da inn på Ask antikvariat på Gvarv som må bli det geografisk nærmeste, og der får jeg opp en søkeside hvor søket ikke gir resultater. Jeg fikk sendt mail til antikvariatet på Gvarv, og kan vel håpe på svar tidligst tirsdag i neste uke. Det er ikke sikkert jeg gjorde det på riktig måte, når jeg la inn www.antikvaritat.net som googlesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Anne Lise Hovdal:Jeg regner med at du er klar over at det florerer med uetterretteligheter i Botolv Bakliens 'Hallingslekter' fra 1987. Alt stoff om tiden før 1650/1690 bør undersøkes mot primærkilder. Allikevel er Bakliens bok grei å ha for hånden som en starthjelp. Egentlig er vel hans bok en av de få - bygd på anetavler - som fortsatt har en viss etterspørsel.Etter at Bakliens 'Hallingslekter' kom ut, har Terje Østro gjort seg ferdig med bygdeboken (gårds- og slektshistorie) for Gol (1986-1993) og er godt i gang med gårds- og slektshistorie for Nes og Flå. I tillegg er Thor Warberg i Ål i gang med en ny gårds- og slektshistorie for Ål.Dette betyr at endel av Bakliens informasjon også er gått 'ut på dato', samt at det nå finnes bedre underlag for det Bakliens har truffet rett på.Avslutningsvis kan det nevnes at Norsk Slektshistorisk Forening torsdag 15. april kl. 1800 (om nøyaktig 1 uke) arrangerer bygdekveld med tema Hallingdal i foreningens bibliotek (Ullevålsveien 1). Innleder er Håvard Blom.mvh Are S. GustavsenRedaktør Genealogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det finnes vel ikke en eneste slektsforsker som av og til kan ta feil, og det har sikkert også Botolf Baklien gjort. Nå vet ikke jeg hvilke påstander der som er uetterrettelig(umulig å sjekke?)Jeg har jo hatt 'Hallingslekter' på fjernlån 2 ganger, og syns at den er grei og oversiktlig å finne frem i i. Tiden før 1650-1690 har jeg dessverre ikke muligheter for å få sjekket primærkilder på hvis det ikke finnes på mikrofilm Hvilke primarkilder finnes for tiden før 1650-90 på mikrofilm? Kirkebøkene for Gol og Ål er sjekket så langt tilbake i tid som det er kirkebøker der, men skiftene har jeg hittil ikke sjekket. Der kan jeg nok bli flinkere. Tor Waraberg har jeg av og til hatt privat kontakt med, og han har vært til stor hjelp. Han fikk jeg kontakt med allerede høsten 1999 pr. telefon, og siden har jeg stilt han både umulige spørsmål og spørsmål om ting han kunne svare på. Har prøvd å finne mailadresse til Terje Østro på nett, men fant ikke noe. Nå har jeg selvfølgelig også glemt hva jeg skulle spørre han om.Blir det noe referat fra bygdekvelden angående slekt i Hallingdal i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift eller Genealogen?Til Carsten: Takk for linken. Nå fikk jeg iallefall lagt inn ønsket mitt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne G K

Om du likevel låner Hallingslektar på biblioteket, kan du vel putte den i ei kopieringsmaskin, så har du di eiga for sennare bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kommer nok til å bli dyrere enn å kjøpe boken, for jeg må jo betale 2 kroner kopien for å gjøre det. Egentlig syns jeg ikke dette er helt riktig overfor de som skriver bøkene heller, selv om jeg har kopiert deler av bøker og fått kopier av bøker fra andre.Tidligere da jeg jobbet som lærer kunne jeg kopiert gratis, men nå er jeg uføretrygdet. Selv da jeg jobbet som lærer og kopierte til slektsforskningen la jeg tilbake antall ark som hadde blitt brukt til kopier(kjøpte kopiark til slektsforskningen selv) Da jeg var i arbeid visste jeg dessverre ikke om mine hallinganer. Har jo lagt inn forespørsel til to antikvarbutikker på nettet, og håper å få svar nå etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.