Gå til innhold
Arkivverket

[#21991] Semsmoen i Eiker

Gjest Aini Småge
 Del

Recommended Posts

Gjest Aini Småge

Tusen takk Arnt,da kan det være denne Antonius som er faren.I morgen drar jeg på bibloteket og ser om de kan bestille Flesbergboken her til Bergen så for jeg se hva som står der. Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra Eikers kirkebok: Fattiglem Malene Nilsdatter Røreneie - død 1. aug 1870 - begravet fra Haug kirke 7.aug. 1870 - 78 aar.---------------Fra dødsfallsprotokollen på Eiker - Fattiglem Malene Nilsdatter Røreneie 78 år - død 1. aug 1870Sønn: 1. Skomager Nils Eriksen 41 år Bragerøen2. Ole Eriksen 37 år Solberg Gade----------------Dette skulle jo da bety at Nils er her i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Da Erik Olsen Røreneie og Malene Nilsdatter døper sin sønn NILS i 1830, sies en av fadderne å være Barbro Nilsdatter. Se innlegg 8.Nils Andersen og Kirstine Willumsdatter som muligens kan være Malene sine foreldre døper ei datter for Barbara 12. sept. 1802. Trolig gifter denne Barbara seg med en Lars Andersen 16. juni 1831. De døper Anders 29 jan. 1832,Anne Kirstine 8 des. 1833,Karen Oline 26 feb. 1837, Nils 1 nov. 1840 og Berthe Lovise 6 okt. 1844.Nevnte Barbara/Barbro kan jo være søster av Malene på Røreneie, og en titt på hennes fadderbruk kan muligens gi en pekepinn.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Det har du helt rett i. Det kan kansje få løst litt på dette 'mysteriet'. Tusen takk Tor Kennet. Mvh Aini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Dere er sikkert inne på den rette for Kirstine Wiljelmsd. dør som fattiglem og enke på Røreneie 8/1 1832, 67 1/2 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Tusen takk skal du ha. Jeg har sittet å letet på alle tenkelige sider uten noen resultat. Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg ser at Arnt henviser til Flesbergboka bind 6 i innlegg nr. 23. Det kan være kanskje også være lurt å se på gnr. 130. Ulland og Ullandseie i det samme bindet. Fordi ifølge mine notater så konfirmeres Barbra Nilsdatter fra Ullandseie 12 okt. 1817. Teoretisk kan jo da denne familien, Nils og Kirstine, faktisk være omtalt i bind 6. Jeg skriver dette litt vagt fordi jeg mangler kildehenvisning på den konfirmasjonen. Noe av forbeholdet skyldes da at det i Øvre Eiker er en gård som har gått/går under navnet Ulleland/Ulveland og sånn sett kan det jo også være her hun er. Problemet er da at jeg ikke har notert i hvilken kirke hun ble konfirmert. Men noe å sjekke kan det jo være.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei Tor Kenneth Takk for tipset, det kal sjekkes når jeg får boken, men dessverre er den boken ikke er å finne på biblotekene her i Bergensområdet. De må nok sende den østfra og dessverre tar ting tid. :-) Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Aini.For kort tid siden (25.05.04)var jeg i jobbsammenheng i Bergen. Når mitt møte var slutt gikk jeg en tur på bibloteket ved Jernbanestasjonen/Bergen storsenter for å se på 'slektsavdelingen', da jeg ikke hadde vært der før. Det var en stor og fin avdelingen med 'leseapp.' og ikke minst en stor samling av bygdebøker fra HELE landet(så langt jeg kunne se fra nærmest alle fylker i hele landet). Jeg er nesten sikker på at jeg så Flesberg bøkene sto i hyllene der.Nå er ikke jeg helt oppdatert hvor Sandsli er, men siden du nevner Bergensområdet så er det vel i nærheten. Bare et tips.Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei Morten. Jeg skal ta meg en tur til hovedbibloteket å se selv. Der har jeg vært mangen ganger før, men jeg har ikke da sett etter Flesberg boken. Det var på et filialkontor jeg var og hun sa at Bergen off.bib. ikke hadde den og at den måtte bestilles,men imorgen tidlig står bibloteket igjen igjen på dagsordenen. Du har helt rett det er en super avdeling. Sandsli ligger sør i/for Bergen. Rett før Flesland Flyplass, så det er ikke så langt til by`n. :-) Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei igjen Morten. Jeg tok meg en tur inn på nettbibloteket til Bergen off.bib og du hadde rett de har boken og den er ledig.Det er rart at ikke damen på bibloteket så det det er da vitterlig det samme bib. Takk skal du ha. Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.