Gjest Lill Hansen Skrevet April 21, 2004 Del Skrevet April 21, 2004 HeiMin tippoldefar nevnes i folketellingen 1900 som 'brøddrager'.Hva kan han ha som yrke?Mvh Lill Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Astrid Ryen Skrevet April 21, 2004 Del Skrevet April 21, 2004 Hei!Brøddrager finnes det 8 av i 1900, derav sju i Fredrikshald. Det finnes andre 'dragere' som tømmerdragere, stendragere, veddragere etc. En mann i Christiania 'drager melk fra jernbanen ind til byen'.Ut fra dette er jeg tilbøyelig til å tro at en brøddrager kunne være noe i retning av brødkjører som det finnes svært mange av i 1900, særlig i byene.Dette er kanskje helt feil, men jeg tar sjansen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Astrid Ryen Skrevet April 21, 2004 Del Skrevet April 21, 2004 Det finnes også i yrkeslisten for 1865 og 1900 en øldrager, et par brevdragere og postdragere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lill Hansen Skrevet April 21, 2004 Del Skrevet April 21, 2004 Takk for svaret.Har vært inne på tanken selv.Min tippoldefar Karl Magnus Jonassen bodde i Fredrikshald.Ved barnas fødsler er hans yrke kun arbeider.Lill Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts