Gå til innhold
Arkivverket

[#21904] Jens Jørgen Zahl Andersens aner

Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ville ha sjekket originalen angående skiftet i 1743 etter Christopher Olsen og for 1773 Barbro Hansdatter Nordviken hvis jeg var deg. Skiftet i 1743 er vel å finne på mikrofilm HF-1921(for årene 1740-1749). Når det gjelder skiftet i 1773 så er det 2 aktuelle mikrofilmer: HF-1934(for årene 1766-1773), og HF-1935(for årene 1773-1780). Det kan jo være at den som skrev av skiftet har lest feil etternavn. Dessuten kan det kanskje komme frem viktige opplysninger. Dette er det eneste forslaget jeg kan komme med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette barnet av Christopher Olsen Østbø dukket opp da jeg så etter noe helt annet i Herøy, og denne hadde iallefall ikke jeg før. Det er en til Ingeborg døpt Dom.2.p. trinit.1717(helt nederst på høyre side). Kanskje får du noe ut av disse fadderne: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16566&idx_id=16566&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det var ukjent for meg at de hadde en tidligere datter som het Ingeborg. Det gir jo flere faddere å forholde seg til, hvilket er gjevt, men også en tredje kandidat som kjemper om bestemorstatus.Jeg ser ellers at Barbara Pedersdatter Østbø nevnes som fadder for Ulrik Andersens barn Karen i 1715. Barbo Pedersdatter Østbø var likeledes fadder for Jon Olsen Østbøs barn Alhet i 1716. Funnene gir adskillig tyngre vekt til alternativ 1 i innlegg 49.Et annet funn er forresten Marit Monsdatter Østbø som begravedes i 1715, 76 år, 8 måneder og 1 uke gammel (sic) c: hun var f. om. 1639. Det styrker, slik jeg ser det, antagelsen om at Else Monsdatter Østbø var gammel av alder (det vil si i bestemoralder) og hadde tilhørighet til Østbø. En annen side av saken er den særdeles nøyaktige angivelse av Marit Monsdatters alder, samt at hennes navn, alder og bosted nevnes i kirkebøken i en tid da presten vanligvis nøyet seg med å skrive «1 Lig muldpaakastet». Det kan tyde på at hun var av velstående eller høy ætt, en antagelse som jeg har om hele familien til Ingeborg Kristoffersdatter.Jeg vil bemerke at det høye antall faddere, nemlig tredve, og det at de fleste av dem har uvanlige navn, vil øke muligheten for å kunne kartlegge Ingeborg Kristoffersdatters aner. Det gjelder Anne, Margrete og Jens Jenssønner (hvorav det er på det sikre at Margrete var av slekten Falch på morssiden), Erik Holgersen (g. m. Helle Taraldsdatter), Mattis Mattissen (hvis bror Peter Mattissen skrev seg for Astrup), Dorit Eliasdatter (Mattis Mattissens bror Knut Mattissens annen kone, og hun ble senere gift med Jens Jensen, som først var gift med Elisabet Tanche Nilsdatter), Karen Torsdatter (Knut Mattissens første kone, kanskje av slekten Tanche), Ulrik Andersen (Karen Torsdatters første mann), Alhet Torsdatter (kanskje en søster av Karen Torsdatter), Adelus Danielsdatter, Brynhild Fredriksdatter, Else Monsdatter og flere.Jeg tror at mange av brikkene i dette puslespillet av en sak vil finne sin riktige plass, men det krever tid og tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også skrevet om Christophers og Jons søster Mette, og det er også noen navn blant hennes barn som passer inn her. Hun var gift første gang med Jacob Mortensen eller Monsen som det var skifte på i Andøen i Herøy i 1712. Ved manntallet 1701 finner en han i Andøen som oppsitter på 62 år. Barn:1)Elen Jacobsdatter som det var skifte på i 1740. Skifte i Andøen i Herøy i 1740, og hun var da gift med Anders Nilsen Andøen.2)Ingeborg som er nevnt i farens skifte i 17123)Mille JacobsdatterSå ble Mette gift 2 med en som het Jens, og fikk 2 barn med han:4)Ole Jensen som det var skifte på i 1727 i Andøen5)JensSå ble Mette gift med Evend Eriksen som hun fikk disse barna med:6)Jens Evensen døpt Fer.2 da 1714 i Herøy kirke7)Marit døpt 10.p.trinit(01.08)1717 i Herøy kirke(kanskje oppkalt etter eventuelt mormor da som Marit Monsdatter Østbø nettop var død?)8)Marit døpt 10.p.trinit.1718, men der har jeg vært usikker på tidspunktet ser jeg.9)Johanna Evensdatter døpt i Herøy kirke Dom.21.post trinit. 