Gå til innhold
Arkivverket

[#22448] Anne Helvig Hansdtr. (Hedrum/Larvik)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Ekteskapet i forrige innlegg var Boel Olsdatters andre. Her er det første: Lenke. Det ser ut til å være hennes første mann som var fra Istre. Selv var hun tydeligvis fra Bredvei. Dut burde jo da søstera Birte Olsdatter (Boel Larsdatters mor) - som altså er enke etter en lars i 1705) også være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har sett litt i Tjøllingbøkene etter opplysningene Om skiftet etter Bodil Olsdatter som nevnt av Else.På s. 703 under Eikelund u/Hybbestad står følgende: Plass Eikelund u/ Hybbestad . Eskild d. 1706 , 100 år. g.m. Mari d. 1709.Johannes Eskildsen , korporal, var husmann her til 1706, Fl. til Tufte. g.m. enken etter Tolv Mortensen Istre S. Bodil Olufsdatter d. 1705, 52 år. ( Se videre pers. under Tufte)Skifte etter Bodil 1705, Brutto, 19 rdl. netto 17 skill. Dyr, 1 kvige , 2 1/2 rdl. 1 rød ku, 1 sort kalv, 2 sauer og to lam.s. 633 under Istre S. Tolv Mortenssøn d. 1693, 50 år. Bruker 1688- 93. Lagrettemann. Sønn av Morten Lauritssøn på Gårdspart 1. Overtok bygslen av 1/4 av Istre S. Broren Peder hadde en annen 1/4. g. 1675 m. Bodil Olufsdatter, fra bredvei, d. 1705. Ingen barn . ( Skifte nevnt)Enken Bodil g. 2. g. med korporal Johannes Eskildssøn og de flyttet til Eikelund u/Hybbestad S , hvor bodil døde.Det ble mye sitat, men du kan få kopier av bygdebøkene senere om du trenger.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg leser og tolker riktig den informasjonen som kommer fram i Elses innlegg 221 og Gunns innlegg 232, ser jeg følgende sammenheng i Boel Larsdatters slektsforhold:I. Oluf Bredvei II. Birte Olsdatter Bredvei g. m. Lars NN. Begge døde før 1705. (Birtes søsken: a)Boel Olsdtr. Bredvei, død 1805, 52 år; g. 1. med Tolv Mortensen Istre; g. 2) med Johannes Eskildsen Eikelund u/Hybbestad, b)Anders Olsen 'Mushou'/Bjerke og c)Ejlert Olsen.)IIIa) Maren Larsdtr., g. m. Tord Michelsen Førstad (lille).IIIb) BOEL LARSDTR., g. m. NIELS BØRGESEN N. FEVANG.IIIc) Kirsten Larsdtr., g. m. Tord Davidsen 'Biørnerød' (Bjornumsrød?).Kanskje mulig tilgjengelig informasjon om noen av Boel Larsdatters nærmeste slektninger kunne hjelpe oss i identifikasjonen av hennes far, Lars NN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg siterer litt fra s. 536 under Bredvei i Tjøllingboka:Oluff Bredwei d. f. 1665 som fattig husmann, men han må ha drevet jordveien opp , for bredvei fikk status som halv Ødegård i hans tid. g.m. Eli Olsdatter, som satt som bruker etter mannes død. Barn: Anders Olsen , bodde på Mushaug ( Bjerke)Eilert Olsen fikk bygselen , bruker 1687-92Boel Olsdatter g. m Tolv Istre og 2. g. g.m Johannes Eikelund.Berte Olsdatter g.m en Lars, fl. til Sandar.Enken og de to sønnene drev gården en tid , men det ser ikke ut til å ha vært fast bygselforhold på Bredvei de følgende år.Håper dette var litt klargjørende med hensyn til slektsforbindelsen, selv om ikke etternavet til Lars g.m. Berte Olsdatter er nevnt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det var i alle fall en ytterligere bekreftelse på en del av slektssammenhengen - og dessuten dukket det jo opp ei kone til Oluf Berdvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her får du flere sitat fra Sandarboka , Nordre Førstad , (se skiftet under innlegg 221.)s. 646. Anders Olsen ca 1600-43, eide gaarden. Det brændte for ham 1633. Hustruen Mari levde til mot 1660, og ved et heldig træf kan vi regne opp barneflokken deres, skjønt alle skifteprotokoller fra den tiden er