Gå til innhold
Arkivverket

[#21886] Oleanna døpt 1.3.1801 Berg SM

Gjest Lill Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Hansen

Min 4xtippoldemor ble døpt med disse foreldrene: Ole Eskeldsen og Anne Iversdr.Faddere:Ole Wetlesen Lenmork & Oleanna Lenmork.Det rare er at jeg finner en Ole Eskildsen med kone Anne Gundersen,ikke Iversen i FT 1800 Berg.Har funnet hennes dåp og fotografert det, men kunne ikke tyde alt. Kan noen hjelpe?Ved hennes vielse 1823 med ungkarl Ole Hansen 24 år Herrebøkasa er det ene vitnet Gunder Olsen Sørbrøkasa som jeg tror kan være hennes bror/halvbror?Mvh forvirret Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Dette kan være Oleanas foreldre fra viede i Berg: trol: 22.01.1788, Viet: 10.06.1788 Ungkarl Ole Eskildsen Fridrikshald, Pigen Anne Gundersdatter, Helgerød, Kaut: Anders Herrebrøden, Hans Mathiesen Helgerød.Når det gjelder dåpen, mener jeg det står: 1. Marti blev Oleana døbt ved Rokke fød paa Biørndalen, forældre Ole Eskildsen, Anne Iversd. Faddere: Ole Wetlesen, Johan E???; Hans Annerød, Marte Linmork, Oliana Linmork.Ole og Anne (Gundersdatter) døper også en Gunder 8/5-1791. Da er de på Korset ejer? En Gunder Olsen konfirmeres i 1811, da 19 år. Han bor da på Mitibakken.I 1793 døper de også et barn, men navnet er ikke oppgitt. Blant fadderne er Johan Eskildsen, muligens bror av Ole. Foreldrene er da på Vasdalen.Det kan vel tyde på at Iversd. er feilskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiTakk for tydingen av kirkeboken.Jeg velger å tro at det står feil etternavn til moren ved dåpen. Ole og Anne bor på husmannsplassen Casa i Rokke i 1801. Finner kun en Ole Eskilsen i 1801-tellingen i Østfold.Mvh Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.