Gå til innhold
Arkivverket

[#21507] Kristine Elisabeth Pinckert og Ole Michaelson Aamodt


Gjest Trond Torstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Torstensen

Min tippoldemor Christine Elisabeth Pinckert, døpt 25.07.1817, Oslo domkirke, datter av Carl Christian Pinckert og Christine Mikkeline Hansdatter (gift 16.11.1814, Oslo domkirke), giftet seg 6. feb 1843 med Ole Michaelson Aamodt, f. 1816 i Trøgstad.Jeg kommer ikke videre med disses aner. Pinckert navnet er trolig dansk/tysk. Noen som har informasjon om disse? Se evt. også www.broadpark.no/~ttor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg har ikkje noe meir bakover, men fant noen fleire data om søskenflokken i Familysearch:KIRSTINE ELISABETH Christening: 25 JUL 1817 Domkirken, Oslo, Akershus, Father: CARL CHRISTIAN PINCKERT Mother: KIRSTINE HANSDR LAURENTZE DORTHEA PINKERT Christening: 03 DEC 1819 Domkirken, Oslo, Akershus, Father: CARL C. PINKERT Mother: CHRISTINE MIKKELINE HANSDR CARL CHRISTIAN PINCKERT Christening: 10 MAR 1822 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Father: CARL CHRISTIAN PINCKERT Family Mother: KIRSTINE MICHELINE HANSDRJOHANNE CHRISTINE Christening: 19 JUN 1825 Domkirken, Oslo, Akershus, Father: CARL CHRISTIAN PINCKERT Mother: MICHELINE KIRSTINE HANSEN CARL CHRISTIAN Christening: 24 AUG 1827 Domkirken, Oslo, Akershus, Father: CARL CHRISTIAN PINCKERT Mother: KIRSTINE HANSDRADOLPH WILHELM Christening: 02 SEP 1832 Domkirken, Oslo, Akershus, Father: CARL CHRISTIAN PINCKERT Mother: KIRSTINE HANSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Torstensen

Takk for det Harald. Jeg har også fått med meg dette, men som du har jeg problemer med forfedre videre. Har noen en ide om kilder jeg bør søke i tillegg, alternativt kan jeg gå på kirkebøkene i Oslo Domkirke e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg går ut i fra at du har ellers undersøkt på FS uten land og da kommer Dresden opp med flere Pinkert.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du tror ikke du behøver ikke lete i vor Frelser (eller Slotskirken for den saks skyld), du finner ganske sikkert ingen Pinckert/Pinkert der tidligere enn 1814. Også Christine Mikkeline Hansdatter (denne stavemåten ser jeg første gang rundt 1820) finner jeg lite trolig født i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Torstensen

Jeg søkte litt på FS og der fant jeg en Ole Mikkelsen, f. 6.9.1816, døpt 22.9.1816, i Trøgstad. Far Michael Olsen Hilton og mor Marte Olsdatter. Kan det være den samme? Det var jo besnærende, men det er lett å ta feil også. Ofte var det jo slik at sønn fikk navn etter farfar så at Michael's sønn skulle bli døpt Ole er ikke urimelig. Årstallet og stedet passer også. Hvorfor faren skulle hete Hilton er litt vanskelig for meg å se. Kan det være Trøgstad gård i Ullensaker hvor også det er en Hilton gård? Noen som har en teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Mikkel Olsen Hilton kan vere denne tenestegutten på nabogarden til Hilton i FT1801: LenkeMen kor kjem han frå, og er det han som er i Trøgstad i 1816? - Og kor kjem Aamodt-navnet frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han kan jo ha arbeiet på Aamodt gård i Trøgstad eller annet sted før han reiste til Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har 2 ugifte Mickael/Michel Olsen i Ullensaker i 1801.På FS fant jeg 2 ekteskap i Ullensaker: Michel Olsen og Marthe Olsdt. 12/2 1801 og Michael Olsen og Marthe Olsdt. 18/2 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I dåpen til Ole i Trøgstad står det i kirkeboken om faren 'Michal Olsen Hilton i Ullensager' - derved skulle brikken være på plass. Så fadderne, de var alle fra Aamodt.Så da gjenstår bare å følge Berit Knudsens to par fra Ullensaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Torstensen

Takker for response. Det er interessant det med Hilton i Ullensaker. Jeg har nemlig andre aner som vokste opp på en husmannsplass på Hilton gård så man skal ikke utelukke noen forbindelser eller bekjentskaper her.Geir, du nevner kirkebok. Er det en bok du har og kan du gi meg mer informasjon om dåpen til Ole, kanskje om Marte - hans mulige mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Torstensen

Når det gjelder Berits to ekteskap så er det vel helst giftemålet i 1810 som er interessant? I ft1801 er Michael 15 år så ekteskapet i 1801 er vel litt tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kirkeboken for Trøgstad (Mini I 6) gir ikke flere opplysninger om foreldrene enn jeg allerde har gitt.Michael Olsen fra Brotnoe (Brotno) og Marthe Olsdatter fra Hilton ble trolovet i Ullensaker 21.04.1809 og viet (som allerde oppgitt) 18.02.1810. Forlovere var Gullik Tveter (dette er nok Gullik Larsen) og Hans Venergren (Hans Johansen Wennergren) på Hilton. Fedre ble ikke oppgitt på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.