Gå til innhold
Arkivverket

[#22156] Hans Michael Dahl, f. 26.08.1848 i Lyngen (Lyngseidet), Emigrerte til USA 1880.


Gjest Ragnar Volden
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Eneste Hans Dahl jeg finner i 1910 :Hans Dahl, 60 år i Cook Co. 28-WD Chicago. F. 1849. T624-Roll:273, Part:2, Page :237. Mulig ham, men finner ingen i 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Den Hans du fant Hans, immigrerte i 1875, men, han var sailor han og.Magefølelsen sier at dette er feil HansVi skal huske på at det kan ha vært like naturlig for Hans M. å kalle seg Michael, et navn som klinger flott på amerikansk.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Så ikke emigrasjonsdatoen, enig, er nok ikke han. Sjekket det som fantes med Dahl som etternavn, men fant ingen Michael. Begynner å lure på om han døde tidlig eller dro til Canada siden det ikke finnes tilslag noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Volden

Hei Hans og Laila ! Er imponert og takknemlig for innsatsen dokkers og håper fremdeles på et resultat. Laila, dette med sjømann bør vi antagelig glemme. Hans var sønn på et mindre gårdsbruk med fiske i Lyngenfjorden som attåtnæring.Ved folketellingen i 1865 hjelper han 'faderen med fiskeri' og i 1875 står det 'Hjælper faderen'. Hans, denne Hans i Chicago passer jo på alderen.Har dere funnet ham i skipslistene? Her kan jo ligge en feil ! Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har ikke sjekket emigrasjonslister. Problemet er at det ikke dukker opp noen Hans M. eller Michael Dahl i folketellingene som passer med alder unttatt denne i Chicago 1910 men immigrasjonsdato stemmer ikke ifølge Laila. Heller til at han døde et eller annet sted eller dro til Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Eller at han endret navnet sitt til f.eks. Dale eller Dahle... eller....Sjekk skifter etter foreldrene, har du gjort det, Ragnar????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Volden

Hans! Chicago. Noe sa pling oppe i hodet. I 1990 mottok jeg et bilde av vår etterlyste Hans fra en av hans slektninger på Lyngseidet. Et klart og fint bilde viser en beskjegget 'ung' mann på ca. 40 år. Fotografens navn og fulle adresse i Chicago fremgår tydelig. Og mest interessant: Årstallet 1888 er stemplet inn under bildet.Hans var da 40 år. Med håndskrift har en slektning skrevet Hans Dahl. Kan immigrasjonstallet 1875 være galt ? Flere censusser i Illinois ? Ragnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ragnar, har du sjekket skifter etter foreldrene???? Dette kan gi deg svar på hvor han var i UsA, dersom de døde etter at han dro!'Chicago-pling' - det hjalp ikke noe... jeg har gått gjennom alle Hans Dahl som er indexert i Illinois i 1900, og ingen av dem er din. Han kan selvsagt være død før denne...Du kan selv lete i death- og marriage-indexer i Illinois, se nede på siden her, nyttige lenker.Det kan også være at Hans bare var på besøk i Chicago... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Volden

Laila! Utskrift av skiftene skal jeg skaffe. God ide! Faren døde noen måneder før Hans reiste, mens moren døde ca 3 år etter. At Hans skiftet etternavn har jeg liten sans for, men at han byttet fornavn tii Michael er mere nærliggende. Hans var sikkert ingen riking. Først billetten over, dernest en lang reise nordover. Han kan umulig ha reist langt for å bli fotografert i Chicago i 1888. Slektninger på hjemstedet mente at Hans giftet seg. Kan ikke bekreftes. Ragnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Cook County og Chicago er problematisk fordi mye av materialet de har er ødelagt av flom, de har vært lagret underjordisk i byen. Dette gjelder fødsler, død, ekteskap m.m., Census 1900 er vel da kanskje heller ikke fulstendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det har jeg aldri lest noe sted, at den er ufullstendig. Census 1900 mener jeg. Denne ble ikke oppbevart lokalt i Chicago, den ble oppbevart sentralt, dette var nemlig en Federal ikke Statlig census. Dersom en så stor bys census hadde vært ukomplett, hadde det nok vært nevnt.....Nesten hele 1890-censusen er borte - fordi den ble oppbevart samlet i Commerce Department in Washington, DC som brant 10 januar 1921.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Volden

