Gå til innhold
Arkivverket

[#22151] Hjelp til oppslag i Bygdebøker for Risør.

Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har vet dessverre ikke om det kan være aktuelle sjømannsruller ved Statsarkivet i Kristiansand.Bakerst i den første kirkeboka for Søndeled (som er nærmest identisk med den tilsvarende for Risør) er det en oversikt over hvike gårder som hører inn under 'Søetaten', og der er bl.a. gården Randvik nevnt - uten at jeg kan si noe nærmere om hvilken betydning det eventuelt måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole V®aaldsen er jo diskutert i flere debatter her, og jeg har ikke nå helt oversikten. Har du funnet kirkebokdokumentasjonen for trolovelsen og/eller vielsen mellom Ole V. og Gjertrud Pedersdtr., Gunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette har jeg kopier av fra kirkebøker. Pussig nå forsvant et av mine innlegg . Vi svarte nok samtidig. ( Pluss bibelopptegnelser skrevet av min oldefar Hans Peder Olsen.)Han skriver navnet VOLDSEN.Her er vielsen igjen: 3 feb 1811 blev martos Ole Vaaldsen coppuleret i kirken til Pigen Gjertrud Christine Peersdatter . Forlovere , Matros Fredrik Olsen og Matros Hans Larsen , betalt til kirken.Hans Larsen er halvbror til Gjertrud .Her er Fredrik Olsen funnet i Staven , Mor Fredrikke Fredriksdatter g. 2 gang med Bødker Knud Johansen 1789 i Staven. Flere sønner fra 1. ekteskap bor sammen med mor og stefar i Fredriksvern i 1801. sønnene er matroser. Om det er noen nær forbindelse til Ole Voldsen har jeg ikke greid å finne . Får saumfare gamle papirer igjen.Jeg har fått noen svar fra Riksarkivet i Oslo. De har ikke funnet Ole Voldsen i ruller til nå.Takk igjen for interessen. Det har blitt mange innspill og spor å følge i debatter før. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har vi Fredrik Olsen og stefar Knud Johansen , bødker nevnt som fadder og Fredrik Olsen, både forlover og fadder.LenkeKunne vært et bra spor, men her har jeg ikke greid å følge sammenhengen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg husker jo igjen en del tidligere hypoteser etter å ha sett gjennom den tillenkede debatten. Med fare for å rote det hele til kan det jo likevel være litt artig å spekulere litt rundt et mulig oppkallingssystem her.Ole Voldsen og Gjertrud Pedersdtr. hadde altså tre kjente barn: Marie Christine, Anne Margrethe og Hans Peder. Sistnevntes dobbeltnavn inneholder altså en oppkalling etter morfaren (Peder). Det mest logiske, siden det ser ut til at han er eneste sønn, ville jo være at det andre navnet er oppkalling etter farfaren. I så fall kan ikke Voldsen være et patronym, siden farfaren da må ha hett Hans (Hans Voldsen?). Følger vi en slik oppkallingslogikk videre bør Marie Christine (det ene eller begge navnene) være oppkalling etter farmora, mens Anne Margrethe bør ha fått sitt/sine navn etter mormora.Men - altså: Dette blir muligens mer forvirrende enn avklarende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg har lekt mye med de samme tankene på oppkalling, men har ikke funnet noen som passer helt i sammenheng her heller.Får nok fortsatte å spekulere. Det var plutselig en som tok opp det gamle tema for meg, så da må jeg bare glede meg over at noen løfter dette fram igjen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Først en stor takk til Kjell Eidet som har sendt meg kopier fra mange sider i Søndeled Gårdshistoreie, Ytre Søndeled , Søndeled IV, og Søndeled III. Pluss Sannidal og Skåtøy, ei Bygdebok. Her var svært mye interessant lesestoff om slekta til Ole Vroldsen som var 17 år i 1801, innrullert.Han er fortsatt en kandidat til min lenge ettersøkte tipp-oldefar Ole død i Fredriksværn i 1832. Jeg starter et nytt tema om denne kandidaten.Fikk også opplyst at disse bygdebøkene er fortsatt til salgs i bokhandel i Risør.Avslutter dette tema og starter et nytt.Takk til alle som har hjulpet meg med dette. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.