Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#21327] Simon Karlsen og Judite Monsen - fra Stavanger til North Dakota

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Kan noen hjelpe meg å finne ut hvor det ble av Simon Karlsen og Judite Monsen ? De giftet seg i Rogaland i 1883 og reiste senere til Amerika, der de kalte seg Carlson. Begge er født i 1860.I folketellingen 1910 bor Simon og Judite Carlson i Strehlow Township, Hettinger, North Dakota, sammen med 4 barn. Kan ikke finne dem i Hettinger senere.

Gjest Arne Solås

Jeg vil tro at det er samme familie som finnes samme sted i 1920-Census, men at Simons alder er feilindeksert til 39 år, men skal være 59. Immigrasjonsåret 1891 stemmer med 1910-Census. Alder for sønnen Alfred O. og fødested Minnesota stemmer. (De bodde i Yellow Medicine Co. i 1900) Judites navn tror jeg bare er grovt feiltolket, om han ikke har giftet seg på nytt, da.Mvh. Arne.

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Ronny! De bodde i Granite Falls i Yellow Medicine i 1900.Og, vet ikke om du har disse opplysningene, men 1900-tellingen har en viktig opplysning som de andre censusene ikke har, nemlig Datteren Alida er f. i Mai 1895 i MN, og Datteren Mable er f. i Juli 1898 i MN.Laila

Gjest Ronny Folkvord

Takk for opplysningene, Laila !Jeg har fått kontakt med ei i North Dakota og hun fortalte at Simon og Judith hadde 7 barn - 3 gutter og 4 jenter, bl.a. de to du nevnte her.Hun skrev også at to av jentene deres døde i 1908, men visste ikke hvilke. Da er vel det disse to.

Gjest Laila N. Christiansen

Kanskje du bør gå til http://people.mnhs.org/dcider fant jeg nemlig denne CARLSON, MABLE CertID# 1909-MN-012896 Date of Birth: Place of Birth: Mother Maiden Name: not indexed not indexed not indexed Date of Death: County of Death: 09/24/1909 SWIFT og bestille dødsattest.. 8 daler det er det verdt :)Laila

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.