Gå til innhold
Arkivverket

[#21904] Jens Jørgen Zahl Andersens aner

Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Glem det siste innlegget mitt, for siden det var skifte på Barbro Hansdatter i 1773, så kan hun jo ikke være død mange år før(mellom 1735 og 1743 som jeg skrev). Håper andre kan hjelpe deg bedre. Håper å høre om det hvis du finner ut noe mer om anene til Christopher Olsen og sannsynlig bror Jon(eller kona Aleth Olsdatter som mulig søster av Christopher).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(André/20:) Hvem er den Milla Pedersdatter som det var skifte etter på Nordvik i 1773, og hvem er foreldrene hennes og til ektemannen (?) Daniel Pedersen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Hei, Hovdal.Vi har det samme utgangspunkt, som er kildesikret og fastlagt. Vanskeligheten er tilfellet Barbro Pedersdatter/Hansdatter. Paret kalte sin første sønn Ole og sin annen sønn (som jeg ikke hadde funnet) Peder, som du påpeker, og det taler jo for at Barbro het Pedersdatter.Det er eller kan fremstå som en innviklet sak, og jeg har beskrevet det ganske omstendelig ovenfor. Problemstillingen kan imidlertid kortes ned til det følgende:- Både Kristoffer Olsen/Barbro Pedersdatter (skiftet 1743) og Barbro Hansdatter (skiftet 1773) hadde døtre som het Else, Anne og Ingeborg Kristoffersdøtre. Dette er altfor likt til å være tilfeldig. Det er også fullstendig klart at Barbro Hansdatters datter Ingeborg Kristoffersdatter var g. m. Hans Pedersen på Østbø.- Det står ubestridelig at Barbro Hansdatter (skiftet 1773) var datter av Hans Olsen, som igjen var sønn av Ole Pedersen.- Likevel er Barbro Hansdatter f. 1719, to år før Else Kristoffersdatter kom til.- I tillegg vet man at det fantes en annen Barbro Pedersdatter på Østbø. Hun var gift med Johan Nilsen. Det var skifte etter den sistnevnte på 1750-tallet, og da var hans/deres to døtre gift. De hadde også en sønn, men det stod ikke noen opplysninger om ham. Han måtte dog være voksen, siden ingen alder var oppgitt.Jeg er tilbøyelig til å tro at Barbro g. m. Kristoffer Olsen virkelig het Hansdatter, til tross for sønneoppkallingen, men at hennes navn ble forvekslet med navnet til Johan Nilsens kone Barbro Pedersdatter, men jeg lar det foreløbig være en antagelse.Kristoffer Olsens far var formodentlig Ole Nilsen på Østbø. Klarer du forresten å tyde farens alder i 1701-manntallet?P. Nermo:Milla, Daniel, Ole og Else Pedersen var barn av Peder Andersen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg har sittet og sett på fadderne, og der er noen interessante forhold.Jonas Ellingsen, Blomsøy, vet jeg ikke hvem er, men navnet høres meget falchsk ut. Jeg ser også at (søsknene) Jens Jensen Falch, Alstahaug, Margrete Jensdatter Falch, Hellesvik, og Anne Jensdatter Falch, Novik, var faddere.Kan det være at Anne Jensdatter Falch var farmor eller mormor? Det ville også forklare det forholdsvis store innslag av falcher. La meg begrunne min antagelse: Man ser at sønnene oppkalles etter sine bestefedre. Man må derfor kunne anta at det samme gjaldt døtrene.Da Else Kristoffersdatter ble døpt, var Else Monsdatter, Østbø, en av fadderne. Da Anne Kristoffersdatter ble døpt, var nettopp Anne Jensdatter Falch, Novik, en av fadderne, sammen med Margrethe Jensdatter Falch.Johan Nilsen, Alteren, Anders Nilsen og Karen Nilsdatter, Alstahaug, kunne være Kristoffer Olsens far Ole Nilsens søsken.Man