Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#22036] Ønsker å kjøpe brukt filmleseapparat

Recommended Posts

Gjest Alf E. Andersen

Biblioteket mitt gjør en kjempejobb med å skaffe meg film og samtidig låne meg filmleseapparat. Men det må være mange slektsforskere (?) på mitt hjemsted , så filmleseapparat er blitt en knapphetsresurss og følgelig ventetid. Jeg kan tenke meg å investere i et eget apparat. Har noe ett tilsalgs ? eller vet hvor jeg eventuelt kan få kjøpt ett ? er det noe jeg bør være spesielt obs på vet kjøp av et slikt apparat ? Hilsen Alf E. Andersen

Gjest Dagfinn Langsøe

Et alternativ er å kjøpe et nytt apparat til ca 10000 kroner. Jeg har hatt et INDUS apparat med manuell spoling og med utstyr for å lese filmkort i noen år, og utstyret er helt OK. Apparatet ble levert av MDS Norge, telefon 32268440.

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg drar filmen igjennom. For ikke å lage riper i filmen løser jeg litt på glassplaten når jeg drar. Jeg trer en blyant (med gummistrikk på endene) inn i hullet i filmrullene. Da er det lett å rulle filmen av og på. Filmrullene har jeg stående i boksene. Når jeg 'tilbakespoler' tar jeg filmen ut av leseapparatet, holder blyanten i den ene hånden og snurrer spolen. Det går veldig kvikt.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.