Gå til innhold
Arkivverket

[#21453] RARITET

Gjest Kirsten Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Dette var en god mann for oss: Lenke Men egentlig lette jeg etter Hans Nielsen Hauge, for det hadde vært artig å vite hvor han var i 1801. Jeg fant ham ikke. Kanskje noen andre klarer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hans Nielsen Hauges bror er i hvert fall denne lensmannen Lenke, er Niels Michelsen og Maria Olsdatter lenger ned foreldrene hans?Hans Nielsen Hauge satt jo i fengsel i Trondheim i 1800 og vandret så sørover, men jeg finner ham ikke, kan han ha vært i Danmark i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Ja, Hans Nielsen Hauges foreldre: Niels Michelsen (1731-1813) og Maria Olsdatter (1737-1811)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hans Nielsen Hauge tok handelsborgerskap i Bergen i 1801 og reiste så til Nordland for å drive handelsvirksomhet (ifølge mitt leksikon). Denne informasjonen til tross, han blir ikke lettere å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Her fant jeg andre opplysninger om hvor Hans Nielsen Hauge befant seg på tellingsøyeblikket, men det hjalp også lite.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Kommenter til Hans Nielsen Hauge og Ft 1801.Lars Clausen og hans familie er heller ikke å finne i ft 1801. Han var papirmester ved Eger papirfabrikk som Hans Nielsen Hauge tok initiativ til å starte. Kan det være flere Haugianere som ikke var med i folketellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Til alle som leter etter Hans N Hauge: Takk - det blir spennende å se om det lykkes.Til Geir Eide: Javisst! Det var ikke før i 1872 at huset på Lysøen ble bygget. Det gikk litt for fort i svingene der. Takk skal du ha.Til Aase Sæther: Ja. Det var han som var 'opphavet' til FotoKnudsen. Universitetet i Bergen har mange av bildene hans - også på nett:http://www.ub.uib.no/knudsenbilder/ Mvh Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her var det mye artig lesestoff. La meg få sette opp en og som de fleste nok kjenner igjen-:)Han var tremenning med en av mine tipper forresten og også i slekt med et par kjente personer som jeg ikke har sett her enda.Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Denne karen var vel i Kjøbenhavn i 1801. LenkeFinner han ikke i Norge. Men nå sies det at han egentlig var døpt Niels og forandret navnet til Nicolai. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.