Gå til innhold
Arkivverket

[#22448] Anne Helvig Hansdtr. (Hedrum/Larvik)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ekteskapet mellom Ole Hansen og Barbro Helgesdatter på Vesfoldslekt:LenkeI 1730 står det også hvor de oppholder seg både brud og brudgom. Vet ikke om dette kan være et spor til opphavene?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I landsomfattende gårdssøk (ft. 1801) ser jeg at Brønnum ligger i Sandeherred, mens Freberg forekommer både i Sandeherred og i Borre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiBarbro Helgesdatter var fra Søndre Rørkull i Stokke. Se skifter på side 57 og 58 Egil Theies hjemmesider LenkeMulig du må til Stokke for å finne den Ole Hansen også. Det er kort avstand fra Fevang til Stokkemvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, Laila! Dette var avklarende. Dermed kan vi altså slå fast at Barbro Helgesdtr. var datter til Helge Christenssøn Nordre Rørkuld i Stokke (som det var skifte etter 27/6 1741) og hans første hustru, Maren Trondsdtr. Dessuten at hun hadde følgende helsøsken: Lars Helgesen Namløs i Sandeherred og Søren Helgesen - samt følgende halvsøsken: Hans Helgesen, Maren Helgesdtr. og Berthe Helgesdtr. (mor: Maren Sørensdatter). Når det gjelder Barbro Helgesdatters mor, så kan kanskje den oppgitte morbrorens gårdsnavn (Nils Tronsen Møkkenes) fortelle noe om hennes herkomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så ser jeg jo da i bygdeboka for Stokke (utlagt på nettet) at Helge Christenssøns far var Kristen Helgesssøn (f. ca 1614), som var bruker av 1/4-part av Rørkoll (nevnt som bruker 1664-1689) - og at Helge Cristenssøn overtok N. Rørkoll i 1698.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen OddvarMari Sørensdatter var Helge Christensen første hustru og Maren Trondsdatter hans andre.Jeg har også denne Helge blant anene, både gjennom Søren Helgesen og Hans Helgesen. Husker ikke nå i farten om jeg har noe mer på denne Mari Sørensdatter, men jeg tror ikke det. Trenger litt tid til å gå gjennom papirene mine. Så jeg kommer tilbake senere ikveld.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Maren Sørensdatter var nok Helges første hustru.Hun kom fra Skjelbrei i Stokke.Skifte etter hennes far Søren Olssen finner du i Egil Theies hjemmesider.Søren var gift 2 g.,og hans første hustru tror jeg kom fra Svartsrød,Kodal og Andebu nabokommune til Stokke.I bygdeboka for Andebu står det at Barbro Olsdatter f.1632 ble g.med Søren Olssen Skjelbrei.Dette er nok Marens(Mari). foreldreHilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to for korrigeringen av rekkefølgen på Helge Christensens koner - og ellers for de nye opplysningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei;Stokke er område jeg arbeider spesielt med, så jeg vil gjerne få lov til å knytte noen kommentarer til det som har kommet fram i de siste innleggene.Jeg har så langt ikke funnet noe bevis for at Helge Kristensen (ca. 1655-1743) var sønn av Kristen Helgesen (ca. 1614-?), men navn og det faktum at de følger hverandre på samme gård, skulle vel tyde på at det er tilfelle.Når det gjelder hvem som var mor til Helges første hustru, Maren Sørensdatter, er det ikke 100% klart ut fra kildene, men med litt argumentasjon blir det klart: Skiftet etter hennes far, Søren Olsen (ca. 1634-ca. 1715) viser at han var gift to ganger, men bare enken Ingrid Nilsdatter nevnes, og det framgår ikke hvilke av barna som var fra hvilket ekteskap. Skiftet etter den barnløse Lars Olsen (1636-ca. 1676) på Bjørke Søndre i Hedrum (opprinnelig fra Svartsrød i Kodal) viser