Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#21590] Tyde kirkebok for Hansines far?

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Jeg hadde en følelse av det samme. Jeg tror også Åges er en feilavskrift på Vestfold-nett, og at det er Ager som er det riktige. Og det er faktisk en Hans Ager som er født i Sandefjord/Sandar på denne tiden, jeg finner bare ikke fødselen. En Hans Glad (von) Ager (1776-1837) var bosatt i Sandefjord 1813-16 og på From i Sandar fra 1816-35 da han flyttet til Toten. Han giftet seg 1813 med Cecilie Petronella Olsen. Han har en sønn Hans som emigrer til Amerika, men jeg har ikke funnet når. Hans dør i USA som lege, men vet ikke når eller hvor. At Hans er student vil da passe bra, men så var det å finne ham da - hvis det er Ager det står.(Kilde for Hans Glad (von) Ager) - Sem og Slagen bygdebok s 241).

Gjest Kristian Hunskaar

Det står nok 'Ager' - i alle fall neppe 'Åges'. Konferer f.eks. s'en i 'Hans' og r'en i 'Andrea' mot den siste bokstaven. Dette er et eksempel på at navn ofte ble skrevet med andre bokstaver enn resten av teksten. Dessuten var jo dette før bokstaven -å- kom inn i bildet - derfor måtte vi eventuelt ha forventet 'aa'.

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg er helt enig i at det står Ager. Jeg skal kontakte Vidar R. Nilsen som har registert denne databasen og få det rettet opp på http://www.vestfold-slekt.net/Ser også at Stub er ført inn som farens bosted i databasen, men dette er selvsagt morens slektsnavn.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.