Gå til innhold
Arkivverket

[#21255] Visittkortfoto fra ca 1900

Gjest Jan Eri
 Del

Recommended Posts

Hans Arup fra Danmark har liggende en samling (ca 50 stk.) norske visittkortfoto forsynt med navn på slekter fra bl.a. Hallingdal, Moss og Xia. Blant navnene er Tandberg, Meidell, Bech, Dahl, Conradi m.fl. Han er ikke selv interessert i å beholde disse, og tilbyr dem fritt til de av dere som måtte være interessert. Han har laget en liste over bildene som jeg har lagt ut hos DIS-Norge på http://www.disnorge.no/visitkortfoto1900.htmlSe om du finner noe av interesse, og ta eventuelt kontakt med Hans Arup på hans.arup@newmail.dk Hans Arup skriver i tillegg:'Billederne stammer fra min farmor, f. Mathilde Nyquist, datter af læge Niels Aug. Nyquist, senere distriktslege i Kongsberg, hvor hans hustru stammer fra. Som ældste datter voksede Mathilde op i Tinn, senere Ness i Hallingdal og Grimstad, hvor hun blev gift. Hun har efterladt en kuffertfuld af breve, et digert fotoalbum og disse løse billeder. Alt dette han hun slæbt med gennem sit ægteskab, der førte hende til Newcastla og Hamburg indtil hun efter farfars død i 1911 levede sine sidste 20 år i København. Jeg påtager mig også gerne at sende skannede jpg-filer af billederne inden de sendes pr post til de interesserede. Hvis jeg er heldig, får jeg måske kontakt med en efterkommer til den Tandberg, der synes at have formidlet kontakten mellem Mathilde og min farfar. Måske kan jeg også finde breve af interesse.'Kanskje noen av dere også har informasjon som kan være av interesse for Arup?mvh Jan Eri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg har nok ingen spesiell interesse av kortene du nevner, bortsett fra at jeg lurer på hvordan et slikt 'visittkortfoto' ser ut. Jeg har nemlig selv en rekke små fotos i 'passfotostørrelse' etter min mormor (1877 - 1916). Det står riktignok ikke navn på bildene, men i noen tilfelle er det en håndskrevet signatur.Mange av personene er ukjente for meg, men det kan jo være at noen her kunne kjenne igjen en eller annen. Selve bildene står i et album som jeg ikke har lyst til å ødelegge, men jeg kunne nok skanne dem og legge dem ut på nettet, hvis noen tror det er av interesse. Bildene er i hovedsak fra Bergen, Kristiania, Trondheim og flere steder i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Det typiske visittkortet fra den tid hadde formatet 63 x 102 mm.Det var forøvrig bestemte ritualer som fulgte med bruken av visittkort:'Herrer giver i de Huuse, hvori de kun sjelden kommer, deres kort til den Tjener eller pige, der lukker op. Kortet leveres herskabet paa en liden Bakke, og hvis Besøget bliver mottaget, gaar tjeneren (eller Pigen) tilbage til den Fremmede og aabner Døren til det Værelse hvor Visitten skal finde sted.'Det fotografiske visittkortet slo gjennom i Norge i 1862 og ble den store moten. Populariteten holdt seg, mer eller mindre, fram til ca. 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Skulle ha føyet til at motivet på det fotografiske visittkortet selvfølgelig gjerne var et helfigurbilde eller portrett av den personen som avleverte visittkortet.Oppstillingen av personen var nøye regissert, bl.a. for å stabilisere personen i en bestemt stilling. Eksponeringstiden kunne dreie seg om 5-30 sekunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Ja, noen av fotografiene (som jeg ikke har lagt ut ennå) har et håndskrevet navnetrekk.Jeg lurer på hva som er best å gjøre med bildene. Originalene skal få forbli i albummet, men finnes det noe sentralt sted som er kjent for mange slektsforskere, der en kan finne slike bilder som de respektive eiere ikke har kunnet identifisere? Jeg har nå skannet alle bildene, men jeg kunne godt tenke meg å overlate utlegging på nettet til et allerede eksisterende sted i stedet for å lage mitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Kan du ikke kontakte DIS? Der er det mange innsatsvillige, og dette burde være et aktuelt arbeidsområde.Vår familie har flere fotoalbum med gamle portretter, fra våre besteforeldre eller oldeforeldres tid i Christiania m.m. Noen har vi greidd å identifisere. Men det er mange ukjente.Håper det kommer et slikt arkiv som digitaliserte bilder kunne sendes inn til. Kanskje det allerede finnes, men at vi ikke vet om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.