imidlertid, at hans søster Barbro Olsdatter (1633-?) i 1676 var gift med Søren Skjelbred.Hvilke av Sørens barn var så Barbros? Skiftet nevner (i rekkefølge), avdøde Anders (med barna Mikkel og Barbro), avdøde Jacob (med datteren Berte), 'vår' Maren, Anne, Barbro, Berte og Margrete.Vanlig praksis i skifter var å nevne sønnene fra eldst til yngst, og så døtrene fra eldst til yngst. Hvis vi i tillegg antar at datteren Barbro var oppkalt etter farens første hustru, må Maren være datter av Barbro Olsdatter. Maren kaller jo senere opp Barbro også, så jeg tror saken er klar. (For ordens skyld: På bakgrunn av en del kilder har jeg sortert slik at Anders, Jacob, Maren og Anne var barn av Barbro Olsdatter, mens Barbro, Berte og Margrete var barn Ingrid Nilsdatter.)Det som har vært opplyst i de seneste innleggene, ser derfor ut til å stemme.Til sist klarer jeg ikke å la være å røpe en liten hemmelighet: Søren Olsen Skjelbred var sønn av Ole Sørensen (?-ca. 1651) og Berte Knutsdatter på Nedre Møkkenes (?-etter 1673).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var glimrende, Kristian! Resonnementet ditt høres svært rimelig ut. Jeg går ut fra at den Ole Sørensen du nevner til slutt, er identisk med den Ole bygdeboka presenterer som bruker av Nedre Møkkenes 1642-49?Jeg må ellers få sagt at jeg er svært takknemlig over den gode hjelpen jeg har fått i denne tråden. Min dårlige lokalkunnskap når det gjelder Vestfold er ikke akkurat noen fordel når man er på famlestadiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Barbro Olsdtr. være søster til Mari Olsdtr. - enken etter den Peder Nielsen, Svartsrød i Kodal, som det er dødsskifte etter 18/8 1693 (Egil Theies avskrifter)? I skiftekortteksten nevnes en Oluf Hågensen Svartsrød som Maris far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du har funnet rett Ole på Møkkenes i bygdeboka, Oddbjørn.Skiftet du viser til i 1693, var jeg ikke kjent med, men det er fullstendig innertier. Barbro Olsdatter hadde faktisk ei søster Maren (født 1650), og det er ikke tvil om at det er samme jente. Flere brikker faller på plass for meg med det skiftet, for på bakgrunn av annen informasjon kan jeg da fortelle at Maren Olsdatter døde 1728 på Bruserød under Gjelstad i Skjee sogn i Stokke prestegjeld. Sønnen Oluf/Ole er identisk med Ole Pedersen på Toverød i Skjee, død ca. 1717. Jeg vet ikke om Andebu bygdebok har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiTil siste innlegg av Kristian (164) kan jo vises til skifte etter Oles kone i 1725 (egen avskrift fra mikrofilm, ikke lagt ut):'Toverød, Schee s. 6.12.1725 Sk.pr. 4, Fol. 174 Margrethe Sørensdatter død, g. Lars Andersen, g.1.g. Ole Pedersen Barn: 1. Peder Olsen 16 år. 2. Anne Olsdatter 18 år. 3. Maren Olsdatter 12 år. 4. Sibille Olsdatter 10 år. 5. Edel Olsdatter 9 år. Barnas morbroder Peder Sørensen Løchen. Svend Michelsen Møgenæs barnas søskendbarn? (evt farens?) Nevnt Søren Hansen, Møgenæs, formynder Peder. Mor søskenbarn? Lars Larsen nedre? Løchen. Skifte etter Ole Pedersen 18.11.1720?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Riktig, Egil. Det skiftet var nettopp det jeg tenkte på da henviste til 'annen informasjon'. Den som har gjort avskriften har tydeligvis vært usikker, men skiftet viser entydig at Sven Mikkelsen Møkkenes var farens (altså Ole Pedersens) søskenbarn. Det er det som er avgjørende her.Om Lars Larsen Nedre Løke sier skiftet entydig at han var morens (Margrete Sørensdatters) søskenbarn. Jeg brukte dette skiftet i arbeidet med slekta på Nedre Løke (Gjallarhorn nr. 30).