1723.Mette gift med en Jens til, eller det kan være den samme som ektemann nr.2(som er mest sannsynlig) Barn10)Synnøve Jensdatter som er nevnt som umyndig ved halvsøsteren Mille Jacobsdatters skifte i 1727. Det står da at alle var myndige bortsett fra Synnøve, men det kan da ikke stemme at Mettes barn født fra 1714 og utover var myndige. Siden jeg ikke har henne som døpt må hun være født før 1714. Det står også at Synnøve var fra morens 1. ekteskap, men det må jo bli 2. ekteskap. Hennes formynder var morbror Jon Olsen Østbø. Det var denne opplysningen som gjorde at jeg kunne plassere Mette som søster av Jon og Christopher.Det er jo kun Synnøve her som finnes blant barna til min forfar Jon, og hans barn samsvarer heller ikke med navn på barna til broren Christopher. Dette gir meg mistanke om at av Jon kan være sønn i et tidligere ekteskap for Ole Nilsen, enn de to som angivelig skal være hans søsken(Mette og Christopher). Han kan godt være yngst i farens første ekteskap som kansje var fra ca 1652 og utover. Kanskje het Oles første kone Synnøve eller Kirsten(Jons 2 døtre fra tidligere ekteskap het jo det).Det kunne jo da passe at Ole Nilsen kanskje ble gift 2 med Marit Monsdatter, og at hun kan være farmor til din ane Ingeborg Christophersdatter? Mette Olsdatter kaller jo også to døtre for Marit. Mette må vel være født i perioden ca 1675-1685, siden hun får 3 barn før 1712 og siste barn i 1723. Så hun tror jeg iallefall må være barn av Ole Nilsens siste ekteskap. Beklager at jeg nå kommer litt utenfor det opprinnelige emnet her, men det er jo også av interesse å få avklart anene til Jon Olsen Østbø og broren eller halvbroren Christopher Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fikk vel ikke med at skiftet etter Mette Olsdatter i Andøen i Herøy var i 1730, og ståår på side 1 i 'Skifter fra Herøy/Dønna 1686-1780', av Svein Edvardsen. I forbindelse med skiftet etter Mille Jacobsdatter i 1727 står det at alle var myndige unntatt Synneve Joensdatter, Jens Evensen og Marit Evensdatter.Det er noe jeg ikke helt får til å stemme her, for Mettes første ekteskap varer til ca 1712, og allerede i 1714 ved sønnen Jens sin dåp var hun gift for 3.gang. Det blir jo litt liten tid på hennes 2.ekteskap da, hvor hun fikk 3 barn: Ole, Else og Synnøve. Det er vel helst slik at dette var hennes 1. ekteskap, og så var hun vel gift med Jacob Mortensen i 2.ekteskap, og så Evend Eriksen i 3.ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det står Barbro Pedersdatter i originaldokumentet for skiftet i 1743. Jeg har foreløbig ikke undersøkt skiftet i 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Du går ut fra at Kristoffer, Jon og Mette Olssønner var hel- eller halvsøsken gjennom sin far Ole Nilsen.Dersom Mette Olsdatters barn var f. på 1660-, 1670- og/eller 1680-tallet, og hun selv følgelig var f. om. 1640, det vil si på den samme tid som ektemannen Jakob Monsen, så kunne hun vel ikke være helsøsteren til Kristoffer Olsen, som var f. om. 1680. Mette Olsdatter fikk også barn så sent som i 1717, det vil si