Gå til innhold
Arkivverket

[#22177] Etterkommere Ola Pedersen Østbø og Gunhild Pedersd. Holten - Surnadal


Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Ola Pedersen f. 1786 Surnadal fikk i 1808 datteren Maret med Brit Olsd. Skei f. 1785 Surnadal. Ola giftet seg i 1817 med Gunhild Pedersd. Holten og flyttet visstnok til Averøy. Søker etterkommere dette ekteparet. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hei, John. O.! Etterkommere etter Ola Østbøhaugen og Gunhild Pedersdotter Holten fra Eidet i Surnadal (Østbødalen) finnes på Øver-Myrset i Bådalen på Averøya, og ellers i samme bygda. De fikk seks barn: men bare halvparten vokste opp: a) Berit, f.1817, g.m. Ole Pedersen i Pestua på Mek. Ingen barn. b) Peder, (stor-Pe)f. 1825, g. 1851 m. Ane Maria Ingebrigtsdatter Dyrset, Tøærrishaugen. Etter dei er det ei stor slekt, m.a. skyttarkongen Peder Myrset. c) Peder, (litl-Pe) f. 1828, g. 1853 m. enka Berit Tomasdatter Bjørshol på Myrset, br.nr. 2. Barnlause folk. Peder kom bort på sjøen utafor Stavnesset på veg heim fra Veidholmen i 1862. Hermund Pederson, f. 1798, bror til Ola, flytta også til Myrset og var gift med Marit Eriksdatter Myrset. De hadde sønnen Peder, f. 1824. Han datt utfor ein berghamar under gjæting og slo seg i hel, 11 år gammel. Hermund d. 1857. Mali Pedersdatter, f. 1813, g. m. Ola Isakasen Østbø, gardfolk i Utistua Mogstad, var tippoldemor mi. Ei stor og fin gamamel kiste med speilmonogrammet hennar og årstalet 1807 står hos søstra mi i Todalen, jeg så den sist i går. Ellers har jeg ei datter som har samme namnet som mor til disse karane, Kari Endresdatter Holten. Ho var frå plassen Tverlia under Holten på Eidet. Meir om denne slekta finn du i Averøy Bygdebok, bind 1, side 363 og videre. Dei seks andre binda av Averøyboka har jeg skreve, men berre to er utkomne av dem, det tredje (fjerde) skal komme til hausten. Jeg kan derfor gi deg opplysninger om det meste. Jeg er født i Surnadal, men har bodd her i Eide snart 50 år. Er også interessert i dattera som Ola hadde før ekteskapet. Hilsen Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Takker for opplysningene, traff tydeligvis rett mann. Brit var datter til Ola Tøllevsen på Berahaugen(Sommerro), datteren Maret ble gift i Rindal med Jon Bendiksen Bjørnås og har etterslekt også i Trondheimsområdet ( min svigermors familie - Skjølsvoll). Hvis du vil ha detaljert oversikt etterkommere må jeg vel helst ha E-postadresse. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Etter Jo Bendiksen Bjørnås som Marit giftet seg med i 1828 giftet hun seg 2. gang med Greus Olsen Røv i 1833 i Surnadal.Greus og Maret fikk minst 5 barn på Svean: Jo f.1833 Ola f.1836 Gjertrud f.1838 Ola f.1844 Nils f.1845Jo Greusen Svean fikk en uekte datter, Rannei f. 1861, med Gjertrud Knutsdtr. Fiske f. 1836Iflg. Heimar i Surnadal s.76-78, 250.Rannei er min tipp-oldemor.Mvh. Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.