Gå til innhold
Arkivverket

[#21875] Mallena Klæboe og sønnen Johan Wilhelm Delahej i Gimsø.

Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hva i alle dager har skjedd? Jeg prøvde å skrive adressen til hjemmesiden, men istedet kommer det opp en lenke som ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Jeg har tatt kopi av nevnte artikkel av Ellingsen om 'Slekten Normann i Hamarøy' i NST 21. Men her er det ikke mange opplysninger. Jean de la Hay sies å være flyktning fra Frankrike (franske revolusjon)Kom fra Stockholm til Trondhjem hvor han gav konserter og ble ansatt som organist.Han skulle være gift med Malene Nilsdatter Fyhn (eller Klæboe)'det må vel være samme herre som senere under navnet Johan de la Hay bodde på Fenes i Bodin. Han har rimeligvis vært organist i Bodø kirke. Johan de la Hay ble gift 2/5 1815 med Karen Christensdatter som i 6. ledd osv' Hans datter Henriette Christine de la Hay ble gift med Peder Normann, Ulvsvåg i Hamarøy' Henriette og Peder har 5 barn - videreført. Magdalene de la Hay ble gift med Bendix Nicolai Norman (Trondhjemsborgerfamilien fra Elgsnes)Synes det mangler opplysninger om ekteparet? de la Hay og denne Mallena Fyhn/Klæboe. Er det sønnen Johan som gifter seg med Karen C og bor på Fenes? Var det bare denne ene sønnen? Og når døde Jean de la Hay? Men i alle fall begynte jeg med notater fra Norman-familie i Hamarøy, havnet ute på Brettesnes og er kommet tilbake til Hamarøy. Kanskje var ikke Mallena og Jean de la Hay gift - Ellingsen sier bare 'skulle være gift med' Har ekteparet bodd i Bodø? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden hun omtales på 1801 ft som enke etter første ekteskap med Klæboe tyder jo dette på at hun og Jean ikke var gift.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Innlegg 29. Mye kan tyde på at de ikke var gifte -men hvis - kunne de ha giftet seg i Trondheim? Hvor ble det av de la Hay? Hvis han var organist i Bodø, er det kanskje mulig å finne han der.Jeg finner ham ikke med de la Hay navn i skiftene.Kan det gjemme seg andre merkelige skrivemåter av navnet? Jeg får fundere litt mer på dette? Mye interessant er kommet frem i denne diskusjonen.Stor takk til dere alle. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet dukker mye opp når man bare legger inn det man har. Jeg skrev inn det som Charles Ellingsen hadde skrevet og traff da påJohan Wilhelm De Lattery Musiker i Bodø Han er samme person som kalles De la HaySteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Hei Steinar. Hvem kunne vite at veien fra Delahej via de la Hay kunne ende eller passere (dukker det mer opp?) med de Lattery? Jeg er så nysgjerrig at jeg spør: Hvordan gikk du frem for å finne dette? Jeg strever med et problem i Beiarn - innlegg 21931 - og jeg skjønner at jeg må ha mer fantasi enn det jeg har for å løse den gåten. Men tilbake til dette tema: Ellingsen har jo navnet de la Hay i sin artikkel. Er det en nedskriver som har hørt dårlig eller? Det er unektelig større avstand mellom de la Hay og de Lattery enn mellom de la Hay og Delahej. Dette er en godbit for en filolog. I allefall setter jeg stor pris på det du har funnet - og det er både interessant og lærerikt. Finner du noe mer om Johan Wilhelm de Lattery? Jeg finner han ikke under det navnet i skifter. Du er jo kjempeflink !!!!!! Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

HeiJeg har siden 1979 lest det meste om Nord-Norske slekter, og har derfor kommet over en del slike tilfeller hvor opplysningene er litt spred. Databasen min innholder over 170000 personer, og jeg har og en del slektsbøker privat. Har sett på innlegg 21931 men har foreløbig ikke noe nytt der.så dil De La Hay etc. siden han som kom til Norge var kammermusiker i Trondheim, kan du kanskje finne noe via Ringve Musseum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest Per Nermo

Hvem var foreldre til disse Normann-gutta som var gift med 'de la Hey'-søstrene: Magdalene Marie (f.1816) og Henriette Christine de la Hey (f.1820), altså hhv. Bendix Nicolai Normann ('av Trondhjemsborgerfamilen på Elgsnes') og Peder Normann (på Ulvsvåg, Hamarøy) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I denne debatten er diverse utgaver Gjertrud Ursin lansert som kone til gjestegiver på Brettesnes, Henrich Christopher Christensen Klæboe (1721-1791). De 'hotteste' synes å være a) Gjertrud Andersdatter Ursin f.ca.1733 (mulig d. av gj.giv. på Helle, Vågan, Anders Olsen og Johanne Johannesd. Ursin (1716-1788) fra Storfjord), b) Gjertrud Hansdatter Ursin f.ca.1715? (mulig d. av Hans Paulsen og Annichen Johannesd. Ursin (f.ca.1690?), c) Gjertrud Olsd. Ursin (mulig d. av Ole Johanness. Ursin og Maren Hansd. Graae). Annichen, Ole og Johanne er alle barn av Johannes Bjørnsen Ursin og Gjertrud Olsdatter, bos. i Storfjord, Hol, Buksnes (Vestvågøy).Hvilken Gjertrud er den riktige kona til Henrik Klæboe på Brettesnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Bjørn Erik Norman

Hei Er tipp-tipp olderbarn til Johan Wilhelm De La Hey. Han har vært en av blindveiene i slektsgranskingen min da vi har trodd at det var ham som var emigranten. Takket være denne debatten har ting løsnet. Skulle gjerne vært i kontakt med Inger Eide eller andre som viste mer om Johan og foreldrene. Til deg som ønsket info om Norman-gutta, så er Bendiks Norman Tipp-olderfaren min. Han var handelsmann på Korsnes i Tysfjord og sønn av Nicolai Norman på Elgsnes (Nord for Harstad). Jeg og min far har ganske mye info om hans slekt. Ta kontakt om du er interressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.