finner for øvrig Karen Torsdatter, Sørøy, g. m. 1. Ulrik Andersen og 2. Knut Matiassen «Astrup», Breistrand på Dønna, samt senere Dorit Eliasdatter, Alteren, som ble gift med den sistnevnte.Adelus Danielsdatter, Øksningan, Brynhild Fredriksdatter, Østbø, Erik Holgersen, Alteren, og resten av fadderne vet jeg ikke hvem er, og jeg antar at de fleste ikke har noen slektsmessig forbindelse til barnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener det står at Ole Nilsen i Østbø ved manntallet 1701 var 84 år, og han var jo da oppsitter i Østø. Jeg har tidligere hatt mailkontakt med en mann i forbindelse med dette, og han mente også at det sto 84 år ved manntallet 1701. Ole var ifølge Alstahaug Kannikgjeld bruker i Østbø fra 1652.Du har kanskje rett i at det har blitt blandet med Johan Nilsen Alterens kone Barbro Pedersdatter, og Johan NilsenAlteren(ca 1686-ca 1752) har jeg også i mitt slektsprogram siden han var bror av min formor Ane Nilsdatter. Ane Nilsdatter(ca 1702-gravlagt 11.05.1783)var igjen gift med Nils Joensen som var sønn av Jon Olsen Østbø. Nils og Ane er blant mine aner, og Nils ble født ca 1702 og gravlagt Dom.Cantate(03.05)1744 på Alstahaug kirkegård. Jeg skal videre på datteren Aleth født 1731Jeg tviler iallefall på at Johan Nilsen Alteren født ca 1686 kan være bror av Ole Nilsen født ca 1617 hvis det er det du mener. Johan Nilsen var 15 år ved manntallet 1701, og ifølge informasjon jeg har fått tidligere skulle han være mulig sønn av den Nils Nilsen som da var oppsitter i Alteren og 52 år.Jeg har jo en del om Falchslekta, men er redd mine registreringer er litt for langt bak i tid til at jeg kan hjelpe. Skal se hva jeg har reigstrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har registrert noen av de navnene du har på faddere i mitt slektsprogram, og Anne Jensdatter Falch, Jens Jensen Falch og Margrethe Jensdatter var alle barn av Jens Albrigtsen Aakvik og kona Kirsten Pedersdatter Falch(ca 1643-gravlagt på Alstahaug kirkegård 20.p.trinit. som var 30.10.1718). Jeg har ikke noe ektemann og barn på Anne Jensdatter, men det kunne kanskje være verdt å finne ut hvem hun var gift med og om hun hadde barn.Margrethe Jensdatter Falch har jeg som død ca 1748 i Hellesvik i Alstahaug, og hun var gift med Anders Alexandersen Gyth(ca 1672-ca 1739). Jens Jensen har jeg ikke annet på enn at han var født ca 1676-1682, og ved manntallet 1701 holdt han til i Nord-Solvær i Lurøy og oppgis å være 19 år. Jeg har en mistanke om at han er min forfar, siden jeg har en formor med navnet Kirsten Jensdatter som senere ble gift i Aakvik i Herøy eller Dønna(og her er det mulig oppkalling etter en som kan være farmor). Det var skifte på Jens Albriktsen i Aakvik i Herøy i 1685('Skifter fra Herøy/Dønna 1686-1780' side 16 av Svein Edvardsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skiftet etter Jens Albrigtsen i Aakvik er på side 10, og ikke på side 16. Dessverre står det ikke noe om hvor barna hans holdt til, eller om de var gift eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg ante ikke hva alderen kunne være; i mine øyne kunne det stå alt fra 44 til 94. Han måtte nok være 84 år gammel, som du sier, hvis det er riktig at han var bruker og oppsitter fra 1652. Det med Ole Nilsens søsken er likevel ubetydelig og underordnet.Det viktige er Else Monsdatter og Anne Jensdatter Falch, som jeg gjerne vil høre din eller andres formening om. Det er uten