Gå til innhold
Arkivverket

[#22331] Bygdebok for Hof i Hedmark? Opplysninger om Agnethe Eriksdatter?


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Kompelien

Dette må være den Johanes Knudsen Mellemsmoen, ungkar og 24 år som 05.01.1836 blir gift med Anne Arnesdatter, pige og 22 år fra Stræthamren (dvs. Stræthammeren i Våler). Brudgommens far er Knud Hermandsen og bruras far er Arne Hansen.Jeg finner ikke dåp på Johannes i Hof prestegjeld. Faren Knud Hermandsen Biertnæs (Bjertnes) ble gift 26.12.1803 med Maren Johannesdatter Flisnes.Paret har bare et barn døpt i Hof - en sønn Ole født 1807 Sletdalen. Knud Hermandsen og familie nevnt på Slotsvik (side 216 i Hof BB bind 2), men bygdebokforfatteren nevner barna bare med ca. årstall for fødsel, og har tydeligvis problemer med full oversikt over familien. Men Johannes er ikke nevnt blant barna. Likevel ser det ut som opplysningen om faren (ved vielse) kan stemme. Mora var jo ei Johannesdatter, og det passer da godt med en sønn Johannes.Anne Arnesdatter døpt 03.10.1813 med foreldre Arne Hansen og Mari Johansdatter Hammeren (som igjen er det samme som Stræthammeren i Våler).Knut Hermandsen døde som husmann på Slotsvik 29.01.1837 - 62 år gammel.Jeg vet ikke nøyaktig hvor Mellemmoen er, men regner med det må dreie seg om en husmannsplass ved garden Mellem/Mellom i Åsnes. Kanskje det kan stå noe i Åsnes Bygdebok - Åsnesboka i to bind skrevet av Magne Skrede.Forøvrig er det ei Maren Johannesdatter Dalen som får et barn Maren Taraldsdatter utenfor ekteskap i 1799 med Tarald Halvorsen Kjølen, Åsnes. Det kan være samme Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Maren Taraldsdatter født utenfor ekteskap 1799 er nok den Marthe Taraldsdatter Sletdalen som døde 26.03.1801, to år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Arild! Tusen takk for svaret ditt. Fra Familysearch har jeg som Eberhardt's far:Johannes Knudsen, F. 11.nov 1812 på Mellemmoen - Hof. Gift 5.jan 1836. Død 18 des 1897.Eberhardt's farfar:Kund (må være Knud) Hermansen Eberhardt's mor:Anne Arnesen, Døpt 30 okt 1813, Straethammeren, Waaler Eberhardt's morfar:Arne HansenEberhardt's mormor:Maria JohansenAlt dette passer jo ganske bra med det du hadde. Har du alt fra Hof bygdebok, eller har du også annen kilde?Takk for alle sporene, jeg skal bla gjennom den bygdeboka jeg har og se etter de andre gårdsnavnene.- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

På spørsmål om hvor Mellommoen er, er jeg enig med Arild, sansynligvis i Åsnes. Men det spiller liten rolle for kirkebøker så langt tilbake i og med at Våler, Åsnes og Hof var et kirkesogn, nemlig Hof på den tida.Jeg har gått gjennom bygdebøkene for Åsnes som er av en helt annen kvalitet enn Hofbøkene. Det er nevnt Mellommoen flere steder, men ingen Johannes Knudsen eller Knud Hermansen det jeg kan finne. Den eiendommen som peker seg ut, er gnr. 121 bnr. 3. Denne eiendommen lå tidligere under Løfsgård gnr 112.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Sverre! Jeg har hatt en bygdbok for Åsnes til hjemlån sist sommer. Til tross for at den var skrevet i 1957, tror jeg, hadde den ikke med min far født i 1935 og et par andre søsken manglet også. Så Hofboka var noe annet slik sett.Når du sier peker seg ut, mener du da at gnr.121 bnr. 3 kan være Mellemmoen, eller at det peker seg ut som mulig bosted for Johannes Knudsen?Tusen takk for hjelpen!- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Mine opplysninger er fra kirkeboka.Johannes Knutsen er ikke ført som døpt i Hof. Opplysningen om fødselsdato og sted regner jeg med er fra dødsinnførselen som jeg ikke har tilgang til.Det er merkelig mange opplysninger som mangler på denne familien (bl. a. konfirmasjon i tillegg til dåp). Visstnok er det en del mangler i kirkeboka, men det virker usannsynlig at mange opplysninger skal ha blitt uteglemt på samme familie.En mulighet er at familien til Knut Hermansen har flyttet en del, og muligens bodd i nabokommunen Grue eller et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Ja, alt er jo mulig, jeg har ingen opplysninger om disse fra før. Jeg er litt usikker på hvordan jeg går videre på Johannes Knudsen.Skal forhøre meg hos en onkel, om han kan ha opplysninger han ikke har tenkt over.Tusen takk for all hjelp jeg har fått!- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.