Gå til innhold
Arkivverket

[#22448] Anne Helvig Hansdtr. (Hedrum/Larvik)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Takk igjen. Jo, jeg ser at Søren Evensen og Helene Maria Fredriksdatter står oppført med følgende barn (Bjørndal, Nøtterøy): Even, Hans, Ola, Inger Maria, Anne Maria. Inger Maria kommer da i tillegg til de av barna jeg har ramset opp i innlegg 120. Ellers ser jeg at Søren Evensen, etter å ha giftet seg med enka etter Anun Anderssøn Bjørndal, Alet Olsdtr. Horperød (f. i Snipetorp 1769), også fikk sønnen Henrik Matias (f. 1812).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de nye opplysningene kan vi slutte oss til at Søren Evensen må ha giftet seg på Nøtterøy mellom 1809 og 1812. Det betyr at Helene Maria Fredriksdatter må ha avgått ved døden en gang mellom 1801 (hun lever ved folketellingen) og ca. 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kommer Statsarkivet Kongsberg litt i forkjøpet:Sandar mini 3 1789-1814, fol. 234b:[Trolovet] Den 6. Maÿ [1810]Smed Jahn Pettersen HagenæsP. Ane Helvig Hansdatter Fæevan(g)Kaut: Per Jahnsen Trolsaas [dvs Trollsås i Kodal], Simon Kristophersen Lÿstre [dvs Ljøsterød i Kodal]Viede den 7. JuliiVidner: Peder Jahnsen Lundebÿe [dvs Lundeby i Sandar], Anders Jversen hamersmed } og konerDatoene var altså ikke helt de samme som tidligere oppgitt, men det er jo uvesentlig i sammenhengen. Presten håndskrift kreves det litt tid å sette seg inn i, men jeg mener å kunne gå god for denne tolkningen. Når jeg har satt g'en i 'Fæevang' i parentes, er det fordi jeg ikke kan se noen løkke ned 'i kjelleren' (som det het på barneskolen), men de første bokstavene er klare, så det kan knapt forstås annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser jeg også at det må være 'min' Anne Helvig Hansdtr. som er tjenestejente på Lundebye i Sandar i 1801 (se lenke til innl. 50, der jeg feilaktig i farten har skrevet Sande). Bonden der, 'Peder Johnsen', må være identisk med vitnet Peder Jahnsen Lundebÿe (som på tross av navnet ikke kan være Jahn Pettersens far).Så var det å kaste seg over denne svenske smeden igjen, da. Foreløpig er jeg imidlertid svært fornøyd med å kunne tilføye en hel Vestfold-grein til slektstreet mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette svaret fra Kristian var flott. Godt å få hjelp av en ekspert på lokale kirkebøker fra området.Takk for en spennende debatt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Jfr. innlegg 121, Anne Marie Sørensdatter, gift Stokke/Andebu.Datter av Søren Halvorsen, Løken, Stokke: http://www.vestfold-slekt.net/stokke/bygdebok/Gift 19.10.1826 i Stokke med Henrik Jensen, Berge, Kodal, Andebu. (Stokke 1815-1843 Mikrofilm PF 51)Deres barn iflg. Andebu bygdebok bind III: Jens 1829, Idde Sofie 1831, Inger Marie 1834, Hans Mathias 1837.Henrik Jensen døde 1838 og Anne Marie 1864, antagelig på Berge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, Solveig, da er denne Anne Marie Sørensdatter ute av bildet i alle fall.Har lett etter de gårdene som var nevnt ved Vielsen som Kristian fant.Både Trollaas og Lystrød ligger i Andeboe. I 1801 finner jeg ingen av de nevnte karene her, men de kan godt ha bodd her i 1810, likevel.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av kopien fra Sandar bygdebok, som du har vært så vennlig å sende meg, Gunn, at Peder Jahnsen Lundebÿe (vitne ved vielsen) og Per Jahnsen Trollsaas (kausjonist ved trolovelsen) nok er samme person. I presentasjonen av Lundebye-gården står det nemløig følgende i bygdeboka: 'Per Janssøn (...) var født 1765 paa Trolsaas i Kodal og egtet 1795 Anne Maria Torsdatter Mellem-Sem. Per eide en tid jord i Kodal (Trolsaas og Bommerhus). Først aaret før sin død kjøpte han av staten det beneficerte smørpund i Lundebye, pris 600 spd.' (s. 295).Det er ellers litt snålt med den dobbelte bevitnelsen (først ved trolovelsen, så ved vielsen), der noen av vitnene altså er til stede begge ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at noen av vitnene slektsmessig kan kobles til Jahn Pettersen. Det styrker antakelsen av at han kom utenfra (han skal altså ha vært svenske). Jeg kan heller ikke så langt se at noen av vitnene er slektninger av Anne Helvig. Likevel er det snakk om noen nærstående personer, i og med at hun altså var/hadde vært i tjeneste på Lundebye hos Peder Jahnsen og kona.Mange kirkebøker inneholder fra begynnelsen av 1800-tallet registreringer av tilflyttede og utflyttede. Er det tilfellet med kirkebøkene for Sandar og Hedrum? Jeg tenker selvsagt på om det i så fall kan stå noe der om hvor Jahn Pettersen kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kan ikke huske at det er slike lister i de nevnte kirkebøkene så tidlig, dessverre. Jeg kikket i Riksarkivets katalog også, og det er ikke anmerket noe om flyttelister for den perioden vi er interesserte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen, Kristian. Og takk til alle gode hjelpere i denne debatten (i særdeleshet Kristian, Kjell og Gunn). Jeg ville neppe klart å løse dette alene.Når det gjelder Jahn Pettersens opphav, fortsetter jeg å lete. Jeg finner det mest hensiktsmessig å fortsette den debatten her: Lenke.