tvil de to som Else og Anne Kristoffersdøtre ble oppkalt etter. Oppkallingen trenger i seg selv ikke å bety at de var barnenes bestemødre, men det ville være særdeles oppsiktsvekkende dersom de hadde oppkalt to venninner av familien fremfor og istedenfor barnenes bestemødre, særlig siden de allerede hadde oppkalt barnenes bestefedre. Jeg har all tro på at Else Monsdatter og/eller Anne Jensdatter Falch var bestemødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(André/28:) Jeg er vel antakelig litt tjukk i hue akkurat nå, men jeg blir forvirret mht. navnene her. Hvilken slekts-forbindelse har ev.Barbro/Barbara Hansdatter (død 1773), datter av Hans Olssøn (død før 1773), sønn av Ole Pedersen, sønn av Peder Anderssøn (død ca. 1736 på Breistrand, Dønna, Herøy, NO) medBarbara/Barbro Hansdatter (c1719-1787) fra Nodvika på Herøy, g. 1738 (1740 ?) m. Hans Olssøn, bosatt på Våg, Dønna, Barbara d. av Hans Olssøn (Zahl ?) (c1651-c1733) i Nordvika og Barbara Sjursdatter (c1677-1747) (som hadde 8 barn: Ole, Sjur, Susanne, Marithe, Maren, Hans, Daniel, Barbara) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

P. Nermo:Du er ikke den eneste som har vanskeligheter med å få oversikt over alle disse Barbroene. Jeg kan dessverre ikke si med sikkerhet hvem Barbro Hansdatter † 1773 og Barbro Hansdatter † 1779 var døtre av. Det eneste som kan fastslåes er at Hans Olsen i Nordvik, g. m. Barbro Sjursdatter, HADDE en datter som het Barbro Hansdatter. Men hun var visst født både i 1719 og rundt 1700, og var gift både i Alstahaug og i Herøy/Dønna — samtidig. Barbro het også Pedersdatter, forresten.Alt ifølge kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Iallefall i enkelte familier så var det jo vanlig å først kalle opp farfar når det gjaldt sønnene og deretter morfar, og farmor først når det gjaldt døtrene før mormor. Når en ser på navnene og rekkefølgen på barna så kan det se ut til å gjelde denne familen: Ole oppkalt etter farfar Ole Nilsen, Peder som kan være oppkalt etter morfar hvis moren var Barbro Pedersdatter. Else kan være oppkalt etter mulig farmor, og Anne vil da kunne være oppkalt etter eventuelt mormor som kan være Anne Jensdatter Falch. Ingeborg kan kanskje da være oppkalt etter en oldemor. Så hvis denne familien har fulgt denne tradisjonen fullt ut så var kanskje Barbro Pedersdatter eller Hansdatter en datter av Anne Jensdatter Falch. Da vil det jo være naturlig å spørre: Hvem var Anne Jensdatter Falch gift med? Var hun gift med en som het Peder eller Hans? Dette blir jo bare teori. Hvis en visste hvem hun var gift med så kunne det kanskje avklare noe iallefall.Selv om både Barbro Hansdatter Nordvik og ektemann og Christoper Olsen Østbø og Barbro Pedersdatter eller Hansdatter alle hadde døtre med navnene Ingeborg, Anne og Else så er det ikke sikkert de er de samme. Anne var et ganske vanlig navn, og også Ingeborg. jeg ville vel likevel tro at de var i slekt med hverandre på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg tror det blir vanskelig å finne ut hvorvidt Anne Jensdatter Falch var gift og hadde barn. Jeg har letet endel i kilder, og har undersøkt forskjellige sider på nettet, men uten funn. Anne Jensdatter Falch var iallfall f. om. eller e. 1668, og Kristoffer Olsen, som muligvis var hennes eller sønn, var f. om. 1682. Det er en aldersforskjell på 14 år, men med de mangelfulle kilder og de unøyaktige aldersangivelser på den