Gå til innhold
Arkivverket

[#22065] Født i Oslo 4. januar 1919 (Døpt i Gamlebyen??)


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Jeg håper noen klarer å finne frem til Laila Irene, født 4. januar 1919. Hun døde 27. desember 2002 og ble gravlagt i Gamlebyen (etternavnet var da Nordahl).Moren ble også gravlagt der, så jeg vil anta at familien har bodd der hele tiden, men dette vet jeg ikke sikkert.Jeg mener foreldrene var gift da Laila ble født, men jeg vet ikke mer om faren enn at han het Slang (Arntsen?) Håper noen kan hjelpe med flere opplysninger. Opplysninger om moren har jeg. Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om hun er døpt i Oslo (Gamlebyen) menighet, er hverken kirkebøker eller fødselsregistre filmet for 1919 om jeg er oppdatert. Den aktuelle kirkebok er muligens innlevert til Riksarkivet, men jeg hadde første kontaktet 'felleskontoret' for Vålerenga og Gamlebyen menigheter - de bør kunne hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Tipset her er Statistisk sentralbyrå, folkemengdens bevevegelse, Riksarkivet. Fra 1904 finnes det fødsels- vielses og begravelseslister for hele landet, avskrift av kirkeboka. Finnes på Riksarkivet, pakkesaker. Egne protokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Nina Stenvall

Takk for tips... Ang. ”saken over” har jeg nye spørsmål... Lailas besteforeldre bodde i Vibes gt. 13 i 1900, da Lailas mor, Astrid Joubertine Dahlgren ble født, 2. august 1900. Er det Fagerborg menighet? Astrids datter, Laila, ble altså født 4. januar 1919, så jeg vil anta at Astrid giftet seg kanskje året før? Jeg skulle gjerne funnet frem til det ekteskapet. Og jeg tror ikke ektefellen het Slang (som tidligere antydet), men Fridtjof K Hansen, f. 24.10.1899, d. 12.03.1963 (Astrid og Fridtjof ble begravet i Gamlebyen).Alle opplysninger om familien mottas med takk..Rent praktisk – hvordan går jeg frem for å bruke opplysningene om ”Folkemengdens bevegelse” fra Statistisk sentralbyrå? Hva tar jeg utgangspunkt i hvis jeg ikke vet hvilken menighet jeg skal lete i?? Og er dette materiale som må bestilles på forhånd?Nina S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei NinaArkivmateriale for 'Folkemengdens bevegelse' fra Statistisk sentralbyrå ligger arkivert på Riksarkivet. Er du der i åpningstida (nå på sommer'n åpent til klokka 17.45 på hverdagene og....hmmm jeg husker dessverre ikke i farta åssen åpningstida er på lørdager) kan du bestille det du trenger av arkivmateriale før halv tre på ettermiddagen og få det opp i løpet av 15-20 minutter. I ditt tilfelle må du bestille opp pakka inneholdende fødte 'pikebarn' i 1919. Da vil du få opp de 'pikebarna' (enkelte ganger ligger begge kjønn i samme pakke) som ble registrert fødte i 1919 (og noen ganger også født tidligere enn 1919). Om du ikke er sikker på hvilken menighet Laila ble født i og tilhørte så må du nok bare begynne å gå igjennom en menighet og fortsette til du finner det du leiter etter. Du kan jo være uheldig å ikke finne henne i listene av diverse årsaker men de aller fleste er registrerte der og 'Folkemengdens bevegelse' er derfor et veldig bra utgangspunkt om man ikke veit hvilken menighet folk tilhørte.Lykke til... Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk for svar, Mette! Jeg får prøve å få tatt en Oslotur med det første og bli kjent med dette materialet. Og kanskje jeg er heldig og finner noe.. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.