Gjest Barbara Lose Skrevet April 21, 2004 Del Skrevet April 21, 2004 Troels Winther (1430/40 - 1503/14) var gardmand på Astrupgård, Brøns sogn, Hviding herred, Danmark. Stilling: Herredsfoged og sandemand.Hva er en sandemand? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Knudsen Skrevet April 21, 2004 Del Skrevet April 21, 2004 Se i 'Kalkar' s. 687, Sand(e)mand nr.2) meddommer på livstid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Barbara Lose Skrevet April 21, 2004 Del Skrevet April 21, 2004 Hei Berit og takk for svar,jeg lagde dette temaet fordi jeg hadde vanskelig til å forstå 'Kalkar' ;-)En meddommer på livstid - er det en lagrettsmann eller ble han dømmt til fengsel på livstid? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tor Andersen Skrevet April 21, 2004 Del Skrevet April 21, 2004 Han var nok meddommer på livstid og siden det kommer fra islandsk var det vel opprinnelig til Alltinget. Sendemann finnes jo også på norsk, men brukes vel mer som et synonym for en valgt (tidsbegrenset)utsending til kongresser ol. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Barbara Lose Skrevet April 21, 2004 Del Skrevet April 21, 2004 Sorry, jeg var dumm. 'Meddommer' er oppført i mitt blå ordbok (beigeordneter Richter).Tusen takk for hjelpen! Barbara Lose Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts