Gå til innhold
Arkivverket

[#22448] Anne Helvig Hansdtr. (Hedrum/Larvik)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Fra Stokke ministerialbok nr. 2 - 1755:Hans Søvrensen Næss av Sande Herred og Anne Hans Daatter copul. d. 18 Junii Sande Kirke.Troel. d. 29de April. Caut.: Ole Anderss Klavenæs av Sande Herred og Niels Thorss Rebsgaard av Hedrum Sogn.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at Niels Thorsen Reppesgaard fra Hedrum både er fadder for Hans Hansen og forlover for foreldrene. Jeg har ellers registrert Anne Hansdtr. Næs som fadder for et av Niels Thorsen Reppesgaards barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Ø. Reppesgaards datter Anna Maria ble døpt i Hedrum 21/5 1769. Blant fadderne: Anna Hansd. Næss.Niels Ø. Reppesgaards sønn Anders ble døpt i Hedrum 6/7 1755. Blant fadderne: Marthe Sørensd. Næss (søster til Hans Sørensen??).Jeg tar også med at da Niels Ø. Reppesgaards sønn Halvor ble døpt 5/8 1751, var en Hans Sørensen Ødegaard fadder.Spørsmål: Kan Niels Reppesgaard ha vært gift med ei søster av Hans Sørensen Nes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant fadderne for Hans Hansen Nes i 1760 finner vi - i tillegg til Niels Thorsen reppesgaard - følgende: Marthe Hoval Klineflads (om jeg leser gårdsnavnet rett), Mari Hansd. Tidsle, Hans Trulss Bøe og Gulik Trulss Bjønum.Kan det tenkes at Mari Hansdtr. Tidsle var søster til Anne Hansdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper at noen fra Hedrum kan hjelpe deg med dette. I 1762-tellingen for Hedrum finner jeg denne Nils Thorsen på Reppesgaard: Lenke Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger inn dåpen til Anders Nilsen Reppesgaard også her: Lenke Nils Thorsen Reppesgard var gift med en Line Sørensedatter , i følge 1762-tellingen. Vet ikke om det kan vøre mulig å finne ut om hun er en søster av Hans Sørensen? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Gunn. Jeg får undersøke om Line Sørensdtr. og Hans Sørensen Nes kan være søsken.Fadderen 'Mari Hansd. Tidsle' er kanskje identisk med den Mari Hansdtr. som 22/2 1766 trolovet seg med Christen Gulliksen Tisle (viet 13/3)? I så fall har hun kanskje vært i tjeneste på Tisle allerede i 1760? Eller var det kanskje hun som var derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken virket ikke - men det gjelder ei Mari Tisle, f. i Sandar 9/5 1744 (døpt 14/5) med foreldre Hans Tolfsen og Gro Christophersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt mange navn her, men jeg velger å ta med en interessant vielse 27/3 1749 i Sandar:Ole Andersen og Dorthe Christophersd. Caut.: Michel Nielsen Klavenæs og Søren Hansen V. Næs: LenkeBrudgommen er muligens identisk med den Ole Andersen Klavenæs som var forlover for Hans Sørensen V. Næs og Anne Hansdtr. Og kanskje er Dorthe Christophersdtr. søster til Hans Tolfsen Tisles kone Gro Christophersdtr.? Søren Hansen V. Næs (forlover for Ole Andersen og Dorthe Christophersdtr.) må vel ellers være Hans Sørensen Næs' far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn (258): Jeg ser at Søren Hansen V. Nes og Live Michelsdtr. 10/1 1742 døpte dattera Live Sørensdtr. Det var sannsynligvis hun som giftet seg med Niels Thorsen reppesgaard i Hedrum. De fikk for øvrig også dattera Marte Sørensdtr. døpt 31/3 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har dessverre ikke Sandeherredsbøkene mine for hånden nå. Oppholder meg i Sverige for tiden. Kan slå opp dette når jeg kommer tilbake.Her er vel de vielsen du nevnte mellom Mari Hansdatter og Chr. Gulliksen, Sandar: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er dåpen til Marte Sørensen også: LenkeEkteparet Søren Hansen Nes og Live har flere barn døpt i Sandar, og du finner disse barndåpene under Vestfoldslekt. Litt enklere å lete enn i kirkebøkene.mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fant ingen Hans Sørensen med far Søren Hansen Nes , men fant både en Michel og to Anders Sørenser barn av samme par.Lenkern til siste Anders her: LenkeKan det tenkes at flere barn er født i Hedrum ? Eller en halvbror, Hans Sørensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk på Distreff har flere kilder oppgitt Søren Hansen og Live Mikkelsdatters sønn Hans Sørensen f. 1732, Sandar.Kirkbokavskriftene på Vestfoldslekt med barndåper begynner 1733, så da var vel det grunnen til at jeg ikke fant noen bror av Line her.Den nevnte Hans Sørensen så ut til å gifte seg i Stokke med Maren Eriksdatter , Løke?Kan hende dette blir et sidespor, men jeg ser at det også ser ut til å være etterslekt i Hedrum, så det kan jo være en sammenheng her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, det stemmer at Hans Sørensen giftet seg en gang til. Jeg klipper litt fra et tidligere innlegg:Hans Sørensen V. Nes (1732-1805) og Anne Hansdtr. (ca. 1732-1788). Uvisst hvem som var Anne Hansdatters foreldre. Hans Sørensen ble senere g. m. Mari Eriksdtr. (ca. 1765-1833) fra Skjee i Stokke (som igjen som enke først ble g. m. Lars jensen vestre Hvarnes; deretter med Per Hansen Haughem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Sørensen ble døpt i Sandar 23 a Trinit. 