væk.Barna var. Lars, fik gården.Morten , var på Lille-Førstad.Anne g. til Hanaholmen ( Vistnok med kjell)Ingeborg g.m. Truls Søndre IstreMari g.m. David Østre FørstadMarte g.m. Haavald Torssøn Nordre IstreMargreta, ugift.Lars Andersen ca 1650-73 ,delte en tid gården med moren, men løste den til seg og ble eneeier.Lars døde i 1673 over 70 år.Et barn, datteren Anne 19 år ved farens død ektet Lars Gulliksen ( Fra Bakke i Hedrum)s. 649, Østre Førstad:David Hansen ca 1648-90, rimligvis sønn efter Hans ( lagrettemann 1610) men ellers var han nok skyldt til Bjørnum, for han eide en liten part her.g. 1. g. med Mari Andersdatter, Nordre Førstad. g. 2.g. m. Mari Larsdatter fra Tjølling.To barn med siste hustru: HansMari g.m Hans Larsen Nordre Førstad.Tor Mikkelsen 1691 -1724 ektet enken Mari Larsdatter. Tor skal være f. 1675, saa han var bare 16 aar da han blev husbond her. Han ga tidlig fra seg gaarden til stesønn og sønn. Levde til 1741, da 66: Mari døde aaret før , 84 aar.De hadde sønnen David . Denne David og halvbroren Hans var det som i 1724 kjøpte gaarden av Jokum Jansen, men straks lot greven faa den.Så fortsetter historien med de to deler av gården etter David Torsen og Hans Davidsen.( Med forbehold om riktig avskrift ) Om du ønsker flere opplysninger kan jeg scanne og sende til deg det som står.Nå tar jeg kvelden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye artig personinformasjon, og Mari ser jo ut til å ha vært et svært populært navn på Førstad.Nå har vi altså omtrentlig alder både på Boel Larsdtr. og søstera Mari: Boel f. ca 1668 og Mari ca. 1666. Fra før vet vi at moras søster, Boel Olsdtr. må ha vært f. ca 1647 (alle omtrentlige fødselsår regnet ut fra oppgitt alder ved død). Dermed leter vi altså etter en Lars (Birthe Olsdatters ektemann) fra Tjølling eller Sandar sannsynligvis f. +/- 1640.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenAng. mitt innlegg 205: Jeg ser at jeg uttrykte meg kanskje litt klønete, det jeg mente var at man skulle holde åpen muligheten for at kanskje hun het Marte.Har kikket litt på navnene til Børge og Mari/Marte`s barnebarn. Det er et tankekors at ingen av dem er døpt Marte. Derimot er det flere med Mari og Maria. Det heller jo kanskje i den retningen at bestemorens navn var Mari og ikke Marte.Skal se på fadderne igjen senere.Følger debatten med spenning:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Marte-/Mari-resonnementet, Laila - og for at du vil kaste et nytt blikk på fadderne.Når det gjelder Boel Larsdatters far (jf. bl.a. innlegg 239), så er han et lite mysterium (og kanskje forblir han også det). Det er umulig der å resonnere seg fram til noe farsnavn, siden det ser ut til at han ikke hadde noen kjent sønn. Boel (Bodil) må ha sitt navn fra moras slekt, siden ei av moras søstre het det samme - kanskje fra Oluff Bredveis mor, men dette blir selvsagt bare spekulasjon. I tillegg til Boel hadde altså Lars NN og Birte Olsdtr. døtrene Maren og Kirsten (Oluff Bredveis kone, Eli, ser ikke ut til å være oppkalt). Siden Maren sannsynligvis var eldst, er det vel sannsynlig at Lars NNs mor også har hett Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg legger inn en liten vielse her fra vestfoldslekt: I Bygdeboka står at Børge Nilsen , Fevang giftet seg i 1726 med Marte Andersdatter. Her finner jeg Han gift og hustru kalles her Arnesdatter?LenkeHåper at laila finner flere opplysninger om faddere i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg faktisk på F.S. en Mari Arnesdatter som ble født i Hedrum. Alder passer ganske bra:LenkeDet er kan hende lurt å undersøke denne damen nærmere?