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Jeg har nå fått svar fra Statsarkivet i Kongsberg, der førstearkivar Knut Skistad i det store og hele bekrefter Kristians tolkning (innlegg 128). Et par mindre uoverensstemmelser skyldes sannsynligvis utydelig skrift i originalen, og det like kan godt være Kristians lesning som Statsarivets som er mest korrekt. Hovedpoenget er at parets identitet er den samme i begge tolkninger. Her er Statsarkivets tekst: 'I kirkebok for Sandar har vi funnet trolovet 6.5.1810 'SmedSvend' John Pettersen Hagenæs og Anne Helvig Hansdatter Fæevang - forlovere Thor Jahnsen Trolsaas og Simon Kristophersen Lystre. I høyre rubrikk i kirkeboka er anført at paret ble viet 7.7. Vitner: Peder Jahnsen Lundebye og Anders Iversen Hammersmed 'og Koner''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Hei OddbjørnHar ikke sett debatten før nå. Søren Evensen og Helene Maria Fredriksdatter var mine tipp-tippoldeforeldre, dvs. min farfars farfars far/mor. Ta gjerne kontakt på tskov krøllalfa frisurf.no.Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Og Helene Maria Fredriksdatter var (gjennom Anne Helvig, som hun fikk 'uægte' med Hans Hansen) min farfars farfars og min farfars farmors (de var søskenbarn) oldemor! Jeg tar kontakt.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå etter hvert fått et ganske godt bilde både av morsslekta og farsslekta til Anne Helvig Hansdatter, og jeg lister opp noen data her. Om noen har kommentarer eller tilføyelser, ville jeg være takknemlig.MORSSLEKTA:Mor: Helene Maria Fredriksdatter S. Fevang, døpt i Sandar 11/5 1761; død mellom 1801 og 1812. G. 1784 m. Søren Evensen Stange.Besteforeldre: Fredrik Olsen S. Fevang (ca. 1732-1804) g. 12/7 1756 m. Boel Børgesdtr. N. Fevang (ca. 1730-1796).Oldeforeldre (farssiden): Ola Hansen S. Fevang (ca. 1705-1770) g. m. Barbro Helgesdtr. (ca. 1694-1783), enke etter Fredrik Nilsen S. fevang. Det er uvisst hvor Ola Hansen kom fra. Barbro kom muligens fra Stokke.Oldeforeldre (morssiden): Børge Nilsen N. fevang (1696-1756) g. 1726 m. Marte Andersdtr. (ca. 1691-1781). Det er uvisst hvor hun kom fra, men Børge var sønn til Nils Børgesen N. Fevang (1667-1718) og Boel Larsdtr. (ca. 1668-1743) fra Tjølling. Nils var igjen sønn til Børge Persen N. Fevang (f. ca 1628) og Barbro Klemmetsdtr. (f. ca 1633). Børge var så sønn til Per Børgesen N. Fevang (f. ca. 1594) og Ragnhild Torsdtr., som senere ble g. m. Anders Fevang. Per Børgesens far var Børge Fevang, nevnt 1593 og 1604).FARSSLEKTA:Far: Hans Hansen Vestre Nes, f. 17/11 1760 og døpt i Sandar 23/11. Død som 29 år gammel ungkar 19/4 1789, begr. i Sandar 26/4.Besteforeldre: Hans Sørensen V. Nes (1732-1805) og Anne Hansdtr. (ca. 1732-1788). Uvisst hvem som var Anne Hansdatters foreldre. Hans Sørensen ble senere g. m. Mari Eriksdtr. (ca. 1765-1833) fra Skjee i Stokke (som igjen som enke først ble g. m. Lars jensen vestre Hvarnes; deretter med Per Hansen Haughem).Oldeforeldre (farssiden): Søæren Hansen V. Nes (ca. 1694-1763) g. 1728 m. Live Mikkelsdtr. (ca. 1699-1780 - d. 4/3, begr. 15/3). Uvisst hvem som var hennes foreldre, men Søren Hansen var sønn til Hans Trulsen V. Nes (ca. 1656-1721) g. 1675 m. Live NNdtr. (ca 1666-1741 - d. 17/3; begr. 22/3). Hans Trulsen skal igjen ha vært sønn til Truls Bjørnum.Kildene har her vesentlig vært Sandar bygdebok (Lorens Berg) og Vestfold-slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med disse oversiktene dine!Her er ekteskapet mellom Søfren Hansen og Live M.LenkeJeg må nok ønske meg den gamle Sandeherredboka til L. Berg i julepresang. Har funnet så mye slekt der jeg også, så den boka er artig å ha. Har sett at den finnes i opptrykk. Håper de fortsatt har den i bokhandlene her i byen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, Gunn.En liten pussighet (kilde: Sandar bygdebok): Ola Hansen S. Fevang (med foreløpig ukjent opprinnelse) ble bruker av den ene delen av S. Fevang da han giftet seg med Barbro Helgesdtr. (som altså tidligere hadde vært g.m. Fredrik Nilsen S. Fevang). I 1747 overtok han den andre delen etter Nils Hansen, som var fra Vestre Nes. Og denne Nils var sønn til Hans Trulsen V. Nes og bror til Søren Nilsen. Sagt på en annen måte: Helene Marie Fredriksdatters farfar overtok en del av Søndre Fevang etter Hans Hansen Vestre Nes' farfars bror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.