tiden, må man ha et slingringsmonn på minst fem år. (Hertil kommer det at Anne Jensdatter like godt kunne være Kristoffer Olsens kone Barbro Pedersdatters/Hansdatters mor.)Før jeg går videre, vil jeg understreke at det ikke er bevist, men likevel sannsynlig, at fadderen Anne Jensdatter var søster til sin medfadder Margrete Jensdatter Falch.Man vet at fadderen Anne Jensdatter bodde i Novik da hun var fadder i 1724. I 1701 bodde Jens Baltsersen, 47 år, i Novik, og han hadde sønnene Baltser, 10 år, Ole, 8 år, og Jon, 1 år. I skiftet etter ham i 1742 fremgår det at han også hadde døtrene Anne, g. m. Lars Pedersen i Tjøtta, Lisbet og Eli.Det samme år som Anne Jensdatter var fadder, i 1824, trolovet og giftet Lars Pedersen på Skogsholm i Tjøtta og Anne Jensdatter i Novik seg. Det bodde trolig ikke to kvinner som het Anne Jensdatter i Novik samtidig, men uten at man kan avvise det, selvsagt. Det tyder iallfall på at fadderen Anne Jensdatter kanskje var den samme som Anne Jensdatter i Novik. Hun var isåfall ikke Kristoffer Olsens eller Barbro Pedersdatters/Hansdatters mor, naturligvis. Da var det nok en tilfeldighet at en av fadderne het Anne da barnet ble døpt Anne. (Når det gjelder Else, derimot, er sannsynligheten betraktelig større og saken en ganske annen, da Else var et uvanligere navn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det er mulig at to familier har gitt døtrene navnene Else, Anne og Ingeborg, som du sier, men det er ikke sannsynlig at to familier hvor hver av fedrene het Kristoffer har gitt døtrene navnene Else, Anne og Ingeborg..Jeg lurer på: Hvilken kilde legger slektsgranskeren (hos F. Holthe) til grunn for påstanden om at Barbro Hansdatter † 1779 var fra Nordvik? Jeg vil forsøke å besvare spørsmålet:Barbro Hansdatter † 1779 giftet seg med Hans Olsen i 1740. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16567&idx_id=16567&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Det står at Hans Olsen bodde i Våg og Barbro Hansdatter bodde i «N: Viken» c: Nordvik.Barbro Hansdatter † 1779 befant seg vitterlig i Nordvik, og i skiftet i Våg 1779 står det at datteren Anne Hansdatter tjente hos (morbror) Ole Hansen i Nordvik. Det taler langt på vei for at Barbro Hansdatter † 1779 var derfra.Skiftet i Nordvik 1773 slår riktignok fast at Barbro Hansdatters datter var Ingeborg Kristoffersdatter, g. m. Hans Pedersen på Østbø, og at Barbro Hansdatters far var Hans Olsen. Det betyr likevel ikke, som jeg har unngått å se, at Hans Olsen selv ikke var i eller fra Nordvik, men kun at hans farsøster Mille Pedersdatter bodde der da hun døde.Alternativ 1:LenkeAlternativ 2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Spørsmålet blir således hvorvidt Barbro het Pedersdatter eller Hansdatter. Skiftet etter grandtanten i 1773 sier Hansdatter, mens skiftet etter ektemannen i 1743 sier Pedersdatter.Et annet spørsmål er hvorvidt det var Barbro Pedersdatter nr. 1 som giftet seg med Johan Nilsen på Østbø i 1745. (Det får man nok aldri fastslått.) Lenke Johan Nilsen og Barbro Pedersdatter nr 2. fikk ingen barn, og Johan Nilsen hadde fra et tidligere ekteskap tre voksne og gifte barn som nevnes i skiftet i 1752.Hvis Barbro Pedersdatter nr. 2 er den samme som nr. 1, så vil man kunne påstå at presten umulig kunne ha skrevet farsnavnet feil to ganger og at hun følgelig må hete Pedersdatter. Det er jeg enig i, men da mangler det en god forklaring på