Gå til innhold
Arkivverket

[#21114] Søker etter foreldre til Anton Julsen født 1871.


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Håper det er noen som vil følge oss på ett nytt mulig spor:Vi har funnet at søster av Anton Julsen heter Anna. Mor/adoptivmor kan være Helene Kristiansen (Pikenavn), gift Pettersen. Biologisk far ukjent for Anton. Anna har bodd ved Hallangen/Hallangspollen, Frogn på en gård ved navn Sønderstua (usikker på stavelsesmåte)en gang etter 1910-20. Hvorvidt Anna er gift eller ei, vites ikke. (Hun kan være født i Sverige.) Dersom det er mulig å finne en Anna på denne gården, kan vi muligens finne hennes foreldre, i hvert fall hennes mor? Er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du har mange spor du kan følge;Årlige folketellinger fra 1899 (1907 har jeg referert til) i Kristiania, særlig f.o.m. 1905. Her kan du bl.a. få bekreftet at Anton ER født i Kristiania som opplyst i tellingene 31.12.1900 og 01.02.1907. Videre få hans fødselsdato bekreftet. Deretter er det å gå igjennom menighetene i Christiania i 1871/1872. (Alt her finnes på Oslo Byarkiv).Hvor/når døde Anton og hans kone? Jeg kan ikke se at du har opplyst dette, her har du også noe å forfølge.Konfirmasjoner til barna er verd å se på.Det er også adressebøker fra bl.a. 1872 og 1873, men de har jeg allerede sett på. (De kan hverken bekrefte eller avkrefte noe som helst).Det ville overraske meg om du ikke klarte å finne Antons dåp. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Til Geir Kamsvaag: Vedr. Anton Julsen.Takk for informasjon. Det er få etterlevende etter Anton og Anna som begge døde i 1952, og de som lever mener allikevel at Anton kommer fra Sverige, og ikke er født i Kristiania slik som oppgis i folketellingene. Derfor kan jobben med å gå igjennom alle kirkebøkene for å finne dåpen være helt forgjeves. Informasjon om vielse, dersom den har funnet sted, har nok gått tapt i brente kirkebøker fra Fron/Nesodden området. Vi har såvel fødsels- som dødsdato til dem begge, imidlertid, og jeg kan ta en telefon til kirkekontoret for å høre om de har noe som helst. Trolig ikke for Antons del. Men det er interessant å finne slekten for øvrig, det greieste kunne være via å finne den eneste kjente, som er søsteren Anna - fastboende på en navngitt gård - Søndre Stuen el - i Hallangen/Hallangspollen i tiden etter 1915. Jeg har problemer med å komme til Byarkivet ol - og spør derfor om råd for kjappeste framgangsmåte.På forhånd takk for svar. Lill Juelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I Sverige i 1890 er det såvidt jeg kan se INGEN som heter Jul og kun 3 som heter Juel. Videre er det kun en etternavnvariant, Juelsson. Navnet er ingen indikasjon på at han er født svensk, tvert imot. (Om han har svensk mor og/eller far er en annen ting).Om du ikke kan besøke Byarkivet, ville jeg skrevet til dem og bedt om kopi av folketellingen i f.eks. 1905 (anbefaler den)og f.eks. 1914 da skal han ha bodd i Osterhaugsgd.1.Du skrev ikke HVOR Anton bodde da han døde (ikke et eventuelt sykehus, men bostedsadresse). Dessuten, vet du om de var medlem av statskirken hele tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk for oppfølging, Geir. Hvor søker du i Sverige? Anton skal ha svensk mor, det er muligens en viss usikkerhet rundt faren. Men han hadde en søster som bodde på en gård på Nesodden som het Sønderstua, Hallangspollen. Jeg har forsøkt å få hjelp lokalt, men det ser litt dårlig ut. Har også bedt Nesodden kirke om hjelp,siden de er begravet der, men foreløpig ikke fått respons. Anton døde 24.1.1952 og Anna 3.2.1952. Deres vielse har vi ikke funnet, men skal undersøke i Drøbak/Frogn området før vi evt gjør noen fremstøt mot Oslo. Jeg ser av min avdøde svigerfars dåpsattest 28. mai 1911, Jakob, at Anna Sofie ble registrert også med 'J. Nilsen', ikke Julsen.Den 12.4. skrev du: 'Anton Julsen og Anne Nilsen (Julsen) flyttet til Kristiania 20.10.1897', men ikke hvor. Hvor finner man slik informasjon? Takk, Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.