Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#22116] Fotograf J. M. Wiig -- Levanger

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

I boka 'Kirkegaten i Levanger' (Levanger Museum 1988) står å lese:'Negativsamlingene til noen av de mest kjente fotografene er etter det vi vet ødelagt eller forsvunnet, og må anses som tapt. I første rekke dreier det seg om Hans Danielsen og Johan M. Wiig'.Johan M. Wiig (1843-1918) drev først egen forretning i Vardø. Startet i Levanger i 1883, og drev der til 1899, da Sverre Bjerkan overtok drifta.Arkivet etter Sverre Bjerkan (og hans sønn, som også var fotograf) er derimot bevart ved Levanger Museum - 60.000 plater og filmer, mye godt journalført.Mvh Arne Langås

Gjest Guttorm Flygel

Min oldefar levde til 1918. Han var født i Snåsa, men de var bosatt i Tjeldsund i Nordland. Da min oldemor ble fotografert av J. M. Wiig var de sikkert på besøk hos min oldefars familie i Snåsa og tok turen innom Levanger for fotografering. Det kan jo hende at de også var på besøk i Snåsa seinere også, og var innom på nytt i Levanger for å bli fotografert. Skal skrive til Levanger museum for å høre om der kan finnes noe i arkivet etter Sverre Bjerkan. Takk for tipset! Mvh Guttorm.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.