hvorfor skiftet i 1773 benevner henne som Barbro HANSDATTER og sågar hennes far som HANS Olsen. Dét er ikke til å ta feil av.Jeg heller mot at hun het Barbro Hansdatter, men finner megen tvil i at den annenfødte sønn fikk navnet Peder og i at hun selv benevnes som Pedersdatter i minst én sammenheng.Mitt spørsmål er: Hva mener andre at Barbros farsnavn var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 37: Jeg er ikke helt med her når du skriver at Barbro Pedersdatter eller Hansdatter kan være mor til Christopher Olsen Østbø. Da må hun jo også være mor til min Joen Olsen som var broren og født 9 år tidligere. Det har jeg da aldri ment. Jeg forstår heller ikke hvorfor hun ikke skulle kunne være mor til Barbro Pedersdatter eller Hansdatter. Hun kan da være en del yngre enn ektemannen Christopher født ca 1682. De fikk jo barn fra 1714 og utover, så Barbro kan vel ikke være født særlig senere enn 1695. Hvis Barbro var født ca 1690-95, så kan da Anne Jensdatter Falch godt være hennes mor hvis hun var født i ca 1668. Nå er det kanskje jeg som er treg her, for jeg forstår ikke helt hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg kan jo tillate meg å spørre om Jon Olsen på Østbø, siden du har nevnt ham ovenfor: Vet du hvem Jon Olsen var gift med, hvem deres foreldre var og hvilket yrke han hadde? I mine nedtegnelser står det at Jon Olsen var gift med Anne Nilsdatter, og at hun trolig var moren til Kirsten Jonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er ikke så mye jeg har på Jon Olsen Østbø, men her er det jeg har. Han var født i ca 1673(28 år) i 1701.Han døde i 1758, og ble gravlagt 20.p.trinit(08.10)1758. Det var skifte på han 10.09.1759. Han var først gift med ukjent kone, som han hadde disse barna med:1)Synnøve Jonsdatter født ca 1698-1704, og 51 eller 57 år som gravlagt på Alstahaug kirkegård Dom.Jubilate(20.04) 1755. Jeg er slett ikke sikker på om jeg har tolket alderen riktig da hun døde, og hun kan ha helt andre fødselsår. Mest sannsynlig er hun eldre, fordi hun ellers ble født i et tidsrom hvor Jon var gift med Alsth Olsdatter. Siden Synnøve ikke er nevnt i hennes skifte kan ikke Aleth være hennes mor Det var skifte på Synnøve i 1755, og Jon er da nevnt som far i skiftet. Trolovet i Alstahaug kirke 4.p.trinit((29.06)1749 med Anders Pedersen Nord Aackerøen. Han var født ca 1702-1703, og ble gravlagt 12.05.1776. Han var gift 3-4 ganger. Synnøve hadde ikke barn, og ektemannen og faren var arvinger. Hun er ikke nevnt ved skiftet etter Jons kone Aleth Olsdatter i 1741.2)Kirsten Jonsdatter Østbø som er nevnt som datter ved Jons skifte 10.09.1759. Hun var da gift med Ole Hallesen Blomsøen. De ble trolovet 11.10.1750 i Alstahaug kirke, og gift i samme kirke Festo epiphan(06.01)1751.Så ble Jon gift med Aleth Olsdatter, som var født i ca 1666 og er oppgitt å være 75 år som gravlagt 12.p.trinit(20.08)1741. Hun er tatt opp i egen debatt her på Digitalarkivet som jeg ikke har fått svar på.3)Nils Jonsen født ca 1702, og han døde i 1744 og ble gravlagt Dom. Cantate som var 4.søndag etter påske(03.05)1744. Han ble trolovet med Anne Nilsdatter i Herøy kirke Dom.3.p.trinit(25.06).1730, og de ble gift i samme kirke 6.p.trinit(16.07)1730. Ane Nilsdatter døde i 1783, og ble gravlagt Dom.jubilate(11.05)1783. Det var skifte på både henne og Jon. Anne ble gift 2 den 24.06.1747 med Rasmus Monsen.Aleth Olsdatter var tidligere gift med en som het Lars, og fikk denne sønnen med han:-Ole Larsen som var 5 år i 1701 som er nevnt som sønn av Jon i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var to barn av Jon og Aleth jeg ikke fikk med her:-Ole Jonsen som er nevnt ved morens skifte i 1743. Han var født i ca 1713, og er oppgitt å være 30 år da han ble gravlagtpå Alstahaug kirkegård 6.p.trinit.1743.