Gå til innhold
Arkivverket

[#22126] Lars Halvorsen (Røstad) i Ørland, Sør-Trøndelag. 1755-1833

Gjest Alexander Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Alexander Lange

Jeg finner motstridende opplysninger om ovennevnte person. Datteren Anne blir døpt 21. april 1799, og foreldre er da Karen Sivertsdatter og Lars Halvorsen Røstad. Kilde: Ørland Kirkebok 1799.Men i FT 1801, på gården Røstad, er Lars registrert gift med Karen Brynjulfsdatter. I tillegg har han to døtre med navn Anne, men disse er registrert som 5 og 19 år gamle. Han er imidlertid registrert med en datter Karen, som er 2 år gammel. Se LenkeDet er altså to problemer: 1. Er folketellingen eller kirkeboka feilinformert om hvem som er far til Karen? 2. Hvorfor står ikke Anne registrert med riktig alder i FT 1801? Noen som kjenner til disse eller kan bidra til å kaste lys over dette?Takknemlig for all hjelp!Mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

I Ørlandsboka bind 3 side 396 finner jeg under Geilvollen løpenr. 181, Røstad: Lars Halvorsen kom fra Hovin i Gauldalen med kona Karen Brynjulfsdatter (eller Brynildsdatter). Han bygde opp garden og var bruker der fra 1794. De hadde 7 barn:1. Anne2. Halvor f. 1785, ble leilending på Hårberg.3. Gjertrud, gift med Elias Eriksen Sanden på Val4. Marit f. 1793, gift med Jon Fredriksen på Aune.5. Ane gift med Jon Eriksen fra Mælum 6. Karen f. 24.3.1796, gift med Andreas Sivertsen Eidsaune7. Ane f. 15.4.1799, gift med Peder Jørgensen.Karen døde i 1821, og Lars giftet seg 2.g. med Marit Hemmingsdatter og fikk 4 barn. Lars døde i 1833. Det står mye mer og jeg kan gjerne sende det over hvis du er int.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Tusen takk for svar! Og ja, jeg ville vært veldig takknemlig hvis du kunne sendt det over til meg. Mail: alexslekt(a)yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.