Gå til innhold
Arkivverket

[#22448] Anne Helvig Hansdtr. (Hedrum/Larvik)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Det var hyggelige ord om artikkelen; takk for det!Det var ikke uten grunn at jeg droppet en nærmere drøfting av Ole Sørensen i artikkelen. Det ville nemlig krevd ganske mye plass, ettersom jeg da ville vært tvunget til å ta for meg en større slektskrets (der jeg ennå ikke har klart å sortere alle personer på sin rette plass).Men når det gjelder Bjelland, er saken ganske grei. Ole Sørensen på Møkkenes eide aldri noe der. Han eide derimot 5 skinn i 'Giøllen' (varierende stavemåter). Jeg undret meg lenge over hvilken gård dette var, inntil jeg fant ei kilde som viste at det dreide seg om Jordet i Brunlanes, sikkert uttalt med tjukk L. Forfatteren av bygdeboka for Sem og Slagen må ha trodd at 'Giøllen' skulle leses 'Biøllen', og så har misforståelsen oppstått.Under Bjelland har forfatteren faktisk gjort en liknende feil, da den Oluf Bjelland som er ført opp som jordeiende i 1625, ikke bodde på Bjelland, men på Skjelland i Andebu - åpenbart nok en lesefeil (dette er påvist og kommentert av Torbjørn Steen-Karlsen i Gjallarhorn for 4-5 år siden).Som nevnt i artikkelen, var Ole Sørensen bror av Engebret Sørensen på Gjelstad i Skjee. Hvem som var deres far og mor, vet jeg ikke - kanskje var de sønner av en Søren Andersen som var på Møkkenes i 1581, men han var på *Øvre* Møkkenes, og ytterligere opplysninger mangler. Uansett skal brødrene etter alt å dømme knyttes til en del andre personer som nevnes omkring år 1600, bl.a. en jordeiende Anders på Gjelstad i Skjee.Foreløpig er det mange brikker i puslespillet som ikke er på plass, men de brikkene som kan legges, burde muligens vært lagt fram i en artikkel, slik at vi har et fundament å stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for oppklaringene. Jeg hadde nok en mistanke om at det var en del rot i bygdeboka for Sem og Slagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.