Gå til innhold
Arkivverket

[#21361] Hjelp i Hole,Buskerud 1716-ca 1850?

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

I 1801-tellingen her Lenke ser du Niels Pedersens søsken, foreldre og tjenestepiken Marte Nielsdtr, 26 år, samt besteforeldre:Pedersen, Niels. Født 1794 (Folketelling 1865 26.05.1882 (Far 1:1, Mor 1:2) Gift med Nilsdtr, Martha.1:1 Nilsen Haugnord, Peder. Født 1769 (1801-telling for 0612 Hoele - ref 1604).1:2 Michelsdtr, Kirstine. Født 1769 (1801-telling for 0612 Hoele - ref 1605).2:1 Hansen, Niels. Født 1724 (1801-telling for 0612 Hoele - ref 1611).2:2 Hansdtr, Sara. Født 1732 (1801-telling for 0612 Hoele - ref 1612).Det er mange navn som går igjen her. Spesielt lurer jeg på om denne tjenestepiken med samme navn (men eldre) enn henne Niels Pedersen giftet seg med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mitt tips er at Marthe Nilsdatter kan være datter av Nils Hansen og Sara Hansdatter. Jeg har mikrofilmen enda, og kan se etter på mandag hvis du ønsker det. Tør ikke å love noe mer enn mandag, for da må jeg prioritere andre ting tror jeg. Dessuten har jeg jo hatt mikrofilmen en stund, og etter mandag nærmer det seg fristen for innlevering av filmene også(tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Ja, og da er hun søster til Peder Nilsen Haugnord. Men jeg lurer fortsatt på om hun har noen forbindelse med Nils Jacobsen Harnas(??)barn Marte døpt 13.p.trinit. 1801 (som du nevnte som en av far-kandidatene i melding nr 23). Vet du hva moren heter?Jeg er glad hvis du får sjekket dette, men ikke stress for mye, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Anne Lise, om du fremdeles har tid, og anledning, har du muligheter for å sjekke de datoene som fremkommer i innlegg #21560 om Christopher Haraldsen og familien hans?Hjertelig takk for hjelpa!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei Lars: Jeg skal prøve å få sjekket det du spør om, men jeg må gjøre ferdig det Kari sine først ,og jeg må også sjekke noe mer angående mine egne. Så det er ikke sikkert jeg kommer til dine i morgen, men i løpet av tirsdag eller onsdag skulle det være mulig å få gjort noe. Jeg tror det blir 4 uker på torsdag siden jeg fikk mikrofilmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Anne Lise, Nok en gang takk for at du vellvillig stiller deg til hjelp for oss andre brukere. Har tittet litt i mine notater og har som oppført Mari ???(Har ikke etternavnet på damen) som mor til Hans Hansen, Hvis hun Mari Madsdatter Moe du har funnet er oppført som død i 1829 og 83 år er riktig passer hun ikke som mor til Hans, men jeg har vært borti at presten skrev feil årstall.Kan du om du får tid og mulighet se etter om hun Mari Madsdatter Moe gifter seg, Tusen takk for din bistand Mvh.Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Kari: Jeg finner ingen Peder Nilsen som passer som døpt i årene 1766-1772. Den eneste jeg finner ble døpt i 1766, men har feil farsnavn(Nils Pedersen Schoel). Dessverre trodde jeg at jeg hadde sett etter Kirsti Mickelsdatter, men det var for Lars. Dessverre har jeg også levert mikrofilmen nå. Per Nilsen Haugnor og Kirstine Mickelsdatter ble gift 08.12.1793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Kari igjen: Siden jeg ikke fant Peder Nilsen som døpt, så ble det ikke til at jeg så etter Marthe Nilsdatter. Jeg glemte også spørsmålene hjemme i dag, og måtte prøve å huske opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Bjørn: Jeg fant ikke noe Mari Madsdatter som gift, og som kunne passe som mor til Hans Hansen. Nå er hun jo heller ikke å finne ved folketellingen 1801, og hun som er 43 år i 1801 er jo altfor ung. Hun var jo 83 år da hun døde i 1829, og altså født ca 1746. Hun er jo gammel nok til å være bestemor til Hans sin 2. kone Mari Borgersdatter, som ble født i 1792 i Norderhov, men jeg finner heller ingen Mari Madsdatter som kan passe i Norderhov i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Nei vel,Jeg skal ta vare på dine notater til senere.Tusen takk nok en gang for din hjelp Anne Lise. Mvh. Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner en Maren Madsdatter som var i tjeneste på gården Hoff i Nordrehov i 1801, og var da oppgitt å være 52 år. Det passer nesten angående alder i iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er fint å kunne hjelpe, men det irriterer meg litt at jeg 'glemte' Kirsti Mickelsdatter født ca 1769, på grunn av at jeg hadde sett etter en med samme navn før for Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.