Hei Laila og Hans. Menominee. Dette er mer spennende enn James Bond! Mens vi tumler videre på Chicago-sporet og venter på skifteutskrifter,foreslår jeg at vi går tilbake til stedet min Hans har oppgitt som endepunkt for reisen. Der bodde kanskje en fjern slektning elller kjente fra miljøet hjemme.Med båt til Chicago er det ca 50 norske mil. Ligger stedet i staten WI. Jeg skal jakte på andre fra hjemstedet som kan ha reist foran. Ragnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Vell, i can read about 3 or 4 words of Norsk, including 'feil' and 'ikke'. ..i guess 'problemet' means 'problem' in English??!! This Hans is listed in the pre-1916 data base: d 3/22/1913, age 63, doc# 4017; i will lookup this week(if you like); but his being in the US for 35 years or so and his speaking English does suggest this Hans is not the right one. Roger. (The cert will have an address and informant info which might link him to the 1910 census) (and for a 'fee', Vesterheim in Madison, WI will search their large collections of Norski material)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Menomonie ligger vest for Eau Claire og interstate 94 går tvers igjennom. Men , det er jo noe som heter Menomonee Falls i utkanten av Milwaukee. Derfra er det 95 miles til Chicago. Så spørs det da hvilhet sted, skal se om jeg har kirkebøker derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg går ut fra at du mener Menomonie I Wisc. når du skriver det i innlegg (1) Ragnar; slik at vi ikke behøver å lete i Michigan eller andre steder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ragnar, kan du scanne det fotoet og sende meg, hvis fotografadressen er på baksiden trenger jeg også det. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Og om vi for moro skyld leter etter nordmenn i Menomoie, Wisc i 1920 finner vi en Dahl, Aug t 67 1852 Norway White Menomonie, Dunn, Wisconsin. (uten at jeg på noen som helst måte kan linke han opp mot Hans.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det ER mange Dahl i Dunn County i 1900 f. i Norge ,men ingen Michael og kun en Hans men han er 12 år og f. i WI. Må nok lete et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Volden

Menomonee, Jeg har kopi av originale håndskrevne skipslister hentet fra Statsarkivet i Tromsø.Der står Menomonee Wisc. I emigrasjonslisten fra PC står Menomonie Wisc. Stedet på grensen mellom Wisc. og Mich. er på PC-kart skrevet Menominee.Dette kan vel ikke være samme sted. Beklager tidligere unøyaktighet. Hans, du foreslår et sted nær Milwaukee. Scanner har jeg ikke, men fotografen heter Anton Rohde og adressen er 90 West Ohio St. Chicago. Ragnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg kan fortsatt ikke se annet enn at reisemålet var Menomonie Wisc. som også Laila påpeker i (25)Av 269 personer over Trondheim fra (inneholder LYNG) var det kun en som hadde dette som reisemål; nemlig vår kjære Hans.Dette er neppe riktig - en eller annen bekjent var der allerede.At han VAR der (en tid) er vel rimelig sikkert.Den mannen Hans fant i 1910 i Chicago festet jeg meg også ved. Er dere (Hans & Laila) helt sikre på at han må utelukkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

OBS! Ragnar, dersom du vil ha disse filene, så lagre dem på din egen maskin, jeg sletter dem igjen når vi har jobba oss videre.Hans i Chicago ligger nå her. [url="http://www.lailas.net/lookup/hana_dahl_1910.bmp>http://www.lailas.net/lookup/hana_dahl_1910.bmpfila er på over 3 mb, så den som vil se får ha stor tålmodighet, jeg har ikke tid til å gjøre noe med den.Denne hans har altså både feil alder (men, bare ett par år) og 5 år feil immmigrasjonsår. Hans er imidlertid gift for andre gang, og hos ham bor en stedatter og en stedatterdatter..... som forøvrig også heter Dahl... disse er ste/ til Head som er Hans, ellers kunne datteren jo ha vært Hans' fra første ekteskap. Når jeg ser nøyere på census skjemaet ser det faktisk ut som Hans var Tailor og ikke Sailor. Hans hadde vært i dette ekteskapet med Augusta i 26 år, altså at de giftet seg ca 1884. Stedatteren, som er 36 år, ser f. i Illinois ca 1874. Så, det kan tyde på at denne Hans har vært bosatt i Illinois lenge.Jeg har igjen gått gjennom alle Hans Dahl i 1900, inn på hver enkelt census-form, men ingen Hans Dahl passer med denne der. Selvsagt kan indexeringen være på bærtur...Jeg fant også enken Augusta Dahl i 1920, med sin datter og datterdatter, her har de et annet etternavn. Census kan sees her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Volden

Laila! Takk for imponerende innlegg og for dine 2 adresser. Augusta-adressen lot seg lagre, men ikke Hans-adressen. Antatt feil: Istedenfor Hans står det 'Hana'.Jeg skal gå nøyere gjennom dine innspill. Men skal vi først samle oss om geografien: Hvor hadde Hans tenkt seg? Påstand: Han skulle ikke til Menominee i nordøst mellom Wisc. og Mich. Vest i Wisc. like ved Eau Claire finnes Menomonie som skrives presis som i emigrasjonstabellen på PC. Hans, du bringer på bane Menomonee Falls like nordvest for Mildwaukee. Stavemåten er identisk med den vi finner i originale skipspapirer, se mitt tidligere innlegg. Mye taler for at det var hit han skulle. Dessuten var det som du nevner,Hans, begrenset avstand til Chicago og fotografen. Det var viktig å sende foto hjem til Lyngseidet. Hans kommer du inn med kommentar? Hvor stort er stedet? Hvilke spor kan vi lete etter ? Ragnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

som du selv fant ut: http://www.lailas.net/lookup/hans_dahl_1910.bmp Dersom du leser litt rundt på nettet, er census 1890 brent. Geografi kan du også finne ut på nettet, søk litt på google... det må jeg gjøre :)Du kan f.eks. prøve å finne historielag (historical societies), slektshistorielag (genealogical societies) ... som du og kan søke etter på google.DU må nå få tak i skifter osv hjemme, for i hvertfall finne ut om det står noe der. Husk og at det kan være skifter etter ugifte søsken.Jeg greier ikke å finne ut noe mer enn det som her er funnet. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.