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den Maren Arnesdatter som det vises til i forrige innlegg, var ikke født før ca. 1704, da hun oppgis å være 1 år ved skiftet etter moren 5. mars 1705. Uansett er det feil dame, da hun ved år 1737 var i ekteskap med Arne Gulliksen på Bergan i Lardal, jfr skiftet etter farbroren Peder Sørensen 17. desember 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenJeg har forsøkt å tyde fadderne på nytt, men de kom ikke noe klarere fram for meg dessverre.Kikket også på faddere for barn av denne Nils Andersen på Mjølløst. Verken Børge eller Marte/Mari står som faddere. Fant heller ingen annen Andersen eller Andersdatter som kan føre oss i riktig retning. Denne Nils kan kanskje være fra et annet sted enn Sandeherred. Kikket på alle utenom de to eldste barna hans.Vi får bare håpe at det dukker opp noe som kan gi oss et pekepinn på hvor hun kom fra en gang i framtiden:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

En liten oppsummering (med noen løse tråder) av Karen Helvig Hansdatters og Jahn Pettersens nærmeste etterslekt:Gift i Sandar 7/5 1810:Smed Jahn Petersen Hagenes og Anne Helvig Hansdtr. Fevang. Jahn f. ca. 1780 i Sverige - død i Holt (Nes Verk) 1866, 86 år. Anne Helvig f. i Sandar 1783 - død i Holt (Nes Verk) 1856.Barn:1. Anne Helene Jahnsdtr., f. i Hedrum 1812 - d. i Holt (Nes Verk) 1882. Gift med hammersmed Johannes Sørensen (1808-1887).2. Anne Marie Jahnsdtr., f. i Hedrum 1815 - d. i Holt (før 1865?). Gift 1) 1840 i Holt med Gregers Nilsen Nedre Nes (1815-1847; jf. boka NORGE I TEXAS emigrerte han til Texas i 1847, ble syk og døde etter å ha drukket vann fra Red River kort etter ankomsten). Gift 2) i Holt 1851 med Svenning Nilsen Nedre Nes (f. ca 1824 - d. før 1865?).3. Hans Petter Jahnsen., f. i Hedrum 1819 - konfirmert i Holt 1834. Jeg vet ikke mer om ham.4. Anders Jahnsen., f. 1823 i Froland (Froland Verk) - d. ca 1900? Gift 1) i Holt 1843 med Maren Halvorsdtr. Nes Verk (1816 - ca. 1850). Gift 2) i Holt el. Tvedestrand med Ingeborg Christensdtr. (f. i Holt 1816 - d. i Tvedestrand 1891). Anders Jahnsen var skipsbyggmester og familien bodde først på Grændstøl i Holt, deretter i Tvedestrand. Anne Helene Jahnsdatters og Johannes Sørensens barn:1. Søren Johannessen (1832-1889; min tippoldefar).2. Jahn Johannessen (1837-1877; min tippoldefar).3. Hans Johannessen (1843-etter 1900).4. Helene Marie Johannesdtr (ca. 1847-etter 1865).5. Helene Andrea Johannesdtr (ca. 1850-etter 1865).Anne Marie Jahnsdatters og Gregers Nilsens barn:1. Nils Gregersen Nes (1841-før 1865?).2. Berthe Gregersdtr. Nes (1844-etter 1865).3. Jahn Gregersen Nes (1847-etter 1865).Anne Marie Jahnsdatters og Svenning Nilsens barn:4. Gregers Svenningsen Nes, senere Vassenden (1850-etter 1900).Anders Jahnsens og Maren Halvorsdatters barn:1. Anders Andersen (ca. 1843-etter 1865).Anders Jahnsen og Ingeborg Christensdatters barn:2. Jørgen Andersen (ca. 1853-etter 1865).--- Anders Jahnsens stesønn (Ingeborgs sønn):--- Ingebreth Aanonsen (ca. 1844-etter 1865).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg henter fram en gammel tråd i håp å finne svaret på et hittil uløst problem. Det gjelder opphavet til Anne Helvig Hansdatters farmor, Anne Hansdtr. (død 1788). Hun var altså gift med Hans Sørensen V. Nes i Sandar (1732-1805), og det hadde bl.a. sønnen Hans Hansen (f. 17/11 1760), som ble Anne Helvigs far.Her er Hans Hansens dåp (nest øverst): LenkeKanskje finnes det et spor blant faddernavnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.