Gå til innhold
Arkivverket

[#21257] Hvordan finne dödsfall i Aker ca. 1915 ?

Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Jeg ser at statsarkivar Yngve Nedrebö er så hjelpsom og skaffer kirkebokopplysninger fra Bergen etter 1901 (f.eks.idag = fra 1935).Jeg har i lange tider håpet å få se Vestre Aker Kirkebok (dödsfall) etter 1901, men hvor lenge skal man vente på dette ? (Sist jeg undersökte var den enda ikke innlevert til RA/SA Oslo).Saken gjelder min oldemor Karen Nes (= Karen Randine Hansdtr. Næss) f. 1832, död formodentlig omkring 1915 ? Denne enken hadde solgt nedre Nes gård i Maridalen omkring 1890, og finnes iflg. FT 1901 i midlertid losji på Korsvold-Nydalen-kanten, men deretter forsvinner hun 'ut av historien'. Senere har hun sannsynligvis bodd et sted i Aker (også östre Aker og Tokerud har vært antydet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Mikrofilmregisteret til Riksarkivet viser at det fortsatt mangler dødsfallslister for Vester Aker etter 1904. Her ville det da være et alternativ å gå til Statistisk Sentralbyrå's arkiv, som har avskrifter av kirkebøkene. Jeg har selv brukt materiale fra Vestre Aker fra årene 1913-1914 i denne serien.Et annet alternativ er lensmannens dødsfallsprotokoll, og skifterettens dødsfallslister og dødsfallsmeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.