-Alhed Jonsdatter som ble døpt i Alstahaug kirke Dom.3.p.epiphan(26.01)1716. Hun er ikke nevnt ved morens skifte i 1741, og døde vel før 1741.Her er lenke til debatt om Jons kone Aleth Olsdatter:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jon og Aleht hadde også disse barna:-Ole født ca 1713, og gravlagt Dom6.p.trinit.1743 på Alstahaug kirkegård, han er da oppgitt å være 30 år. Nevnes ved sin mors skifte i 1741.-Aleth døpt i Alstahaug kirke 3.søndag etter epiphan(26.01)1716. Hun døde sikkert før 1741 siden hun ikke er nevnt ved Aleth Olsdatters skifte.Jon var oppsitter i Østbø ved matrikkelen 1723(jeg har sett denne på mikrofilm som jeg senere har kjøpt). Jon var lagrettemann i 29.10.1725 holdt på Hellesvik, høsten 1730 og 22.10.1736 på høsttingene for Alstahaugs og Herøys almuer. Han var holdsmann da han døde i 1759, er det oppgitt i skiftet etter han. Nå skal jeg komme meg i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jon og Aleht hadde også disse barna:-Ole født ca 1713, og gravlagt Dom6.p.trinit.1743 på Alstahaug kirkegård, han er da oppgitt å være 30 år. Nevnes ved sin mors skifte i 1741.-Aleth døpt i Alstahaug kirke 3.søndag etter epiphan(26.01)1716. Hun døde sikkert før 1741 siden hun ikke er nevnt ved Aleth Olsdatters skifte.Jon var oppsitter i Østbø ved matrikkelen 1723(jeg har sett denne på mikrofilm som jeg senere har kjøpt). Jon var lagrettemann i 29.10.1725 holdt på Hellesvik, høsten 1730 og 22.10.1736 på høsttingene for Alstahaugs og Herøys almuer. Han var holdsmann da han døde i 1759, er det oppgitt i skiftet etter han. Nå skal jeg komme meg i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk for opplysningene, Hovdal.Til alle:Når det gjelder antagelsene om at to av døtrene Else, Anne og Ingeborg ble oppkalt etter sine bestemødre, så er det klart at selv om det er overveiende sannsynlig at fadderen Else Monsdatter var dåpsbarnet Else Kristoffersdatters farmor eller mormor, så blir det vanskelig å skulle kunne fastslå det og bygge videre på det.Hvis man kunne vite hvorvidt Else Monsdatter var gift med Ole Nilsen eller Peder/Hans, og det samme med Anne/Ingeborg, så ville det langt på vei ha oppklart saken. Frem til da må saken bare ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Til slutt tar jeg opp Barbro Pedersdatter/Hansdatter:Faktor 1: Hun benevnes som Pedersdatter én eller to ganger, og hennes annenfødte sønn fikk navnet Peder. Det taler for at hun virkelig het Pedersdatter.Faktor 2: Likevel kommer man ikke utenom at hun skrives som Hansdatter i et skifte, og hun settes til og med inn i en slektslinje på hele fire generasjoner, med Hans Olsen som far og Ingeborg Kristoffersdatter som barn. Det er umulig å se bort fra.Jeg heller mot at Barbro Pedersdatter bør forandres til Barbro Hansdatter, men jeg vil gjerne høre andres formening. Taler ikke det utvetydige skiftet for at hun het Hansdatter? Hvilke mangler og svakheter kan skiftet ha? Hva med sønnen Peder? Er det faktor 1 eller 2 ovenfor som veier tyngst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.