Gå til innhold
Arkivverket

[#21453] RARITET


Gjest Kirsten Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Kun en Wergelan(d) i København i 1801. Han het Niels Wergeland, 21 år og student. Det kan jo være den samme.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Helt sikkert han, for han ble jo døpt Niels og forandret navnet senere.Det står å lese om dette i det historiske leksikonet fra Sogn som jeg satte opp lenken til.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Aas

Drømmen om å få en gutt må innimellom ha vært ganske stor når en ser på alle variantene som er påhengt et lite 'ine' til slutt. Her fungerte ikke lenke funksjonen - men prøv å søk opp fornavn som inneholder *ine. Fantasien har innimellom vært ganske stor. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Bakgrunnen for eit stort fleirtal av -ine'ne er nok heller oppkallingstradisjonane. Særleg i kyststrøka ar desse namna vanlege - t.d. når ein fiskebåt kom bort, vart der straks mange menn som skulle kallast opp att, og det skulle skje ved fyrste barn, gut eller jente. Så fekk ein heller vere litt kreative for å få det til.Namn som Malenus, Thaleanus, Annalius o.l. er motstykke på gutesida, t.d. når mora døydde frå eit gutebarn i fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Flere bergensere: LenkeSelv om det står 'children: none' på denne fra FS, så tror jeg de fikk en sønn som gjorde seg litt bemerket....Husband Christian Nilsen Holberg Pedigree Birth: Christening: Marriage: About 1683 Of, Bergen, Hordaland, Norway Death: 29 MAR 1686 Burial:Wife Karen Lem Pedigree Birth: 1647 Christening: Marriage: About 1683 Of, Bergen, Hordaland, Norway Death: Burial:Children: None(Håper denne klippingen og limingen fungerer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det var no ikkje berre ein son dei fekk ...Men her er ein annan, dog vil eg sette faren, hospitalspresten, høgare enn diktarsonen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Er vi først på jakt etter yrkesbetegnelser så er jo ikke denne så ueffen: LenkeRart hva man tilfeldigvis kommer over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Og av kunstnere så fortjener denne mannen å bli husket: LenkeHan døde vel bare et par år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Her i denne sommervarmen i nord i disse dager, er det veldig forfriskende å nippe til denne drinken som han var grunnlegger av i Tromsø ;-) mvh Tom Harald Dahl Se her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ikke det at jeg tror dere er 'tomme' for rariteter; men om dre åpner lenken og manøvrerer nest nederst til høyre på skjemaet som dukker opp finner dere en meget kjent amerikaner.....Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Man må visst være betalende medlem for å komme inn der. Jeg fant ihvertfall ikke ut av det.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Den Vigeland som er nevnt i peker fra innlegg nr. 1 er vel neppe den samme Vigeland som er nevnt i peker fra innlegg 3 (?). Eller er det muig at en person kan være (feil-)registrert 2 steder samtidig? At Gustav Vigeland skulle være født i Sandefjord er selvsagt feil, da han ble født i Mandal. Men var han virkelig en stund bosatt i Sandar (nå del av Sandefjord)? Han står oppført som gift med Laura Mathilde Andersen og med datteren Elsa. Såvidt meg bekjent ble ikke paret gift før etter at barn nr. 2 var født, jf. Tone Wikborgs biografi. Og Vigeland var registrert som fraværende, bosatt i Paris, jf. folketellingen. Forholdet mellom Gustav og Laura var nokså spesielt, så kan det tenkes at det kun var Laura og Elsa som faktisk en stund var bosatt i Sandar? For ekteskapet med Laura var visstnok pro forma for å sikre hennes posisjon og ble inngått rett før han dro til Frankrike.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.