Gå til innhold
Arkivverket

[#22442] Tomas Asgrimson Hagen f.1602/Barbro Persdtr. Hol i Buskerud


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på Tomas Asgrimson Hagen født ca 1602 i Hol, og hans kone Barbro Persdatter. Vet at Tomas sin far var Asgrim Person Seim født ca 1560 og farfar var Per eller Peder Seim født ca 1525. Hvem var disse to gift med. Tomas Asgrimson skal ifølge opplysninger i bind 7 av 'Folk og fortid i Hol' være av Ruefolket i Holet, men det må vel være på hans mors eller farmors side?Søker også aner Barbro Persdatter som var gift med Tomas. De hadde sønnen Johannes Tomasson Hagen født ca 1648, og som var gift med Ingebjørg Knutsdatter Åker. Hadde de flere barn enn Johannes? Han er selvfølgelig den jeg skal videre på.Jeg har hatt bind 5,6 og 7 av 'Folk og fortid i Hol' uten å finne noe mer om disse, og jeg får ikke fjernlånt flere bind av bygdeboka før til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei!Har funnet en adresse som har flere aktuelle greiner fra hallingdal...Lenkebla denneName: Per Tomasson HAGEN Given Name: Per Tomasson Surname: Hagen Sex: M Birth: Ca. 1660Father: Tomas Asgrimson HAGEN b: 1602 Mother: Barbro Persdtr. UNKNOWNMarriage 1 Birgit Olsdtr. nordre NESTEGARD Children Barbo Persdtr. HOLS-HAGEN b: Ca. 1696 Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Konene til Per Seim og Asgrim Person Seim er ukjende. Det er óg ukjent kvar Barbro Persdtr. kom frå. Tomas Asgrimson Hagen og Barbro Persdtr. sine born:1. Johannes Tomasson, f. 1648.2. Ola Tomasson, han var i Løyte 1697.3. Mari Tomasdtr, f. sa. 16604. Per Tomasson, f. ca. 1660.Per Tomasson Hagen var 1. g. gift med Birgit Olsdtr. Nestegard, 2. g. gift med Ambjørg Aslesdtr. Strand, (frå Ål), skft. 3/4-1711. Born med 1. kona:1. Arne Person Hagen, f. ca. 1695 - han som i eit gjestebod i Larsgard i 1724 var i strid med Levord nordre Sindrol, og vart stukken ned av han i vegen sør ved Villand.2. Barbro Persdtr., gift med Lars Hallsteinsggard, Hovet - Hagen. Med 2. kona, Ambjørg Aslesdtr., hadde Per ingen born.Jørgen Moe har i diktet 'Fanitullen' etter den kjende slåtten lagt hendinga til 'Hemsedal etsteds'. Det skal vera dette gjestebodet på Larsgard i Hovet der Arne Person Hagen vart drepen som er den staden dette hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.