1732. Far: Søfren Hansøn Næs. Faddere: Siri Søfrensdaatter Renum(?), Ane Tiølef(?), Niels Soelberg, Anders Hattrud(?), Søfren Aaby.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av fadderne for Hans Hansen Nes var Marte Hoval Klinestads (ikke 'Klineflads, som jeg skrev i et tidligere innlegg). Hun må ha vært identisk med Hans Sørensens søster. Hoval Nielsen (Klinestad) og Marthe Sørensdtr. giftet seg i Sandar 10/3 1758.To andre personer som er interessante i kretsen rundt Hans Sørensen V. Nes og Anne Hansdtr., var Ole Andersen Klavenæs og Hans Tolfsen Tisle. De ser ut til å ha vært svogere. Førstnevnte g. 1749 med Dorthe Christophersdtr; sistnevnte gift 1741 med Gro Christophersdtr. Kan disse to Christophersdøtrene ha vært slektninger av Anne Hansdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fadderne (innlegg 270) leser jeg som:'Siri Søfrensdaatter Renum, Ane Tislef, Niels Soelberg, Anders Hattved, Søfren Auby''Renum' klarer jeg ikke å assosiere med noe gårdsnavn i rimelig nærhet. 'Tislef' bør være Tisle, selv om jeg ikke helt vil utelukke tydingen 'Tiølef' - i så fall et patronym (Tollef/Tolf/Tjøstolf)? 'Soelberg' er en av de nærliggende Solberg-gårdene i Sandeherred, 'Hattved' må være Hotvet i Sandeherred (eller eventuelt Hagtvet i Hedrum), mens 'Auby' rett og slett er Auby - i Tjølling.Ettersom Hans Sørensen og Anne Hansdatter ble trolovet i Stokke (jfr innlegg 251), er det en mulighet for at jeg har registrert denne hendelsen i min etter hvert fyldige Stokke-base. Jeg skal undersøke i kveld, men om jeg har regisrert hendelsen, betyr det ikke nødvendigvis at jeg har noe på Annes opphav :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Hansdtr. er ikke blant de mest takknemlige navnene å lete etter opphavet til!Men Hans Sørensen Næs' hustru Ane ble i hvert fall begravet i Sandar 17. februar 1788, og oppgitt alder var 56 år: LenkeHun bør m.a.o. ha vært jevnaldrende med ektemannen (som altså var f. i 1732). Hun er imidlertid ikke - så vidt jeg kan se - døpt i Sandar i 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDet er skifter etter Anne og Hans her, muligens hjelper dette noe:'Vestre Næs 6.5.1788 Sk.pr. 13, fol. 224 Anne Hansdt. død g.m. Hans Sørensen l. Barn: 1. Anders Hansen mynd., bor Østre Halsen i Tjølling. 2. Hans Hansen mynd., opph. seg h. faderen. 3. Søren Hansen mynd., oph. seg h. faderen. 4. Mathias Hansen mynd., opph. seg h. faderen. 5. Anne Maria Hansdt. 14 år, opph. seg h. faderen. Bto: 104 rd. Gjeld: 123 rd. Udekket: 19 rd.Vestre Næss 29.10.1806 Sk.pr. 14, fol. 456 Hans Sørensen død g.2.m. Maren Eriksdtr. l, på Løche i Skjee, g.1.m. Anne Hansd. død 1788 ifl. L. B. Barn: I: 1. Anders Hansen mynd., bor Halsen Tjølling. 2. Søren Hansen bor i Hedrum. 3. Mathias Hansen bor u. Hagnes jernstøberi. 4. Anne Maria Hansdt. g.m. Trond Jansen Traasaas. (Iver Jensen Trolsaas på annet ark). (understr. = neste ektesk., min anm.). II: 5. Hans Hansen 14 år. 6. Erich Hansen 8 år. 7. Kirstine Hansdt. 17 år. 8. Anne Helene Hansdt. 17 år. 9. Live Hansdt. 16 år. 10. Berthe Maria Hansdt. 4 år. 11. Hans Hansen 1 ½ år. Bto: 104 rd. Gj. og utg: 104 rd. Nto: 0 rd.'Hans Sørensen kan jo muligens være sønn av den Søren Hansen som er nevnt i tidligere skifte på Nes:'Næs 9.6.1723 Sk.pr. 7, fol. 119b Hans Trugelsen død g.1.m. Anna Christensdt. død før, g.2.m. Barn: I: 1. Nils Hansen, bor Sø. Fevang. 2. Maren Hansdt., festet med Truls Ellefsen Bøe. (understr. = neste ektesk., min anm.). II: 3. Søren Hansen soldat. 4. Truls Hansen soldat. 5. Ellef Hansen 16 år. 6. Anna Hansdt. g.m. Halvor Andersen Vaggestad. 7. Inger Hansdt. 8. Elsebet Hansdt. Farbror: Nils Hansen Fevang. Bl. løsøret: 1 l. kobberkjele 1 ¼ rd. Besetn: 1 hest, 4 kuer og 3 stuter. På annet ark står: 1 hest 10 rd., 6 kuer 2 kalver 1 galtesvin 3 sauer 2 lamm. Utsæd 5 tn. havre. Bto: 58 rd. nto: 29 rd.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.