Gå til innhold
Arkivverket

[#21610] Birte Marie Knudsdtr, fødd i Stavanger

Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest arne kvitrud

Ser at samme etternavnet (Biil eller Bul) brukes på Jens Jensen, som omtales i Stavanger i noen 1700-talls kilder.11.3.1782 (Kielland, Stavanger byarkiv, pakke 2-3, side 55) skjøtet Jens Jensen Biils enke til Elias Eliassen Ånestad hus 484 i Nedre Strandgate for 17 riksdaler. Ser vi på denne eiendommen i 1777 (Lenke) har jeg tidligere lest denne som: 484 (eldre hus nummer 455a) Jens Buls enke (originalen kan også klart tolkes som Biils - siden det er to prikker over). Går vi videre bakover til 1773 (Næss, Samlinger til Stavanger historie, 1971, side 444) leser statsarkivar Hans E Næss teksten som '455a Jens Buls (?) enke'. Han tolket her samme navnet mest trolig til å være Bul, men han har satt et spørsmålstegn etter. Alle tre dokumenter viser til samme eiendom, og da til samme person.Det er lett å lese tekstene som enten Biil eller Bul, avhengig av hvor nøye den opprinnelig skriveren en har vært med punktum-ene over i-ene, og hvor oppmerksom avskriveren er nå en leser teksten! Jeg tror at i dette tilfellet er det Biil som er rett.Ut fra navnet er det jo også en mulighet for at Jens Jensen Biil være far til Knut Jensen Biel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest arne kvitrud

Ser at: Ved Ildebrand som begyndte Natten mellom 31/8 og 1/9 1766 hos Anders Endresen Østebøes Hus (visstnok langt ude på Stranden) gik tabt, dels ved Ild dels ved Nedrivning til Beskyttelse af Byen, 34 Vaaningshuse, 3 Søhuse, 1 Kornlade og 1 Smidiehus.Deriblandt: Indvaaner Jens Jensen Biils Hus og Eiendele 67 riksdaler 2 ort 16 skilling.Se: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Arne, som du sikkert vet' mange bekker små lager en stor å'.Små bidrag setter jeg stor pris på.Og finnes der noen byhistorie for Stavanger? Jeg sliter med flere navn som gått kan ha sitt opphav i denne byen. Igjen tusen takk.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

I følge harkmarkboken (Dag Hundstad) og kapitlet om Dostad: Knud Jakobsen Dostad f. 1767 d. 1856 g. 1787 Berte Knudsdatter Vetnes, Holum f. 1760 d. 1851. 1) Thomas f. ca. 1787, se nedenfor. 2) Asjer f. 1790, ikke nevnt 1801. 3) Anne Kristine f. 1792 d. 1888 g. N.N. Klausen, til Grimstad og Kristiansand. 4) Gunhild f. ca. 1795, konfirmert 1809. 5) Jakob f. 1798, konfirmert 1812. 6) Karl f. ca. 1801 g. 1832 Fredrikke Olsdatter, Malmø f. ca. 1810, til Kristiansand. 7) Antagelig Anne f. ca. 1802 g. 1828 em. Jakob Kristiansen Abel, Kristiansand f. ca. 1795, til Kristiansand. 8) Inger f. 1806 d. 1844 g. 1830 Anders Sørensen Skogsøy f. 1806 d. 1844, til Skogsøy. Hilsen Arvid Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Tusen takk Arvid, Birte Marie har jeg lokalisert til Stavanger, Jacob sin andre kone Anne Marie, hadde jeg ikke kommet så langt å fått nøstet opp i. Så du kom meg egentlig i forkjøpet her.Dermed har du nok løst en liten sak for meg Arvid. Tusen takk.Abraham sine vandringer, for jeg prøve å få klart opp i noe senere.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest arne kvitrud

Ola Aurenes: Huseiere i Stavanger 1741-1770, Rogaland Historielags årsskrift, 1946, side 59 skriver at Jens Biil i 1741-1770 hadde en eiendom på Stranden i Stavanger. Han betalte årlig 6 skilling i grunnleie til kongen for den.Det er nok samme eiendom som omtalt over - Nedre Strandgate 72 etter 1868-gatenummereringen (http://home.online.no/~akvitrud/Huseiere.htm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.