i en alder av 77 år. Det kan ikke stemme.Kristoffer Olsen ble f. om. 1680 og Jon Olsen ble f. om. 1673. Det er mere nærliggende å anta at -de- var helsøsken, mens Mette Olsdatter, som var førti år eldre, teoretisk kunne være en halvsøster.Jeg skulle legge frem noen teorier om navnelikheter mellom Kristoffer Olsens og Mette Olsdatters barn, men de falt i grus. Jeg får drøfte Kristoffer Olsens barn alene:Den førstefødte sønn Ole fikk navn etter farfaren og den annenfødte sønn Peder etter morfaren; det vet man. Man må derfor tro at den førstefødte datter Ingeborg og den annenfødte datter Else fikk navn etter bestemødrene, men hvem fikk mormorens navn og hvem fikk farmorens?Man kjenner til Jakob Monsen på Andøy, Marit Monsdatter på Austbø og Else Monsdatter på Austbø. De kunne muligvis være søsken, for iallfall Jakob Monsen og Marit Monsdatter var begge f. om. 1638-39. Jakob Monsen var imidlertid fra Andøy.Dertil kommer det at Jakob Monsen var gift med Mette Olsdatter. Mette Olsdatter kunne således være svigersøsteren til Else og Marit Olsdøtre, hvorav en av dem var Barbro Pedersdatters eller Kristoffer Olsens mor. Siden Else Monsdatter bodde og døde på Austbø, er jeg tilbøyelig til å tro at hun kunne være Kristoffer Olsens mor/Ole Nilsens kone c: farmor, men det blir jo bare antagelser, hvor sannsynlige de enn måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Eller mener du at Kristoffer var sønn av Ole Nilsen, at Jon og Mette var barn av Ole Halvorsen, og at de tre muligvis kunne ha en felles mor (hvis navn kunne være Ingeborg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei både Jon, Mette og Christopher mener jeg var barn av Ole Nilsen, og Mette må være født mellom 1675 og 1685 mener jeg. Hun hadde 3 barn med Jacob før skiftet etter Jacob Monsen i 1712, og når jeg nå ser på det så må Mette ha vært gift med denne Jens før hun ble gift med Jacob. Hun får jo barn med ny mann allerede i 1714(Evend Eriksen Andøen). Hvis Mette f.eks ble født ca 1675 så kan hun ha blitt gift med Jens ca 1695-1700, fått 2 barn med han før ca 1705. Fra 1705 til 1712 kan hun jo godt ha fått 3 barn til med ektemannen Jacob Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ut som om du har rett i at Mettes yngste barn ble født i 1717, for jeg greier ikke å finne igjen dåpen til Marithe som skulle være døpt i 1718 og Johanna som skulle være døpt i 1723.Hvor har du denne Ola Halvorsen fra? Hvor kommer han inn i bildet her? Hvem er Ole Halvorsen? Beklager ellers at jeg tidligere postinger har gått litt surr i rekkefølgen av ekteskapene til Mette Olsdatter, men jeg holder på at hun må ha vært gift 1 gang med Jens, 2 gang med Jacob Monsen og 3 gang med Evend Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Hei. Du er ført opp som informant hos F. Holthe: Lenke Ditt navn står under sønnen Jon Olsen. Jeg antok derfor det.Jeg skal ta meg god tid til å gjennomgå og granske på hver eneste av fadderne og forsøke å innordne dem etter slektskap og stilling. Det skal være mulig å få noe ut av fadderne, og det er hevet over tvil at besteforeldre eller annen familie finnes blant dem, men det gjelder da å holde tungen rett i munnen.Du får ha takk for hjelpen og samarbeidet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg minner forresten om at spørsmålet i innlegg 22 fremdeles er ubesvart. Det kom litt i skyggen av det andre emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest André Martinsen

Jeg må få tillate meg å stille spørsmålet nok en gang. Vet noen hvem Jens Nilsen var? Se innlegg 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.