Gå til innhold
Arkivverket

[#22057] Et ekteskap i Bamble i 1703

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg var litt vel kjapp i sted. Lisbeth (1781-1826) var selvfølgelig datter til Johannes Sørensen og Karen Hermansdatter (Søren Johannessen var broren). Johannes Sørensen ble døpt i Holt 7. februar 1813, og i 1824 ble han konfirmert samme sted (nr. 13 av 45 gutter; 'God Kundskab, godt Forhold').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det snek seg sannelig inn en unøyaktighet i mitt forrige innlegg også. Johannes Sørensen, f. 1813, ble selvsagt ikke konfirmert i 1824! Konfirmasjonsopplysningen gjelder hans fetter og navnebror (min tipp-tippoldefar), som ble født i 1808. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Johannes og Christine får følgende barn på Moss JernverkSøren Johannessen f. 14-3-1836, d.s.dagSøren Johannessen f. 28-2-1838Elisabeth Johannesdtr. f. 17-5-1840Ole Johannessen f. 28-10-1842Johan Christian Johannessen f. 30-10-1845Finner dem ikke i Moss i 1865.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for disse opplysningene, Knut.Kan det være Johannes' og Christines sønn, Søren Johannessen, som (jf. FS-IGI) gifter seg i Berg i Østfold 23/10 1863 med Anne Cathrine Jensen? Oppgitt farsnavn: Johannes Sørensen.Jeg finner dessuten (i samme kilde) en Johan Christian Johannessen som gifter seg i Moss 6/7 1873 med Julie Marie Larsdatter - og nok en Johan Christian Johannessen som gifter seg i Moss 25/4 1875 med Emma Hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

I innlegg 16 er det nevnt en Kirstine Gustavisdatter som gifter seg 21/10 1735 i Moss med Giert Jansen. De får i perioden 1736-1748 6 barn som blir døpt i Moss. Det er også klart at det i 1720-årene er to Gustav'er i Moss som kan være mulige fedre til Kirstine: Gustav Lucassen og Gustav Gustavsen. Begge var svensker, men de ser ut til å ha ulik profesjon. Gustav Lucassen var hammersmed ved Moss verk: Han kom dit fra Baaselands Verk, via Fossum Verk, sannsynligvis i 1722-23 - og han returnerte til Baaselands Verk i 1728 for å bli hammermester der. Gustav Gustavsen var innrullert ved sjøetaten og oppholdt seg i Moss i hvert fall fra ca. 1720 til 1734 (sannsynligvis resten av livet).Kirstines ektemann, Giert Jansen, har et navn som jeg rent intuitivt vil forbinde med jernverksvirksomhet. Han kan f.eks. ha vært en slektning av denne masmesterslekta Jansen/Giertsen ved Egelands Verk: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=26105&sok=oddbj%F8rn&startnr=&antall=&spraak=>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Terje Pettersen-Dahl

Strengt tatt ikke noe nytt, men kanskje en liten avklaring om Gustav Gustavsen?I Moss kirkebok er også nevnt en Gustavis snedicher: 26/9-1727 fadder 22/4-1736 fadder 3/4-1737 konen er fadder 18/4-1739 begravesJustaves Justavesen er forøvrig kausjonist 30/8-1737.Forøvrig en annen Gustav: 26/1-1736 gifter Gustavis Petri Engcelius og Elisabeth Vendelien seg. Et lite tillegg til: 20/7-1732 har en Ragnild Justavisdatter og Hans Andersen fra Christiania datteren Olou til dåp i Moss. Har ingen anelse om Ragnild er i slekt med noen av de andre nevnt her, men hvem vet? kanskje verdt å undersøke for noen. Terje P-D, Norsk slektshistorisk forening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Terje, for interessante kildeoppslag nok en gang. Det har åpenbart vært flere Gustav'er i Moss nokså samtidig. Jeg kan ikke umiddelbart plassere de du nevner, rent bortsett fra at den Justaves Justavesen som var kausjonist i 1737 antakelig er identisk med den Gustavus Gustavusen som bl.a. er nevnt i innlegg 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.