Gå til innhold
Arkivverket

[#22066] Adam Thiele (f.ca.1680), - Kongsberg og Årdal

Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Adam Thiele vokste opp på Kongsberg og arbeidet ved sølvverket der i alle fall fra år 1700. Etter noen år ved det Gothalfske Kobberverk på Grorud og en kort tid i København ble han ansatt som smelter ved Årdal Kobberverk i Sogn i 1709. Der ble han i om lag 25 år, men deretter forsvinner han og familien hans nesten sporløst.Kona til Adam het Margrete, men noe mer om henne vet jeg ikke. De fikk i alle fall disse sju barna: - 1. Jørgen (Fredrik?), f. ca. 1710. - 2. Dorethe Marie, f. 1716. - 3. Maren, f. 1718. - 4. Maren Marie, f. 1720. - 5. Henrik, f. 1723. - 6. Anna Cathrine, f. 1727. - 7. Anne Marie, f. 1732. Av disse er det bare én jeg kjenner skjebnen til:Jørgen Adamsen Thiele er trolig identisk med den 'Jørgen Thile' som var kirketjener ved Domkirken i Bergen fra ca. 1734. Han giftet seg med enka etter sin forgjenger, Guri Knutsdatter, og med henne fikk han datteren Margrete. Hun har en stor etterslekt.Jeg er interessert i alle opplysninger som kan kaste mer lys over denne familiens skjebne. Hvor ble det av Adam Thiele og kona etter 1734 og hvordan gikk det med sønnen Henrik og hans fem søstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.