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at bygdeboka for Stokke oppgir at Søren Olsen Skjelbreds 2. hustru, Ingrid Nilsdtr., var datter til Nils Hansen Rømminga (ca. 1611-1690-årene). Det kan ellers se ut til at det var ganske tette slektsforbindelser mellom gårdene i området. En av Ingrid Nilsdatters brødre, Hans Nilsen (ca. 1652-1732), hadde 7 barn i 3 ekteskap. To av dem havnet på Nedre Møkkenes: 1. Mikkel Hansen (1703/1706-1774) er nevnt som bruker av Nedre Møkkenes (bruk 1) ca 1730-1753. Sistnevnte år delte han bruket mellom sønnene Ole og Hans Mikkelssønner. 2. Kristen Hansen (f. 1704) ble gift med Helvig Sørensdtr., datter til Søren Hansen Nedre Møkkenes (1682-1763) og Berte Mikkelsdtr. (1676-1738) på bruk 2. Men alt dette er selvsagt gammelt nytt for dere som arbeider med slekter i Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok etter hvert bli litt mange baller i luften her, men er det noen som har noen teorier om hvor Barbro Helgesdatters ektemann, Ole Hansen Søndre Fevang (ca. 1705-1770), kom fra? Se f.eks. innlegg 148 og 154, samt lenke til vielsen i innlegg 149. Hans adresse ved vielsen i 1730 var Brønnum, men det kan vel ha vært et midlertidig oppholdssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Registreringen på www.vestfold-slekt.net skjønner jeg ikke bæret av. Noe bosted for brud og brudgom oppgis nemlig ikke i Sandar mini 1 1709-1733 (sidetall mangler).Ved vielsen 3. juli 1730 står det 'Ole Hansen og Barbara Helgesdaatter'.Ved trolovelsen 28. april 1730 står det 'Ole Hansen og Barbara Helgesdaatter, Caut: Thor Biønnum og Niels Hansen Fævang'.Det kan vel derfor være grunn til å være litt skeptisk til den aktuelle databasen. Noen kobling til Brønnum og Freberg er det i alle fall ikke grunnlag for. Disse gårdene ligger også på en annen kant av herredet enn Fevang. 'Biønnum' er utvilsomt Bjørnum, Fevangs nabogård, og ikke Brønnum.Ole ser ikke ut til å være bror av forloveren Nils Hansen Fevang, hvis far vi har skifte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei OddvarI min tidligere leting etter Søren Helgesens opphav, har jeg notert meg faddere for to av Ole og Barbros barn:ANNE f. 1734 Maren Tronsdtr. S. Rørkoll, Ingeborg Andersdtr. Klinestad, Nils Hansen Fevang, Hans Torsen Bionnerød, Aache Haralsen FevangANDERS f. 1736 Guri Knutsdtr. Fevang, Ingeborg Andersdtr. ibid, Tor Biönum, Nils Hansen Fevang, Hans Jansen FevangDe giftet seg i 1730 og det kan være flere barn før Anne i 1734, men det har jeg ikke lett etter.Du kan jo kikke litt på disse navnene å se om du kan finne noen forbindelse til Ole Hansen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian.Jeg stusset også over de bostedsopplysningene. Det kan nesten se ut som om det er forlovernes adresser i forvrengt form som er hengt på.Laila.Takk for faddernavnene. Jeg vil se litt nærmere på dem senere i dag. Ellers: Jeg er vant til å bli kalt både Oddvar, Oddvin og Oddleif - så det er helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til Anne som Laila nevner, du finner også Anders dpt av dette foreldreparet, også på Vestfoldslekt:LenkeFlott at flere lokalkjente hjelper deg med kirkebøkene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar i all hast til lenken i Gunns siste innlegg: Trugels Thoersen Biørnumb (40 år i 1664) bør vel være en god kandidat til å være identisk med den Truls Bjørnum som, jf. bygdeboka, skal være far til Hans Trulsen Vestre Nes (f. ca. 1656 - se innlegg 148)? Og karen nevnt over Tru(ge)ls i 1664-manntallet, Thoer Søffrensen Biørnumb (68 år), er vel da hans far igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.