Gå til innhold
Arkivverket

[#21419] Halvor Halstensen født 1806/1807 fra enten Rendalen eller Storelvdal

Gjest arild Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Sollien

I mitt innlegg 15 burde jeg tatt med dette også: Halsten Pedersen var 'Jæger' i 1813/1814 i Kongsvinger. Det står Stai i Østerdalen. Der stiftet han bekjentskap med to ungmøer: Den ene var Anne Svenningsdatter fra Grue som ble mor til Petronelle f. 24/3 1813. Nr. 2 var Ingeborg Olsdatter fra Eidskog, sønn Peder f. og død 1814. Har mere om Petronelle. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Med all respekt for deg, Finn og den informasjonen du har...finnes det en annen Halvor Halstensen som utflytter i 1860 fra Vinger til nannestad? arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Arild! Fant Anne Pausld. sin død, 3/11 1848 Sundstuen Nord. Døde av nervefeber. Meget sannsynlig det var hennes ektemann Halvor Halstensen som kom til Nannestad. Anne hadde ei datter Elen Dorthea f. 13/4 1826 m. Hans Hansen Rønningen av Overud i Vinger. Elen Dorthea ble g. m. Ole Olsen fra Sør-Odal, 10 barn. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sukk, det er vel tidligere fastslått av Lars Ove at Halvor ikke er født i Åmot eller Stor-Elvdal 25.11.1807. At Finn har notert Bolstad antar jeg skyldes 'gjengangeren' Halvor Bolstad. Så én brikke passer, senest ytterligere sannsynliggjort i Finns siste innlegg, selv om det virker som man ikke ønsker den løsningen. Så med mindre Arild endrer premissene for etterlysningene (opplysningene i (1)), virker det kun som kontroll av opplysningene gjenstår. PS. Halvor fra Rendalen var nok ikke den eneste som ikke utvekslet julekort med sin biologiske far (for sikkerhets skyld, ikke sarkastisk ment!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

heiBeklager hvis du blir oppgitt, Geir... jeg antyder IKKE at Halvor er født i åmot eller stor-elvdal, den er grei...Det må være rendalen som vi har sett oss ferdige på.Deretter sier vi at halvor har flyttet fra rendalen til abrandval i 1824, deretter fra Brandval til Åmot, deretter fra Åmot til Vinger.Så kommer det jeg nå lurer på, Anne og Halvor Halstensen flytter fra Vinger slik Finn Sollien sier i innlegg 24. (Anne Paulsdatter fant jeg søs i Vinger i 1848)MEN... kan vi finne Halvor Halstensen som utflyttet i bøkene for Vinger. Da kan vi finne ut om det står at de flytter til nannestad og da er jeg fornøyd...Bare for å henvise til utklippet som Lars Ove har lagt inn i innlegg 15, så står det vel der at faren til Halvor heter Halsten Pedersen og da sier jeg meg ferdig med faren hans for denne gang,mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arlid:Jeg finner IKKE Halvor verken innflyttet eller utflyttet fra Aamodt.Jeg fant derimot innflyttingen til Grue,og der er moren sitt navn Bolstad.Når jeg da finner dåpen til moren, også i Rendalen i 1783, så ser du ut som navnet er Barstad?Her er innflyttingen til Grue:Mvh Lars Ove

bilete3316.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Tusen takk Lars Ove, du finner mye... jeg bet meg merke i at faren til Maren Heter Halvor Halvorsen, men det var verre å lese etternavnet til moren Anne - hva er det? er det evensdatter?Jeg tror også at det står et gårdsnavn etter halvorsen - er det Barstad?Når var innflytiingen til Grue ettersom jeg ikke umiddelbart ser dette.arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og innflyttingen til Grue var i 1824, ikke noe dato er skrevet ned, men som du ser så har de nr 2 og 3, så jeg formoder at det var i januar.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

hei igjen det er godt mulig at jeg tolker annex for anne...det står foran i setningen før halvor.er det jeg som tar feil?og ja jeg hr også sett denne Maren i ft1801, jeg tro også at det er henne.forresten Lars Ove, hvor mange bygdebøker er det for rendalen? de kan jo hjelpe meg viere ved gardsnavn og etc. ved en anledning senere (må låne bøkene)arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

det er mulig, for øvrig finner gårdsnavnet Bolstad kun i Rendalen i ft 1801. med ref til Finns innlegg nr. 24, hvor hansier det er i Åmot Det er vel mer korrekt i Rendalen tror jeg.takk for året 1824 og at det mest sannsynlig er januar.arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

det kommet inn mye informasjon nå mine spørsmål og jeg vil takke alle bidragsytere for det. Dermed vil jeg gjerne begynne litt på nytt og stille følgende spørsmål:kan vi finne Halvor Halstensen som utflyttet i bøkene for Vinger. Da kan vi finne ut om det står at de flytter til nannestad og da er jeg fornøyd...jeg har sett i listene men klarte ikke å finne ham . jeg ser også at jeg ikke finner utflyttede som er registrert i 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke finne han utflyttet fra Vinger i farten, men det betyr ikke at han IKKE har flyttet. Det var nok mange som ble uteglemt i de listene, og det er ikke lange veien fra Vinger til Nannestad. Men har du sjekket innflyttede til Nannestad? Hans kone dør i 1848, så det er jo teoretisk mulig at han kan ha flyttet 1849-1864Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

hei igjen svaret på forrige innlegg har vi innlegg 10.ja jeg er også enig i at muligheten er at han ikke ble registrert i utflyttede i Vinger som en mulighet.jeg får bare beklage at jeg muligens virker litt detaljfokusert rundt dette, men jeg ønsker kun å finne ut det som er. alt i beste mening jeg ror jeg spør om litt meri innlegg 31 av Lars Ove sier han at Halvor var innflytter til Grue i 1824.Er det noen oppføringer i utflyttede i Grue om Halvor og da må det være i tidsrommet 1824 til 1834 Dette er vel nesten det eneste som ikke er funnet nåKan du hjelpe meg med den også Lars Ove?... eller andre selvfølgeligmvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg ikke se at det skulle være så mange spørsmål ubesvart her.Han er registrert innflyttet i Nannetad fra Vinger 1860, selv om vi ikke finner han registrert utflyttet. Vi må vel stole på det.Ja det finnes sikkert utflytterlister fra Grue til Vinger, men jeg ser ikke helt poenget med å lete etter de, og det er ikke sikkert han er registrert engang. Det er et faktum at mannen som flyttet til Grue/Brandval er den samme som flyttet og giftet seg i Vinger.Konklusjon (min egen):Halvor er født uekte i Rendalen med far Halsten Pedersen og Maren Halvorsdatter(dokumentert)Halvor flyttet sammen med sin mor fra Rendalen til Grue/Brandval i 1824(dokumentert)Halvor giftet seg i 1834 i Vinger(dokumentert)Hans kone dør i 1848(dokumentert)Han flytter til Nannestad og gifter seg på nytt(dokumentert)Så når han flyttet fra Grue/Brandval til Vinger vil jo ikke rokke ved det ovenstående.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.